Minulla ei ole mitään syytä matkustaa Tampereen pohjoispuolelle enkä koe yhteenkuuluvuutta maalaisten kanssa
Suomessa on helkkaristi lääniä, mutta suurin osa siitä ei ole minun näkökulmastani millään tavalla kiinnostavaa. Asun Turussa ja matkustan Suomen sisällä joko Helsinkiin tai Tampereelle. Olen kaupunki-ihminen enkä viihdy maaseudulla, vaikka siellä olenkin kasvanut.
Olen myös huomannut, että minulla on paljon enemmän yhteistä eurooppalaisten pääkaupunkien asukkaiden kuin suomalaisten maalaisten kanssa. Elämäntavat, kulttuuri, arvot jne. ovat eurooppalaisten kaupunkilaisten kesken yhtenevämmät kuin kunkin maan sisällä.
Kommentit (54)
Asuksää kummal puolel jokkee?
Tiäkkö täälä on Tamperelaisiiki ja me vihataan turkulaisii..
Mutta Tampereelle matkustat? Nyt meni kyllä kaikki uskottavuus.
Vierailija kirjoitti:
Asuksää kummal puolel jokkee?
Tiäkkö täälä on Tamperelaisiiki ja me vihataan turkulaisii..
Tälpual.
Todella ikävää, jos sinun tuttavapiirissäsi on tuollaista hölmöä kaupunkivihaa. Luulin tuollaisen nokittelun jääneen jo ala-asteelle. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on helkkaristi lääniä, mutta suurin osa siitä ei ole minun näkökulmastani millään tavalla kiinnostavaa. Asun Turussa ja matkustan Suomen sisällä joko Helsinkiin tai Tampereelle. Olen kaupunki-ihminen enkä viihdy maaseudulla, vaikka siellä olenkin kasvanut.
Olen myös huomannut, että minulla on paljon enemmän yhteistä eurooppalaisten pääkaupunkien asukkaiden kuin suomalaisten maalaisten kanssa. Elämäntavat, kulttuuri, arvot jne. ovat eurooppalaisten kaupunkilaisten kesken yhtenevämmät kuin kunkin maan sisällä.
Miten maaseutu liittyy näkemykseesi? Onko esim. Oulu maaseutua, sen asukkaat maalaisia? Rovaniemi?
Oulu ja Rovaniemi eivät tietääkseni ole maaseutua. Kaikissa yliopistokaupungeissa on ainakin jonkin verran sellaista kaupunkimaisuutta, joka minua viehättää. Esimerkiksi Tartto on melko pieni kaupunki mutta kuitenkin aito sivistyskaupunki ja asenteiltaan vapaamielinen. -ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alunperin pohjoisesta ja nyt asunut Turussa. Kaupunki itsessään on viihtyisä ja kaunis, mutta itse turkulaiset suurimmaksi osaksi säällittävää porukkaa!
Vaikka kapungilla on pitkä historia ja pitkät perinteet, ei se tee turkulaisista yhtään sen parempia ihmisiä.Ala-arvoinen käytös ja muiden solvaaminen ja lyttääminen kertoo vain siitä, kuinka sivistymättämiä turkulaiset oikein onkaan!
Pysykööt vain täällä, me muut suomalaiset voimme nauttia maamme monimuotoisuudesta, muista kaupungeista ja nähtävyyksistä!
Avoimin mielin tänne muutin ja olen niin kiitollinen, että pääsen Turusta pois pian!
Minulla ei ole turkulaisista pahaa sanottavaa. Hyvin on minut otettu täällä vastaan, vaikka en Heidekenilla olekaan syntynyt. Koskaan en ole joutunut täällä solvatuksi ja lytätyksi enkä kyllä missään muuallakaan. -ap
Ku mä oon niinku metropoliittani ku mä oon niinku turust 😆
Heh, provohan tämä on, mutta en malta olla kertomatta esimerkkiä suomalaisten "suurkaupunkilaisten" ( :D ) asenteista. Muutamia vuosia sitten eräs ryhmä suomalaisia nuoria naisia oli menossa USA:aan au-pairiksi. Joukossa oli muutama helsinkiläinen ja sitten ympäri maata nuoria. Helsinkiläiset hehkuttivat hesalaisuuttaan joka käänteessä ja suhtautuivat muihin tosi alentuvasti, olivathan he "suurkaupungista" muiden ollessa maalaisia. No he jatkoivat myötähäpeää herättänyttä käytöstään New Yorkissa, jossa oli muutama yhteinen perehdytyspäivä ennen perheisiin jalkautumista. Tällöin paikalliset olivat olleet ihan äimän käkenä että mikä Helsinki. Oli tytöt hiljentyneet. Pointini on se, että Suomessa ei ole yhtään maailman metropoleihin verrattavaa kaupunkia, ei edes Helsinki, saatika sitten jokin kuppainen Turku. Suomen kaupunkeja ympäröi suurimmaksi osaksi rakentamaton vitikko, ei ole sellaista tiheää rakennuskantaa kuin oikeassa urbaanissa rakennusympäristössä. Joka muuta väittää, vitsailee. Tai sitten provoilee kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Heh, provohan tämä on, mutta en malta olla kertomatta esimerkkiä suomalaisten "suurkaupunkilaisten" ( :D ) asenteista. Muutamia vuosia sitten eräs ryhmä suomalaisia nuoria naisia oli menossa USA:aan au-pairiksi. Joukossa oli muutama helsinkiläinen ja sitten ympäri maata nuoria. Helsinkiläiset hehkuttivat hesalaisuuttaan joka käänteessä ja suhtautuivat muihin tosi alentuvasti, olivathan he "suurkaupungista" muiden ollessa maalaisia. No he jatkoivat myötähäpeää herättänyttä käytöstään New Yorkissa, jossa oli muutama yhteinen perehdytyspäivä ennen perheisiin jalkautumista. Tällöin paikalliset olivat olleet ihan äimän käkenä että mikä Helsinki. Oli tytöt hiljentyneet. Pointini on se, että Suomessa ei ole yhtään maailman metropoleihin verrattavaa kaupunkia, ei edes Helsinki, saatika sitten jokin kuppainen Turku. Suomen kaupunkeja ympäröi suurimmaksi osaksi rakentamaton vitikko, ei ole sellaista tiheää rakennuskantaa kuin oikeassa urbaanissa rakennusympäristössä. Joka muuta väittää, vitsailee. Tai sitten provoilee kuten ap.
Kerrotko vielä, missä olen rinnastanut Turun suurkaupunkeihin saati väitänyt Turun olevan sellainen? Jos noin olisin sanonut, ymmärtäisinkin nuo provohuutelut, mutta täällä taas ihmiset lukevat ihan omiaan. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maaseutu liittyy näkemykseesi? Onko esim. Oulu maaseutua, sen asukkaat maalaisia? Rovaniemi?
Oulu ja Rovaniemi eivät tietääkseni ole maaseutua. Kaikissa yliopistokaupungeissa on ainakin jonkin verran sellaista kaupunkimaisuutta, joka minua viehättää. Esimerkiksi Tartto on melko pieni kaupunki mutta kuitenkin aito sivistyskaupunki ja asenteiltaan vapaamielinen. -ap
Toisin kuin Turku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, missä olen rinnastanut Turun suurkaupunkeihin saati väitänyt Turun olevan sellainen? Jos noin olisin sanonut, ymmärtäisinkin nuo provohuutelut, mutta täällä taas ihmiset lukevat ihan omiaan. -ap
No sähän väität että Tamperetta pohjoisempana ei ole "kaupunkikulttuuria". Pohjoisesta löytyy ihan tasan samanlaista "kaupunkikulttuuria" kuin Turusta. Riippuu ihan siitä, miten asutus on keskittynyt, puhutaanko jostain Pohjanmaan lakeuksien pikkukylistä vai Kuopiosta, Oulusta, Jyväskylästä. Helsinki on Suomessa ainoa ehkä vähän muuta maata urbaanimpi paikka, mutta kyllä se maalaisuus sielläkin tulee paikoin esiin kun vähän raaputtaa.
Ap, mistä olet kotoisin? Viestissä 46 kirjoitit että sinut on hyvin otettu Turussa vastaan, et siis ole turkulainen?
Onhan Turku landea. Ei tarvitse kuin pari kilsaa kävellä keskustasta, niin on pellolla! Siis Turun kaupunkialueella harjoitetaan maanviljelystä! Missä Tampereella tai edes Jyväskylässä on peltoa, kysyn vaan?
En minäkään kaikista Suomen kaupungeista tai sen asukkaista välitä, mutten minä siitä huutele!
Turkulaisilla on taipumus suoltaa kaikki ulos. Ja sitten perusteluna on "Et sää huumorii ymmärrä?"