Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Facebook täynnä Ranskan juttuja, siitä tuli mieleen...

Vierailija

Mieleeni tuli, kun kaikki nyt niin hurjalla vimmalla ovat vaihtaneet noita Facen profiilikuviansa Ranskan lippujen sävyisiksi tai muuten laittaneet näitä kaiken maailman Ranska -juttuja seinillensä. Niin miksi kukaan ei laittanut silloin Venäjän lippua profiilikuviinsa, kun Isis pudotti sen lentokoneen alas. Siinähän kuoli vielä enemmän ihmisiä kuin nyt Ranskassa. Molemmat ovat tietenkin yhtä kamalia juttuja. Venäjä ei muutenkaan saanut juuri minkäänlaista ns. "suruvalitteluja" muualta maailmalta tai sitä ei noin isosti huomioitu. Joo tiedän, että Venäjää pidetään uhkana meille, mutta Putinhan ja media se on ollut kaiken pelottelun takana, ei venäläiset ylipäätään. Alkaa ärsyttää nämä Facen "minä olen hyvä ihminen, kun vaihdan profiilikuvan tahdon2015- tai Ranskan lipun väreihin". Toisaalta hyvä kannanotto kyllä, toisaalta tuntuu jotenkin tekopyhältä tuolainen toiminta.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Onko noista lentokoneiden putoamisista normaalistikaan laitettu sen kummemmin suruvalitteluja? 

Ehkä tää Pariisin juttu koskettaa, koska se tapahtui tavallisen arjen keskellä. Sellaisissa paikoissa, joissa joka ikinen on joskus viettänyt aikaansa. 

Vierailija

Kaikki lentokoneella matkustavat ovat hyväksyneet sen riskin että siinä sit menee henki jos jotain tapahtuu. Näinhän se menee. Jos ei tätä riskiä hyväksy sitten ei tartte lennellä.

Vierailija

Ei ole satavarmaa, että mikä se koneen pudotti. Pommi vai tekninen vika. Pariisin tapaus koskettaa Eurooppalaisia enemmän kuin vaikka Libanonin iskut, koska onhan kyseessä yksi Euroopan tärkeimmistä kaupungista ja isku oli erittäin raaka ja sunnitelmallinen.

Tämä isku myös tapahtui Euroopassa, toisin kuin koneen putoaminen. Itse otin Pariisin iskun rankasti (en saanut kunnolla edes unta), koska olin vain kaksi tuntia ennen iskuja saapunut Pariisista kotiin ja seurasin livenä panttivankitilanteen kehittymistä. Näin vaan mielessäni minut ja miehen Pariisissa ja yht'äkkiä pommi räjähtää. Henkilökohtaisuus pahentaa näitä asioita vaikka se hieman itsekkäältä kuulostaakin.

Vierailija

Ihmiset saavat laittaa profiilikuvakseen just mitä huvittaa. Vaihda sinä ap Venäjän lipun värit siihen omaan kuvaasi, tai laita kuva vaikka ahteristasi jos noin tympii. Ja kaksi sanaa: länsimainen demokratia. Kumpihan maa sitä edustaa? Kumpi valtio tuntuu suomalaisesta läheisemmältä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
eihän venäjän johtokaan ole puhunut siitä mitään.

Puhuihan. Putin oli hyvin järkyttynyt.

Vierailija

minä en laitta omassa elämässä on suruja kyllin ja huolta. Ranska koskettää ja Venäjä myös ja Beirut mutta..

Vierailija

Joo ja sitten jos et itse vaihda kuvaa näillä teemoilla, niin heti jotkut leimaa rasistiksi. Hirmuisesti sosiaalisen median huomiohuoraamiseksi mennyt tämä elämä. Niin kuin nämä päivitykset: "Joo autoin tuossa mummon ojanpohjalta ylös ja annoin hälle 1000 € rahaa vielä, jotta saa ruokaa elääkseen. Ja ajattelinkin kertoa sen täällä, jotta Iltasanomat ja koko Suomi voi nostaa minua jalustalle ja toitottaa, kuinka hyvä ihminen minä olen."

Vierailija

Huomiotalouden vastenmielisiä puolia. "Kopioi tämä teksti seinällesi tukeaksesi kulkukoiria". Sitten ollaan helvetin tyytyväisiä ja hyvällä mielellä, vaikka todellisuudessa ei ole tuettu kulkukoiria millään tavalle, eikä aiotakaan tukea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
eli jos menee kaverin hautajaisiin, mutta ei mene tuntemattomien hautajaisiin on tekopyhä?

Jos tekee kaverin hautajaisista ison numeron fb:ssa, niin mielestäni on mautonta ja tekopyhää.

Vierailija

8: Näin juuri. Ap ei ilmeisesti tehnyt itsekään mitään lentoturman jälkeen, ja koska hän ei tee mitään, eivät muutkaan saa tehdä.

Vierailija

No mutta mikä sua estää luomasta sinne sellaista appia, että porukka voi yhdellä klikkauksella vaihtaa profiilikuvaansa venäjän lipun? 

tai miksi sinä et piirtänyt uutisesta kuultuasi samankaltaista symbolia kuin tämä Charlie Hebdon piirtäjän Eiffel?

Venäläisillähän on oma versionsa Facebookista, jota he käyttävät. Aivan varmasti siellä on ollut vastaavia reaktioita.

Siitähän tässä on kyse. Voit koska tahansa luoda tuollaisen ja katsoa miten se lähtee kantamaan. 

Minä jaoin kotikaupunkini (ei Suomessa) trikoloriin valaistun rakennuksen kuvan ja klikkasin kuvaani sen trikolorin, koska yhteisöömme kuuluu lukuisia ranskalaisia, mutta ei yhtään afgaania, venäläistä, kenialaista jne. Suru kosketti tuttavaperheen kautta minua henkilökohtaisesti. Mun etusivulla ehkä 90 %:lla on jotain aiheeseen liittyvää, ylivoimaisella enemmistöllä tuo profiilikuva ja he edustavat useita kansallisuuksia kiinalaisista amerikkalaisiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat