Sappivaivaa, vai mitä ihmettä?
Elikkäs, oon ravannu lääkäreiden luona ja sairaalassa erinäisissä tutkimuksissa. Vielä ei oo löytynyt syytä oireiluuni.
Kaikki alko mielettömästä, polttavasta vatsakivusta, etovasta olosta ja sellainen olo että on koko ajan ihan täynnä. Ruokailun jälkeen aika kenkku olo, ruoka ei oikeen ees maistu (koska etoo ja täysolo), enkä tunne nälkää. Sapen kohdalla tuntuu satunnaisesti kipua.
Verikokeista ei oo selvinny mitään, eli labra-arvot ollu kohdillaan, ultrassa löyty sapesta pientä kiveä/soraa, ja jtn polyyppeja. Viimw viikon keskiviikkona oli vatsan magneettikuvaus ja niitä tuloksia odottelen.
Paino on pudonnut liki viis kiloa näiden viikkojen aikana. Koko ajan on turvonnu/täys olo, etoo, ei oo nälkä, ja välillä esiintyy särkyä oikean kyljen luona, pient polttelua rintalastalla ja säteilee selkään. Kipu ei oo jatkuvaa, aaltoilevaa lähinnä. Aamuinen vatsanpolttelu on hellittäny kun syön 2x Somac 40mg iltaisin tyhjään vatsaan, ja päivisin syön Litalginia aina kun särkee.
En jaksaisi elää lääkkeiden voimalla vailla ruokahalua. Haluan mun ruokahaluni takaisin, ja nämä päivittäiset säryt pois. Aamuisin on ihan hirveä olo, toisinaan keskellä päivääkin.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sappikivet ja tuskallisia monen tunnin kipukohtauksia, aloin miettimään että voisikohan toi aterian jälkeinen turvotus ja ilmavaivat olla jollain lailla yhteydessä sappivaivoihin? Mulla on nimittäin niin että syön mitä vaan, ilma alkaa kiertää vatsassa pian sen jälkeen. On tosi kiusallista etenkin töissä kun vessaan ei pääse "helpotukselle" ja vatsa mouruaa äänekkäästi ja pingottaa. Aikaisemmin en muista et tälläistä olisi ollut!
Paljon mahollista kyllä! Itselläni alkaa kans vatsa turvottaa, söin sit melkei mitä vaan, ja välil vatsa on ko ilmapallo. Eikä vessakäynti aina auta.
Just aamulla alko kipuilu ylävatsalla ja oikeessa kyljessä, Litalginia sit aamupalaksi. Makaan sängyssä ja ootan että helpottaa, täytyis koirakin käyttää ulkona..
- Ap
Näitä kipuja on nyt ihan päivittäin.. :(
- Ap
Kaks viikkoa vielä tähystykseen.. Odottavan aika on pitkä, varsinkin kun olo on ihan kenkku. Tänään heräsin aamulla pahaan oloon, kylmään hikeen ja ylävatsakipuihin :( sitä kipuilua kesti monta tuntia.
- Ap
Tähystys lähenee.. Meinaan kyllä painottaa siel etten jaksa tämmöstä olotilaa enää yhtään..
T. Ap
Tänään kävin gastrokopiassa, ei ollut kauheen miellyttävä kokemus niellä letkua, mutta selvisin siitä yllättävän hyvin! Kurkku ja vatsa tosin kipeät nyt. Ja mitä paljastui - ei oo mahahaavaa ja muutenki kaikki ok.
Laittoivat sappirakkoleikkausjonoon.
Jännittää.
T. Ap
Mulla on sappikivet ja tuskallisia monen tunnin kipukohtauksia, aloin miettimään että voisikohan toi aterian jälkeinen turvotus ja ilmavaivat olla jollain lailla yhteydessä sappivaivoihin? Mulla on nimittäin niin että syön mitä vaan, ilma alkaa kiertää vatsassa pian sen jälkeen. On tosi kiusallista etenkin töissä kun vessaan ei pääse "helpotukselle" ja vatsa mouruaa äänekkäästi ja pingottaa. Aikaisemmin en muista et tälläistä olisi ollut!