Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avautumista henkilökohtaisen avustajan työstä

Vierailija

Olen väsynyt ja minua ahdistaa työni aina välillä. Olen henkilökohtainen avustaja perheessä, jossa äidillä on cp-vamma ja isä on ihan "normaali" mies. Lapsi on alle taaperoikäinen. Avustettavani tappelee jatkuvasti miehensä kanssa ja minä olen heillä oikeastaan vain lapsenvahtina. Minut passitetaan lapsen kanssa vaunulenkille, jotta vanhemmat saavat olla kaksin/tappelun alta pois. Työnkuvaani kuuluu äidin avustaminen päivittäisissä askareissa ja eittämättä niihin tehtäviin kuuluu myös lapsenhoito. Tuntuu kuitenkin siltä, että minä olisin lapsen äiti. Riidat ovat välillä niin pahoja, että mietin heidän eroavan. Miten cp-vammainen yksinhuoltajaäiti pärjää Suomessa, jos lapsi osaa hädin tuskin kävellä vielä?

Kommentit (3)

Vierailija

Kuka sun palkan maksaa? Kunta? Kuka sun työnantaja on?
Sun työtehtäviin ei kuulu parisuhderiitojen kuuntelu.
Mulla ittelläni on avustaja ja yritän aina muistaa, että kohtelen häntä kunnioituksella. Parisuhteeni erimielisyydet, jos niitä sattuis olemaan, pidän visusti omana asianani.
Sun ei kuulu kestää tollaista. Vammaispalvelun pomon yhteys, jos sut on sitä kautta palkattu.

Vierailija

Joo kuulostaa tosi asiattomalta, ja siltä ettei vanhemmilla oo ihan kaikki kotona. Voi lapsi parkaa.. Jollekkin esimiehelle tms voisit tilanteesta mainita.

Vierailija

Nämä ovat hankalia asioita. Toisaalta tämän naisen pitäisi työnantajan roolissa olla järkevä ja pyrkiä selvittämään parisuhdeasiansa silloin kun työntekijä ei ole paikalla. Tämä on kuitenkin naisen asemassa melko hankalaa, koska hän tarvitsee avustajaa lähes kaikkeen. Olen itsekin sortunut joskus tappelemaan poikaystäväni kanssa esim. baarissa, joka on tietysti vaivaannuttavaa paikalla oleville kavereillemme, mutta joskus sille ei vain mahda mitään ja on mahdoton odottaa "sopivaa aikaa".

Sosiaali- ja terveysalalla joutuu kuitenkin usein työskentelemään vaivaannuttavissa oloissa. Olen itse töissä mielenterveyspuolella ja päivittäiseen työhöni kuuluu riitojen setviminen, kiukuttelun ja haistattelun kuunteleminen sekä joskus myös väkivallan kohtaaminen. Jos kieltäytyisin täysin näitä asioita kohtaamasta/kuuntelemasta, joutuisin vaihtamaan alaa. Kuitenkin näistä asioista täytyy keskustella, joten kissa pöydälle joka tapauksessa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat