Periytyykö köyhyys?

Vierailija

Ainakin omalla kohdallani on peritynyt. Vanhempani ovat köyhiä ja elävät yhteiskunnan tuilla. Samoin myös minä elän nyt sosiaalituilla ja samoin myös sisarukseni. Kai se kun tottuu lapsena köyhään elintasoon niin tyytyy siihen sitten aikuisenakin.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Mun vanhemmat on perus matalapalkkaisia amiksia mutta omalla kohdallani kaukaa viisaita; säästivät lapsilisät ja sijoittivat rahastoihin pieniä summia. Koulu otettiin vakavasti ja yliopistoon lähdinkin sitten lääkikseen. Mulla olisi muutoin ilman vanhempien pitkänäköisyyttä ollut tod näk lh paperit nyt kädessä ja elintaso matalampi.

Vierailija

Tavat periytyy ja asenne. Kompleksi siitä, ettei muka ole ansainnut parempaa. Mni vähemmän köyhä on kuitenkin päässyt kuopasta ja kasvattaa lapsensa haluamaan parempaa.

Omahan on valinta.

Vierailija

Köyhyys periytyy koska köyhän lapselle ei ole samoja mahdollisuuksia menestyä kun rikkaan lapsella. Rikkaiden pennuille maksetaan valmennuskursit jos eivät yliopistoon pääse. Rikkaiden lapset asuvat vanhempien sijoitusasunnossa kun köyhä joutuu ottaa velkaa että pysty opiskelemaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Köyhyys periytyy koska köyhän lapselle ei ole samoja mahdollisuuksia menestyä kun rikkaan lapsella. Rikkaiden pennuille maksetaan valmennuskursit jos eivät yliopistoon pääse. Rikkaiden lapset asuvat vanhempien sijoitusasunnossa kun köyhä joutuu ottaa velkaa että pysty opiskelemaan.

Jos ei itse tee mitään ei mitään saakaan, aina voi selittää itselleen miksi ei mitään tarvitsekaan edes tehdä...

Suomessa on loistavat mahdollisuudet opiskella, jos vain itse sitä haluaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Valmennuskurssiin voi itse tienata rahat kesätöillä. Opiskellessakin voi käydä töissä ja tienata tukien lisäksi ihan kivasti.

Nykyiset rikkaat on kaikki ottaneet velkaa tullakseen rikkaiksi. Ei velkaa pidä pelätä, kunhan käyttää sen rahan hyödylliseen. Ota opintolainaa ja käytä se asunnon omarahoituosuuteen. Sittenpä on sullakin oma.

Vierailija

Kyllä se "periytyy" tilastojen mukaan hyvinkin vahvasti.

Mikä sitten on geenien osuus, on epäselvä. Korkeamman piirien perheissä lapset saavat toisenlaiset lähtökohdat elämälleen kuin partsi-rööki-siideri -muijien huostassa, kun isääkin näkee lähinnä vain krapulassa sitten aamulla. 

Vierailija

Ehdottomasti periytyy; esi-isäni ovat olleet köyhiä kuten isovanhempani ja vanhempani. Itse olen myös köyhä ja näyttää aikuiset lapsenikin pysyvän köyhinä. Eli sukupolvesta toiseen mennään köyhyydessä mutta haitanneekos tuo mitään. Ennemmin menen köyhänä Taivaaseen kuin rikkaana kadotukseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan lapsistani ei ole käynyt valmennuskursseilla. Vanhempi pääsi yliopistoon ensimmäisellä yrityksellä, nuorempi toisella. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ennemmin menen köyhänä Taivaaseen kuin rikkaana kadotukseen.

Onko oletuksena, että rikkaat joutuu automaattisesti kadotukseen?

Vierailija

No meillä ei. Eikä mieheni ole mitenkään ahkera, ihan amis+tekninen koulu pohjalla sekä olemalla älykäs on pärjännyt ja hyvillä kaverisuhteilla ennen kaikkea. Osansa on kyllä minulla, kun pirttihirmuna en ole antanut juopotella liikaa isänsä tavoin ja olen opettanut että kaikkea mitä haluaa, ei tarvitse ostaa. 

Meillä myös köyhä perhe, mutta onneksi opin isäni suvun nuukuuden, joten rahaa jää säästöön. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on geenien osuus, on epäselvä. Korkeamman piirien perheissä lapset saavat toisenlaiset lähtökohdat elämälleen kuin partsi-rööki-siideri -muijien huostassa, kun isääkin näkee lähinnä vain krapulassa sitten aamulla. 

Asenne elämään ja koulutukseen perityy helposti. Toki on fiksuja lapsia, jotka ymmärtävät vanhempiaan paremmin mihin kannattaa ja voi panostaa.

Vierailija

Näinä massatyöttömyyden aikoina on mahdollista myös että rikkaan perheen lapsesta voi tulla köyhä, kun tuo koulutus ei nykyään takaa yhtään mitään. Itse synnyin todella varakkaaseen perheeseen ja totuin lapsena saamaan kaiken mahdollisen. Minulla oli kaikki edellytykset menestyä, ja teinkin kaikkeni menestyksen eteen, suorittaen korkeakoulututkinnonkin, vain päätyäkseni yhteiskunnasta syrjäytyneeksi pitkäaikaistyöttömäksi. Näillä näkymin elelen pelkällä työmarkkinatuella koko työurani ajan ja sitten siirry eläkkeelle pelkällä kansaneläkkeellä. Tuloni yli elinkaaren ovat pieni murto-osa siitä mitä vanhemmillani. Onneksi sentään perin vanhempani, ettei minun tarvitse olla köyhä lopun ikääni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tavat periytyy ja asenne. Kompleksi siitä, ettei muka ole ansainnut parempaa. Mni vähemmän köyhä on kuitenkin päässyt kuopasta ja kasvattaa lapsensa haluamaan parempaa.

Omahan on valinta.

Tällainen syyllistävä asenne on omiaan vain pahentamaan niiden ahdinkoa, jotka eivät syystä tai toisesta pärjää tässä kovasti kilpaillussa yhteiskunnassa. Ja muiden, onnekkaiden onnistumisiin vetoaminen on myös typerää. Mike Tyson ponnisti raskaansarjan huipulle kadulta, joten kaikkien kadunkasvattien pärjäämättömyys on heidän oma valintansa? Kärjistettynä tuotahan sinä tarkoitat. Onneton ja köyhä elämä ei ole mikään tietoinen valinta, vaan pitkä tapahtumien ja valintojen sarja, jonka keskiössä oleva henkilö tekee valintanasa niillä resursseilla ja kyvyillä, jotka hänellä sattuu olemaan. Siksi Westendissä raittiissa ydinperheessä kasvanut tekee keskimäärin parempia ratkaisuja elämönsä suhteen kuin Kontulassa alkoholistiperheessä kasvanut verrokki. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Asenne elämään ja koulutukseen perityy helposti. Toki on fiksuja lapsia, jotka ymmärtävät vanhempiaan paremmin mihin kannattaa ja voi panostaa.

Kyllä ne geenit määrittää aika paljon. Ei heikkolahjaisen lapsesta tule mitään fiksua.

Vierailija

Köyhyydestä voi aina pyristellä pois. Yksi vaihtoehto on ns. reisirahoitus, siinä mennään rikkaisiin naimisiin. Jokainen voi olla oman onnensa seppä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat