Kauneus ja laittautuneet naiset

M.N.M

Miksi kauniin, meikatun ja muutoin laittautuneen naisen, näkeminen saa muissa naisissa aikaan kateutta/riittämättömyyden tunteita? Ei kaikissa naisissa, mutta joissakin.

Muuttaako se toisen naisen kauneus omaa kauneutta jollain tavalla?

Onko asia eri, jos nainen ei ole pynttäytynyt - hän on ilman meikkiä tai koruja, pidennyksiä tai kauniita vaatteita? Aiheuttaako se samanlaisen negatiivisen tunnereaktion? Vai enemmänkin positiivisen; nainen, joka ei kiinnitä liikaa huomiota omaan ulkonäköönsä ja muiden ihailuun, riittää saamaan teidän hyväksyntänne?Häntä voi nyt pitää kauniina?

Mutta edelleen, miksi se laittautunut nainen on eri asia? Mikä sen reaktion takana on?

Tunne, ettei itse ole yhtä kaunis? Ettei edes laittautuessaan näyttäisi yhtä hyvältä? Ettei sellaisenaan riitä rakastamilleen ihmisille? Tai sille yhdelle ainoalla, kenellä on eniten merkitystä, kenen mielipiteelle annamme suurimman arvon?

Tunne siitä, että nyt itsekin täytyy laittautua, olla samanlainen? Pelko siitä, että kumppanikin lumoutuu toisen kauneudesta sokeasti? Että hän arvostaa liikaa ulkoista kauneutta? Että hän näkee sen eri tavalla kuin itse?

Minun suhtautumiseni kauneuteen on ristiriitainen. Arvoston estetiikaa ja lumoudun kauniista ihmisistä, mutta tietyin rajoituksin. Turhamaisuudella, meikeillä, koruilla, vaatetuksella, pidennyksillä yms. voidaan saavuttaa tietynlainen täydellisyys fyysisessä kauneudessä, mutta se kauneus on useimmiten vain silmille tarkoitettu. (Ja ehkä myös sukupuolielimille.) Mutta sydämen kauneus on toisenlaista. Se on lumoavaa.

Olen kai aina ollut romanttinen höppänä, mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan pelkkää ihmisyyden kauneutta. Sitä, mikä saa hymyilemään ja nauramaan ja tuntemaan. Mikä ilmenee jossain S-marketissa vastaan tulevassa tarinoiden vaarissa ostamassa pakettia kevytleviä ja Ahti-silliä, koska muu ei kelpaa muorille. Noh, ehkä huono esimerkki, mutta ihmisyys on kaunista, ihmiset. Hiljaiset, surevat, virnistelevät, salailevat, tuntevat, bensan hinnasta kiihtyvät ja uutisten eteen rauhoittuvat ihmiset.

Toivottavasti voitte katsoa kaunista, meikattua naista vailla negatiivisia tunteita ja riittämättömyyttä sekä painetta siitä, että teidänkin täytyy olla samalla tavalla kauniita. Maailmassa on ihmisiä, jotka rakastavat teidän suttaantuneen meikkien alta irvistäviä hymyjänne ja sydämiänne enemmän kuin mitään muuta. Teidän täytyy vain itsekin olla ok niiden kanssa. Olla ok itsenne kanssa.

Kommentit (5)

Vierailija

Mielestäni kuvaamanlaisesi laittautuminenvja ulkonäön korostaminen ei poissulje sitä että on myös sydämeltään kaunis. Kaikki joilla on kaunis sisin ovat myös kauniita ulkoisesti. Jos on sisältä ruma niin se tuhoaa myös ulkoisen kauneuden.

Vierailija

Kun laittautuminen menee överiksi, niin se ei ole enää kaunista. Vrt. esim. Suvi Pitkänen, Tiina Jylhä tai Sofia Ruusila. Alunperin, ennen täyteaineita, botoxia ja silikoneja yms. kasvonkohotuksia jokainen noista oli kaunis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kuvaamanlaisesi laittautuminenvja ulkonäön korostaminen ei poissulje sitä että on myös sydämeltään kaunis. Kaikki joilla on kaunis sisin ovat myös kauniita ulkoisesti. Jos on sisältä ruma niin se tuhoaa myös ulkoisen kauneuden.

Ulkoinen kauneus ja "sydämen kauneus" ovat reaalimaailmassa toisistaan riippumattomia asioita. Tämän takia oikeudenkäynneissä on karmeista rikoksista syytettyjen joukossa hyvinkin kauniita ihmisiä, jos heillä vain on oikeanlaiset geenit ja ovat pitäneet itsestään huolta. Narsisteilla on yleensä "ruma sisin", mutta monesti kaunis ulkokuori. Naistenlehtien sivuilla voi asia ehkä olla toisin.

Vierailija

Kasvojen peittäminen, sotamaalaukset, naamiot, kaasunaamarit, ovat tarkoitettu peittämään inhimillisyyttä, estämään tunteiden näkymisen kasvoilta. Vahva meikki on sama asia. Se ei ole kateutta tai riittämättömyyden tunnetta vaan kokemus vaarasta. Kun vahvasti meikattu nainen tulee vastaan, en näe kaunista ihmistä vaan kuolinnaamion, tunteettomuutta, kylmyyttä. Nudemeikit saavat täysin erilaisen reaktion, se korostaa sitä inhimillisyyttä ja nostaa sitä positiivista kateutta minussa että joku osaakin korostaa itsestään esim. silmien lämmön, vaikka pakkelia sinäänsä olisi ihan sama määrä kuin kauniissa mutta vahvassa meikissä.

Itse en meikkaa pääsääntöisesti ollenkaan, mutta olen kyllä ulkonäkökeskeinen, todella tarkka siitä että vaatteet ja asusteet sopivat minulle ja toisiinsa. Hiukset pidän kanssa kokonaisuuteen sopivalla kampauksella. Saan paljon positiivista palautetta ja minua pidetään helposti lähestyttävänä vaikka minulla olisi musta goottipitsi hame-korsetti -asu tai punk-rytkyt ja tukka pystyssä. Varsinkin seniorikansalaiset tykästyvät minuun, tulevat usein bussissa viereen ja alkavat juttelemaan. Monille on vaikeaa nähdä naamion alta sitä ihmistä kun tunnistamaton pelko ottaa vallan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat