Herkullisia vegeruokia?
Päätettiin miehen kanssa, että nyt vähenee tää jatkuva lihan mussuttaminen, ja nyt pari viikkoa kasvisruokia laitettuani olen törmännyt siihen ongelmaan, ettei mun repertuaariin kuulu juuri mitään ihan täysin kasvisruokia. Olen saanut täältä aiemmin ihania ohjeita keittiöön, joten löytyisiköhän täältä apua tähänkin ongelmaan?
Haussa olisi siis ideoita ihan normaaliin arki(kasvis)ruokaan. Soijasta ja tofusta en ole oikein koskaan innostunut (tuntuvat vähän sellaisilta väkinäisiltä lihan "korvikkeilta"). Ihan puhtaasti vegaanilinjalle emme ole lähdössä, vaan syömme kyllä kananmunia ja maitotuotteitakin (lähinnä kaura- ja soijavaihtoehdot).
Toistaiseksi ollaan syöty pinaattikeittoa ja -lettuja, hernaria, kasviskeittoa ja kasvismakaronilaatikkoa. Erityisesti toiveissa olisi joku ihana kasvissosekeiton resepti.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Pellavansiemen kirjoitti:
Meillä käytetään usein quornia, siitä saa hyviä lihattomia versioita tehtyä muuten samoilla resepteillä. Ja sitten tietysti soija eri muodoissaan. Meillä käytetään myös paljon sieniä.
Itsekin pitäisi etsiä lisää uusia reseptejä, mutta nuo on sellaiset uutuudet meidän perheessä, kun päätettiin siirtyä kasvispainotteisempaan ruokaan.Ei mitään järkeä tehdä kasvisruokia liharuuan resepteillä ja korvata liha jollain soijalla tms.
Sen verran voi mielikuvitusta käyttää, että tekee kasvisruuasta kasvisruokaa, ei voi olla niin hankalaa.
Miten niin ei ole järkeä? Jos esimeriksi on aiemmin syönyt lihapullia perunamuussin kanssa, niin miksei jatkossa voisi syödä kasvispyöryköitä, soijapyöryköitä tai vaikkapa falafelpyöryköitä? Tai jos on ennen laittanut makaronilaatikkoon jauhelihaa, niin se on hyvin helppo vaihtaa soijarouheeksi. Jos on ennen tehnyt ruokaisaa salaattia kanapaloilla, niin ne voi vaihtaa vaikkapa kikherneisiin, leipäjuustokuutioihin, tofukuutioihin jne. Miksei tässä muka olisi järkeä? Olen itse ollut kasvissyöjä yli 15-vuotta, silti katson välillä myöskin lihareseptejä koska niistä voi saada inspiraatiota omaan kokkailuun.
Vierailija kirjoitti:
Bataattisosekeitto on hyvää. Itse teen joskus pelkästä bataatista, välillä joukkoon myös porkkanaa. Lisäksi sipulia ja kermaa tai tuorejuustoa. Kevyemmän tietty saa pelkkään veteen tehtynä. Lisäpotkua saa esim. chilillä tai valkosipulilla. Tarjoillaan raejuuston ja tuoreen sämpylän kanssa.
Myös bataattiranskalaiset on hyviä. Samoin uunikasvikset. Tai ihan peruswokki johon tulee kasviksia ja nuudeleita/riisiä.
Bataattikeitto on myös mun lemppari :) Pääasiassa bataattia, mutta myös pari porkkanaa ja ehkä iso peruna. Mä laitan monesti mausteeksi jotain currytahnaa ja kookosmaitoa. Jos käyttää maitotuotteita, niin vielä vähän ruokaisamman tekee, kun laittaa lautaselle keiton päälle pari rkl raejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pellavansiemen kirjoitti:
Meillä käytetään usein quornia, siitä saa hyviä lihattomia versioita tehtyä muuten samoilla resepteillä. Ja sitten tietysti soija eri muodoissaan. Meillä käytetään myös paljon sieniä.
Itsekin pitäisi etsiä lisää uusia reseptejä, mutta nuo on sellaiset uutuudet meidän perheessä, kun päätettiin siirtyä kasvispainotteisempaan ruokaan.Ei mitään järkeä tehdä kasvisruokia liharuuan resepteillä ja korvata liha jollain soijalla tms.
Sen verran voi mielikuvitusta käyttää, että tekee kasvisruuasta kasvisruokaa, ei voi olla niin hankalaa.
Miten niin ei ole järkeä? Jos esimeriksi on aiemmin syönyt lihapullia perunamuussin kanssa, niin miksei jatkossa voisi syödä kasvispyöryköitä, soijapyöryköitä tai vaikkapa falafelpyöryköitä? Tai jos on ennen laittanut makaronilaatikkoon jauhelihaa, niin se on hyvin helppo vaihtaa soijarouheeksi. Jos on ennen tehnyt ruokaisaa salaattia kanapaloilla, niin ne voi vaihtaa vaikkapa kikherneisiin, leipäjuustokuutioihin, tofukuutioihin jne. Miksei tässä muka olisi järkeä? Olen itse ollut kasvissyöjä yli 15-vuotta, silti katson välillä myöskin lihareseptejä koska niistä voi saada inspiraatiota omaan kokkailuun.
Näin juuri. Kasvissyönnille on monia eri syitä. Toiset ei tykkää lihan mausta, toiset hakee terveellisempää ruokavaliota, toiset perustaa valintansa eettisiin syihin jne jne.
Helppoa, halpaa, hyvää ja nopeaa: http://www.k-ruoka.fi/reseptit/dahl-eli-linssimuhennos/
Toinen suosikkini: http://ruoka.fi/reseptit/punjabilainen-kaali-paistetun-juuston-kera
Lisäksi kannattaa muistaa kotimaisetkin ruuat, kuten hernekeitto ja pinaattiletut.
Vierailija kirjoitti:
Do it the American way:
Kunhan selviät mittayksiköistä, täällä on ihan käyttökelpoista aineistoa.
Joo, tosin USA:ssa "aidon ranskalaisen sipulikeiton" reseptissä ensimmäinen ainesosa saattaa olla "2 cans of genuine French onion soup". Maassa maan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkullinen vegeruoka on myytti.
terveisin lihaani joka maistoi kerran ala-asteella kesäkeittoa
Kyllä mä ihan sekasyöjä oon. :) kasvikset vain ovat lisuke, ei pääruoka.
Up