Vegaanin kyläily/ravintolassa syöminen

Vierailija

Olen siirtynyt pikkuhiljaa syömään vain kasvisperäistä ruokaa, ja nyt olen siinä vaiheessa etten edes kyläillessä tai ulkona syödessä halua syödä eläinperäisiä aineksia sisältäviä ruokia. Ystävät ja läheiset eivät vielä tiedä tästä. Miten kannattaisi toimia, esimerkiksi kun saan kyläkutsun tai kutsun juhliin, niin että aiheuttaisin mahdollisimman vähän ahdistusta tai ärsytystä? Kerronko saman tien kun kutsutaan ruokavaliostani? Vai tuonko omia eväitä mukaan, muillekin tarjottavaksi? Vai enkö sano mitään etukäteen, esimerkiksi isompien kemujen ollessa kyseessä, ja syön sitten vain sitä mikä sopii vegaanille?
Entä jos ollaan vaikka kaveri- tai työporukalla menossa syömään, onko sopivaa pyytää/ehdottaa ravintoloita joista myös minä saisin jotain (hyvää) syötävää? Vai pitäisikö vain hyväksyä enemmistön toiveet mukisematta ja jyrsiä sitten pahimmassa tapauksessa perunaa ja salaattia?

Kommentit (9)

Vierailija

Mä en yleensä sano mitään, ja syön vaan mitä on tarjolla.

En jaksa tehdä numeroa, nykyään on niin paljon erilaisia ruokavalioita, että niiden kaikkien huomioiminen on mun mielestä liian stressaava sille illan järjestäjälle.

Esim. viimeksi tätini luona oli jotain lihaa + kastiketta + perunoita yms. söin vaan perunoita keijulla ja leipää, ei ongelmaa.

Mun mielestä on sopivaa kysyä muilta kävisikö sellainen ravintola, jossa saisi myös vegaanista ruokaa, esim. etniset ravintolat on helppoja siinä mielessä, yleensä sellainen on aina sopinut.

Vierailija

Kertoisin kutsun yhteydessä ruokavaliosta, voisin toki samalla tarjoutua tuomaan omat eväät itselleni tai vaikka niin paljon että muillekin riittää. Minusta on ihan sopivaa ehdottaa ravintolaa joka on sinun mieleen, et mielestäni kuitenkaan voi vaatia että ehdotuksesi on käytävä enemmistölle.

Vierailija

Oletko ihan oikeasti täysi vegaani vai lähinnä kasvissyöjä? Itse olen kasvissyöjä ja ilmoitan sen, jos olen saanut kutsun mennä jonkun kotiin syömään. On todella ikävää, jos minullekin olisi varattu kallis pihvi ja suunniteltu oikein viinit ja kaikki huolellisesti liharuualle.

Jos olen kyläilemässä paikassa, jossa ruokatarjoilu tulee ilman etukäteistietoja, poimin pöydästä vähäeleisesti sen mikä käy. Aina on jotakin lisäkettä, kastiketta, salaattia yms. sekö leipää. Hyvin olen pärjännyt jo  30 vuotta näin.

Vierailija

Itse olen kyllä sanonut ihan suoraan että olen kasvissyöjä, mutta ettei just mua varten tarvi alkaa koko menua uusimaan. Mun mielestä se on parempi vaihtoehto kuin torjua paikanpäällä mulle valmistettu pihvi.

Mun mielestä on myös ihan ok ehdottaa paikkoja jossa sullekkin ois enemmän vaihtoehtoja, vaikka nykyään monissa paikoissa on ainakin kasvissyöjille vaihtoehtoja ja osasta voi pyytää vegaanisen.

Vierailija

Minäkään en haluaisi tehdä syömisistäni mitään numeroa, mutta on vaikea arvailla mikä olisi parasta/pahempaa. Että joku stressaa etukäteen minun ruoistani, vai että joku valmistaa hyvät pöperöt joita en sitten kaikkia edes maista. Pienempien kyläkutsujen suhteen on varmaan paras sanoa jotain jo heti kun kutsun saan.

Kasvissyöjä/vegaani, miten ne nyt kukin määrittelee. Ei lihaa, kalaa, maitotuotteita, munia yms eläinperäisiä aineksia ruoissa. Kaikkia e-koodeja en vielä tunnista/tiedosta, eikä mun maailma kaadu jos jotkut kirvat ovat menettäneet henkensä.

Vierailija

Itse vien esim. anoppilaan Oatlyn jäätelöä ja rainbown kaurakeksejä (kaikki niistä eivät ole vegaanisia, mutta yksi ainakin on), vanhemmillani käydessä löytyy aina jtn vegaanisettiä, myös veljeni on vegaani. Tarjoudun aina ottamaan kyläilyyn omani mukaan (tuon isomman satsin jotta muutkin voi ottaa) ja ravintolasta tiedustelen etukäteen mahdollisuutta vegaaniruokaan jos varaus, olen myös selvittänyt useita ravintoloita missä saa myös vegaaniruokaa.
Esim. joulubuffetti Fransmannilla käydessämme suvun kanssa onnistui etukäteen tilaten vegaaneille myös.
Tilanteet helpottuvat ajan myötä ja pienellä vaivannäöllä. Tietyissä tilanteissa vain tankkaa itsensä etukäteen täyteen ja ottaa hiukopalaa mukaan, ei ketään normaalilla älyllä varustettua ihmistä voi loukata toisen vakaamus/terveydellinen syy ruokavalioon.

Vierailija

Kannattaa kertoa etukäteen, samalla sanoa ettei tarvitse valmistaa mitään erityistä vaan että voit myös itse tuoda jotain tarjottavaa. Näin vältyt siltä että kutsuja turhaan varaa sellaista ruokaa sinulle, jota et syö, etkä myöskään aiheuta lisäpaineita erikoisruokavaliolla.

Vierailija

Näin sekasyöjänä olen hyvilläni, jos vieras kertoo etukäteen erikoisruokavaliostaan. Jos kutsun yhden vieraan/perheen kylään valmistan mielellään ruuan ja kahvitarjottavat niin, että sopii vieraiden ruokavalioon.

Isompiin juhliin varaan mielelläni jotain sopivaa tarjottavaa kaikille, niin makeaa kin suolaistakin.

Itselläni tulisi tosi nolo olo, jos ruoka/kahvipöydässä selviäisi, että tarjoiluissani ei olisi mitään vieraalle sopivaa tai vieras joutuisi syömään tyyliin perunoita, leipää ja kurkkua.

Töissä varaan satunnaisesti ruolailupaikkaa koko porukalle. Toiveita ruokapaikasta voi oesittää, mutta usein ruokapaikan sijainti, hintataso, vieraiden aikataulut yms. ratkaisee paikan valinnan, joten yksittäisen työntekijän toiveita ei kovin paljon voi huomioida. Toki varausta tehdessäni mainitsen tiedossa olevat erikoisruokavaliot.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat