Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ympärileikattu

Vierailija

Onko suomalaisilla ympärileikkaus yleistä. Itselleni se on tehty ja uimahallissa saa tuijottelua useasti. Tuntuu että on silmätikkuna.

Kommentit (10)

Vierailija

Ei se varmaan kovin yleistä ole, mutta naisena sanon että kerran kun on "kokeillut" takaisin ei vaihtaisi. Että älä ainakaan häpeä itseäsi, päinvastoin!

Puhu muru
Seuraa 
Liittynyt9.10.2015

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi.  Kysyit ympärileikkauksen yleisyydestä. Kerroit myös, että kokemastasi tuijottelusta uimahallissa. Hyvä, että laitoit tänne kysymyksen.

Ympärileikkauksia tehdään Suomessa eri ikäisille pojille ja miehille vuodessa noin 2000. Lääketieteelliset syyt ja ei-lääketieteelliset syyt ovat leikkauksien syynä. Suomessa ei voida kuitenkaan pitää ympärileikkausta yleisenä ja todellinen määrä arvioidaan olevan  muutamia prosentteja. Sexpon Ehjä-hankeessa 2011-2014 oli tavoitteena vähentää poikien ei-lääketieteellisiä ympärileikkauksia valistuksen avulla. Ehjä-hankkeen sivuilta löytyy paljon hyvää tietoa poikien- ja miesten ympärileikkauksista ja ennaltaehkäisevästä työstä. Ehjä-hankkeen esseekokoelmasta voit käydä lukemassa ympärileikattujen miesten tarinoita.

Tyttöjen ja naisten ympärileikkauksien kohdalla Suomessa ollaan tehty vuodesta 2002 Ihmisoikeusliiton KokoNainen -hankkeessa ennaltaehkäisevää työtä tyttöjen ja naisten ympärileikkauksien estämiseksi Suomessa kuin ulkomaillakin. Suomessa tavoite on estää kokonaan tyttöjen ja naisten ympärileikkaukset, koska niihin ei ole mitään terveydellistä perustetta. Voit lukea lisää aiheesta myös Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen sivuilta.

Jokainen keho on omanlainen ja silti oikeanlainen. Voit opetella katsomaan lempein silmin omaa kehoasi peilin edessä kotona. On tärkeä muistaa, että olemme kaikki yksilöitä ja kehot ovat upeita eri tavoin. Häpeälle ei kannata antaa liikaa tilaa, vaan olla ylpeä itsestään. Ihmiset katsovat uteliaisuudesta, monelta puuttuu tietoa ympärileikkauksista. Tuijotus tuntuu varmasti välillä kurjalta, mutta siihen auttaa kun vahvistat omaa kehonkuvaasi ja nautit siitä, että olet juuri sinä.

Suosittelen, että lähdet yhtä rohkeasti kuin kysyit täällä keskustelemaan asiasta lisää, jos kokemuksesi vaivaa sinua. Voit ottaa yhteyttä Sexpo-säätiöön. Heillä on erityisosaamista ympärileikkaus kysymyksissä ja monenlaisia palveluja tarjolla seksuaalineuvonnasta seksuaaliterapiaan.

Konsultoin vastausta varten Sexpo-säätiön Tiina Vilposta

Vierailija

Ympärileikattu näyttää iljettävältä kaljulta pötköltä. Ei semmoisia suomalainen halua nähdä, imeä tai sisäänsä. Leikkaamaton tuntuu sitäpaitsi paremmalta niin naisesta kuin miehestä.

Ukkeli

Minua ei ole ympärileikattu. Kun siitin murrosiässä kasvoi, esinahka jäi jälkeen eikä sittemmin ole peittänyt terskaa. Asia ei vaivaa minua yhtään, enkä ole huomannut kenenkään kiinnittävän asiaan erityistä huomiota. Miesten vehkeet ovat keskenään yhtä erilaisia kuin naistenkin. Ole sellainen kuin olet.

Vierailija

Yhtä ympärileikattua olen kokeillut ja ainakaan kortsun kanssa naidessa en huomaa eroa leikkaamattomaan. Miestä runkatessa olin vähän huuli pyöreenä, varmaan liukkarin kanssa olisin keksinyt vaikka mitä temppuja.

N26

Vierailija

Itse kävin ympärileikkauksessa reilut kaksi vuotta sitten. Syy oli jatkuvat tulehdukset ja niiden aihettamat ihon repeämiset. Hiivatulehdus siirtyi jatkuvast vaimosta minuun ja takaisin aiheuttaen aktiiviseen seksi elämäämme aina päivien jos ei viikon taukoja. Tulehdukset ja muut vaivat loppuivat omalta (ja vaimon osalta) kuin seinään leikkauksen jälkeen. Paraneminen kesti noin kuukauden ennen ensimmäistä seksikertaa. Ainoa asia mikä harmittaa on se, että en käynyt leikkauksessa jo vuosia sitten. Vaimon mukaan ympärileikattu "tuntuu" enemmän eikä hänkään vanhaan takaisin kaipaa. Nauttii siitä siis kovasti. Myös itse koen että tuntuma on parempi. Herkkyya ei sinällään ole kadonnut, ehkä muuttunut hiukan erilaiseksi. Suosittelemme. Muiden katseet ei sinällään kiinnosta/häiritse, onhan toki leikattu harvinaisempi suomessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ympärileikattu näyttää iljettävältä kaljulta pötköltä. Ei semmoisia suomalainen halua nähdä, imeä tai sisäänsä. Leikkaamaton tuntuu sitäpaitsi paremmalta niin naisesta kuin miehestä.

Ei leikattu se vasta kamala onkin, iljettävä nahkalerpuke minkä sisällä pesii ties mitä bakteereja ja kuivuineita mällejä, makuasia tosin... Kiiltävä ihana kalju❤

Vierailija

70-80-lukujen vaihteessa meilläpäin tuntui että kaikilta leikattiin. Onneksi itse säästyin, äiti olisi halunnut mutta isä fiksuna oli kieltänyt. Sain pitää kullin tunnokkaana. Kaverit pystyivät kusemaan pitkälle tosin, siitä olin hieman kateelllinen pienenä.

Vierailija

Ukkeli kirjoitti:
Minua ei ole ympärileikattu. Kun siitin murrosiässä kasvoi, esinahka jäi jälkeen eikä sittemmin ole peittänyt terskaa. Asia ei vaivaa minua yhtään, enkä ole huomannut kenenkään kiinnittävän asiaan erityistä huomiota. Miesten vehkeet ovat keskenään yhtä erilaisia kuin naistenkin. Ole sellainen kuin olet.

Minulla on käynyt juuri vähän vanhemmalla iällä samoin ei pysy nahka päällä, en koe että siitä mitään haittaa olisi, päinvastoin.

HEL-NYC
Seuraa 
Liittynyt21.3.2016

Ukkeli kirjoitti:

Tämä on ihanasti sanottu. Juuri näin. 

Ainoa mitä vastaan protestoin, on ei-lääketieteelliset leikkaukset lapsille. Muuten leikatuissa tai leikkaamattomissa ei ole mitään ongelmaa. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat