Miksi salilla ei saa käydä ilman tavoitteita?

Vierailija

Pitääkö minun nyt lopettaa, kun ei ole mitään tavoitteita? Ei ole tarve laihtua, ei tarvetta kasvattaa lihaksia eikä intoa saada itsestään fitnessmallin näköistä?
Miksikö käyn? Ihan vain omaksi ilokseni. Samasta syystä kuin kävelylenkillä tai uimassa. Ei noissa jälkimmäisessä kukaan kyseenalaista sitä, että ei ole tavoitteita.

Haluan vain liikkua leppoisasti liikunnan ilosta ja kropalle vastapainoa istumisen lisäksi. En halua särkeä itseäni tekemällä liikaa. Mulle riittää mainiosti jo siihen, että tulee lämmin, tehdä liikkeitä 3-4 kilon vapailla painoilla ja vastaavia painoja laitteisiin. Jos tuntuu kevyeltä, lisään toki, mutta ei ole mitään tarvetta rehkiä ja ähkiä, kunhan vähän tuntuu joltain, se riittää.

Kommentit (10)

Vierailija

Onhan sinulla tavoitteita; haluat hyvää mieltä, aktiivista tekemistä vastapainoksi istumiselle. Minä käyn salilla siksi, että haluan kipuja hallintaan ja mielialaa paremmaksi. Mutta kyllä saa AV-palstalla kuulla, että vääristä syistä on käyty ja väärin urheilusta nautittu :D

Vierailija

Kyllä minun puolesta saa käydä salililla ilman tavoitteita. Kyseleekö joku tavoitettasi? Jos joku tivaa tavoitetta voithan sanoa että haluat pysyä terveenä ja saada liikunnasta iloa. Ymmärsin tekstistäsi että se on sinun tavoite.

Itselleni olen joutunut asettamaan selkeän tavoitteen. Laihtuminen ja kunnon kohoaminen. Jos tavoitetta ei olisi, jotain minkä eteen joudun tekemään työtä juuttuisin sohvan pohjalle. Itselle tavoite toimii siis myös perseelle potkijana.

Vierailija

Eikö leppoisa liikkuminen tai vastapainoinen tekeminen istumiselle ole tavoite.
Pitääkö tavoitteiden olla jotakin muuta? ...minusta ei...

Vierailija

Av-mammat ja netissä yksi blogikirjoittelija taannoin arvosteli "tavoittemuutta" sekä siellä täällä muuallakin netissä ihmetellään, että miksi käy jos ei ole tavoitteita ja pitää asettaa tavoitteita jne.  En taida linkittää siihen kuitenkaan, tai ainakin noin sen ymmärsin. Joku on varmaan lukenut saman. 

Vierailija

Kauhan monesti ääriharrastajata halveksuvat esim. sitä, että ruokavaliota ei ole muutettu "jutta-tyyliseksi" tai että harjoittelua tehdään vaikka pienillä painoilla paljon toistellen. Heidän on ehkä vaikea käsittää, että kaikki eivät tavoittele rasvattomuutta, terävinä piirtyviä lihasten reunoja ja hauen leukaperiä.

Salilla käymistä voidaan tosiaan harrastaa esim. liikeratojen pitämiseksi auki tai ihan vain siksi, että tulisi käytyä edes jossakin ihmisten ilmoilla. Liikuttua edes sen verran, kun lenkkeily räntäsateessa ei ole oma juttu.

Vierailija

Saa, mut olen vaan itse huomannut, että pienet haasteet ja tavoitteet on kivoja. Myös kun oppii jonkun asian tai parantaa suoritusta, voikin tulla tunne, että miksi en kokeillut tätä jo aiemmin.

Tuossa sun hommassa näen myös sen, että kyllästyminen voi tulla vastaan.

Olen itsekin ollut hyvän mielen liikkuja ja siinä on tullut vastaan juuri edellämainittu, että joku pieni tavoite onkin voinut olla hyvä juttu. Pienellä tavoitteella tarkoitan sellaista, joka on sopiva kokonaisuuteen ja kuntotasoon ja realistinen, eikä mikään "puolen vuoden päästä puolimaraton" (voi toki jollekulle olla realistinen).

Toinen ongelma hyvän mielen liikkumisessa on mielestäni se, että ihmisen ajattelu toimii niin, että hän alkaa ajatella olevansa superhyvässä kunnossa, koska ylipäätään liikkuu. Sitten hän saattaa myös ajatella olevansa paremmassa kunnossa kuin onkaan ja joutuu pettymään, kun jotain kautta tuleekin ilmi, että vaikka hän liikkuu viisi kertaa viikossa, hänellä on peruskunnossa osa-alueita, joissa hänen kuntotasonsa voisikin olla parempi.

Mutta loppusanoina, jos treenaa ilman tavoitteita, voi siinä olla hyvin tärkeää se, että treenaa siten, että oma motivaatio säilyy. Motivaation ylläpitämistä pidän kuitenkin itse todella tärkeänä asiana siinä, että yleensä jaksaa harrastaa liikuntaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Av-mammat ja netissä yksi blogikirjoittelija taannoin arvosteli "tavoittemuutta" sekä siellä täällä muuallakin netissä ihmetellään, että miksi käy jos ei ole tavoitteita ja pitää asettaa tavoitteita jne.  En taida linkittää siihen kuitenkaan, tai ainakin noin sen ymmärsin. Joku on varmaan lukenut saman. 

Toisaalta jotkut av-mammat(kin) sanovat, että liikunta on suunnilleen turhaa jos ei käy salilla, joten jos nyt haluaa kuunnella ihmisten mielipiteitä, ei vissiin kannata edes nousta sohvalta jos ei treenaa salilla tavoitteellisesti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat