Mitä ongelmia vanhempien ero voi aiheuttaa lapselle myöhemmin aikuisena?

Vierailija

Kun vanhemmat eroaa, niin kyllähän se voi hyvinkin jotain lapselle tehdä. Mitä vaikutuksia sillä voi olla lapsen aikuisuuteen?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Kyllä se voi parisuhteessa näkyä. Jos lapsi on ollut sen ikäinen, että on ymmärtänyt jotain vanhempien välisestä suhteesta, niin tuskin haluaa toistaa vanhempiensa virheitä.

Vierailija

Jos vanhemmat eroavat sovussa ja kunnioittavat toisiaan eron jälkeen, ei tapahdu pahoja traumoja.

Paljon pahempi lapselle on yhdessä elävät toisistaan piittaamattomat ja kunioittamattomasti käyttäytyvät vahemmat. Lapsi saa väärän kuvan parisuhteesta eikä koskaan ehkä pysty muodostamaan tervettä suhdetta aikuisena.

Vierailija

Tilastollisesti avioerolapsilla on enemmän-

-mt-ongelmia (mukaan lukien sh-häiriöt)

-itsemurhia

-rikollisuutta

-päihdeongelmia

-köyhyyttä (tää on erittäin merkittävä, avioerolapset on yleensä huomattavasti köyhempiä kuin ydinperheissä kasvaneet)

jne.

Joten on sillä paljon vaikutusta.

Ja huom. teille, joita totuus satuttaa ja alatte jankkaamaan yksittäistapauksista ja muusta , niin kyseessä on tilastolliset faktat, teidän mutuilu ei merkkaa mitään.

Vierailija

Omakohtaisesti koettuna masennuksen. Vanhempani erosivat kriittisellä kehitykseni hetkellä, jolloin muun muassa itsetunto muovautuu. Olin aloittamassa koulua. Nuoreempaan siskooni ero ei vaikuttanut mitenkään. Meillä ei tosin käsitelty eroa mitenkään. Todettiin vaan että muutetaan äidin kanssa pois. Kehitys sai siis jarrut pohjaan. En suostunut menemään yksin kouluun ekaan puoleen vuoteen enkä leikkinyt toisten lasten kanssa vaan olin vaan yksin. Masennus hallinnassa mutta välillä tulee hetkiä kun sattuu.. itse en omille lapsille tule samaa tekemään. Erota voi mutta asia tulee käsitellä lasten kanssa

Vierailija

Mistä ihmeestä tuo suurempi köyhien määrä johtuu? En keksi selittävää yhteyttä. Pienemmät perinnöt, kun rahat on menneet erillisiin asuntoihin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuo suurempi köyhien määrä johtuu? En keksi selittävää yhteyttä. Pienemmät perinnöt, kun rahat on menneet erillisiin asuntoihin?

Se on sellainen iso sosioekonominen vyyhti.

Eli köyhät alunperinkin eroaa enemmän, köyhyteen liittyy yleensäkin impulsiivisuus ja muut huonot tavat, enemmän sairauksia myös, jotka selittää kans sitä impulsiivisuutta.

Yleensä varallisuus kertyy sukuihin ja perheisiin, joissa on pitkäjänteisyyttä, ja joissa lapset kasvatetaan kans siihen, kun taas toisella puolella on tälläkin palstalla parjatut wt-perheet, joissa arvostetaan ihan erilaisia asioita, ja lapsilla on enemmän ongelmia johtuen raskauden ajan päihteistä, huonosta ruoasta, eroista jne.

Jo pelkästään tuo ruokavalio vaikuttaa muuten paljon äo-eroihin köyhillä ja vähemmän köyhillä (usassa tutkittu, varmaan pätee suomessakin).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Suurin selittävä tekijä on yh-äitien korkea työttömyys. Siihen on syynä mm. se että työelämä vaatii enemmän joustoa kuin päivähoito-, ip-hoito yms tarjoaa hoitoaikaa lapsille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen iso sosioekonominen vyyhti.

Eli köyhät alunperinkin eroaa enemmän, köyhyteen liittyy yleensäkin impulsiivisuus ja muut huonot tavat, enemmän sairauksia myös, jotka selittää kans sitä impulsiivisuutta.

Yleensä varallisuus kertyy sukuihin ja perheisiin, joissa on pitkäjänteisyyttä, ja joissa lapset kasvatetaan kans siihen, kun taas toisella puolella on tälläkin palstalla parjatut wt-perheet, joissa arvostetaan ihan erilaisia asioita, ja lapsilla on enemmän ongelmia johtuen raskauden ajan päihteistä, huonosta ruoasta, eroista jne.

Jo pelkästään tuo ruokavalio vaikuttaa muuten paljon äo-eroihin köyhillä ja vähemmän köyhillä (usassa tutkittu, varmaan pätee suomessakin).

Jaha. Vai niin.

Yksinkertaistettuna ja ilman kenenkään aivopieruja:

yksinhuoltajat ovat suurin köyhien ryhmä Suomessa. Kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä on enemmän rahaa käytettävissä kuin yhden työssäkäyvän. Elatusmaksuilla ei juhlita, eikä edes vietetä leveää elämää.

Vierailija

Varmasti vanhempien avioero voi vaikuttaa tosi ikävästi aikuistenkin lasten parisuhteisiin, mutta niin voi kyllä vaikuttaa myös vanhempien eroamattomuus. Omat vanhempani eivät koskaan eronneet (ovat jo molemmat kuolleet, n. 20 vuotta meni kuolemien välillä eli ei liittyneet toisiinsa), mutta toivoin kyllä että olisivat eronneet. Se riitely oli lapsuuteni aikana ihan ainaista - vaikka kukaan ei hakannut ketään eikä sammunut lattialle, ja jos joku petti jotakuta niin ainakaan me lapset emme siitä saaneet tietää .

Sellainen yleinen negatiivisuus väritti koko yhteistä elämää silloinkin kun ei huutoriidelty vaan oltiin ikään kuin sovussa. Vanhemmat olivat meitä lapsia kohtaan periaatteessa kyllä mukavia (tai etenkin äiti oli) mutta heistä usein näki miten vastenmielistä arki paljolti heidän mielestään oli, eikä se todellakaan ole ollut omiaan lisäämään omaa uskoani rakkauteen. Isääni usein suorastaan vihasin, koska hän oli mielestäni pääasiallinen syyllinen riitoihin. Vaikka he eivät koskaan eronneet, ja kuolivatkin minun ollessani jo aikuinen, heidän asetelmastaan jäi minulle varsin ikävä ja pessimistinen kuva parisuhteesta.

Avioeron normaali vaihtoehto ei ole hyvä parisuhde. Ei voi sanoa että pitäisi valita hyvä parisuhde eikä eroa, yleensä valinta on huonon parisuhteen ja eron välillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisesti koettuna masennuksen. Vanhempani erosivat kriittisellä kehitykseni hetkellä, jolloin muun muassa itsetunto muovautuu. Olin aloittamassa koulua. Nuoreempaan siskooni ero ei vaikuttanut mitenkään. Meillä ei tosin käsitelty eroa mitenkään. Todettiin vaan että muutetaan äidin kanssa pois. Kehitys sai siis jarrut pohjaan. En suostunut menemään yksin kouluun ekaan puoleen vuoteen enkä leikkinyt toisten lasten kanssa vaan olin vaan yksin. Masennus hallinnassa mutta välillä tulee hetkiä kun sattuu.. itse en omille lapsille tule samaa tekemään. Erota voi mutta asia tulee käsitellä lasten kanssa

Hyvä kirjoitus. Tämän tilanteen, että ero jätetty kokonaan käsittelemättä, olen nähnyt läheltä. Tai en siis eroa mutta sen vaikutuksen aikuisen ihmisen elämään. Ystäväni vanhemmat ovat eronneet, kun ystäväni oli 12v. Vanhemmat ovat aina ylpeilleet sillä, että heillä ei riidelty. Ei niin, isä vain jätti perheen ja äiti katkeroitui.

Kaikki tämä puhumattomuus ja paska pulpahti pintaan 20v myöhemmin. Ystäväni on kärsinyt lapsuudestaan ihan helvetisti ja käynyt syvällä. Ero voi tuhota lapsesta jotakin todella pahasti.

Eroperheet, hakekaa lapsillenne apua ja ottakaa apua vastaan. Ainakin koulukuraattorit voivat neuvoa ja auttaa eteenpäin. Mutta älkää jättäkö asioita selvittämättä lasten kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Tämän tilanteen, että ero jätetty kokonaan käsittelemättä, olen nähnyt läheltä. Tai en siis eroa mutta sen vaikutuksen aikuisen ihmisen elämään. Ystäväni vanhemmat ovat eronneet, kun ystäväni oli 12v. Vanhemmat ovat aina ylpeilleet sillä, että heillä ei riidelty. Ei niin, isä vain jätti perheen ja äiti katkeroitui.

Kaikki tämä puhumattomuus ja paska pulpahti pintaan 20v myöhemmin. Ystäväni on kärsinyt lapsuudestaan ihan helvetisti ja käynyt syvällä. Ero voi tuhota lapsesta jotakin todella pahasti.

Eroperheet, hakekaa lapsillenne apua ja ottakaa apua vastaan. Ainakin koulukuraattorit voivat neuvoa ja auttaa eteenpäin. Mutta älkää jättäkö asioita selvittämättä lasten kanssa.

Miten se ystävä on kärsinyt? Miten se näkyi?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat