Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisin punakaalista? Tai myskikurpitsasta?

Vierailija

Voiko niitä laittaa samaan safkaan?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

En kyllä samaan laittaisi. Samalla aterialle ehkä, jos tekisi kurpitsasta keiton ja kaalista salaattia.

Keitto: pilko se kurpitsa ihan ensiksi. Samaten sipuli, pari chiliä, kenties valkosipuli. Sitten kattilaan öljyä, chili ja valkosipuli, raasta vähän inkivääriä sekaan (tai käytä kuivattua).

Tämän jälkeen kurpitsa ja sipuli. Pyöritellään vähän aikaa, lisätään vettä ja liemikuutio ja pikku hyppysellinen timjamia. Keitetään pehmeäksi ja soseutetaan. Voi lisätä kookoskermaa tai ruokakermaa.

Keittämisen aikana kaali raastetaan ja tarjoillaan puolukoiden kanssa.

Lisäksi leipää.

Vierailija

Oo, kiitos tuosta keittovinkistä :) Kaikki ainekset löytyykin inkivääriä myöten, chili vaan on jauheena, mutta se ei mahda haitata.

Punakaali mun pitäisi kypsentää, ei taida tämä suolisto kestää sitä muuten. Mulla ei ole lihaa, haluaisin tehdä siitä jotain lihatonta safkaa. Tosin olen menossa kaupan edestä, että äkkiäkös sieltä nappaa lihan sun muut ainekset.

Vierailija

Leikkaa kaali mahdollisimman ohuiksi suikaleiksi. Leikkaa  myös muutama valkosipulin kynsi ohuiksi lastuiksi. Lado nämä ja muutama mausteneilikka tiukasti lasipurkkiin. Kaada päälle kylmää lientä, jonka olet tehnyt vedestä, valkoviinietikasta, suolasta ja sokerista. Anna tekeytyä jääkaapissa 2-3 vuorokautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Leikkaa kaali mahdollisimman ohuiksi suikaleiksi. Leikkaa  myös muutama valkosipulin kynsi ohuiksi lastuiksi. Lado nämä ja muutama mausteneilikka tiukasti lasipurkkiin. Kaada päälle kylmää lientä, jonka olet tehnyt vedestä, valkoviinietikasta, suolasta ja sokerista. Anna tekeytyä jääkaapissa 2-3 vuorokautta.

Hmm, olenkin kaivannut jotain lisuketta ruokaan, mutta olen ajatellut lähinnä kurkkuja ja punajuuria. Ei tullut mieleenkään, että kaalista voisin tehdä. Pitää miettiä, josko taipuis tuohon... Kiitos ohjeesta.

Vierailija

Myskikurpitsasta tulee järjettömän hyvää keittoa. Ei ollenkaan liian makeaa vaan täyteläisen kermaista. Samat ainekset kuin 1. mutta itse paahdan kurpitsaa ensin tunnin uunissa.

Lisäksi voi tehdä ravioleihin kurpitsatäytettä kuten Italiassa näin syksyllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Punaviinissä haudutettua punakaalia, ohje googlaamalla.

Heh, punaviiniäkin löytyy. Onpas tämä outoa, kun mun kaapissa on nyt kaikkea erikoista mitä ei yleensä ole. Googletan, kiitos :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä jaksa tuntia paahtaa kurpitsaa. Haluan semmoista melko vikkelään tehtyä.

Ei sun tartte siinä vieressä vahtia;D Lohkomiseen menee 2 min ja loppuajan hoitaa uuni. Maku on vaan huomattavasti parempi kuin keitetyssä kurpitsassa

Vierailija

Kaaleista saa hyvää lisuketta myös niin, että suikaloi ja paistaa pannulla pienessä määrässä voita. Mausteeksi riittää suola ja valkopippuri, joita laitetaan säästeliäästi, ettei kaalin oma maku peity liikaa. Jos tykkää niin valkosipuliakin voi laittaa. Punakaalista en ole itse kokeillut, mutta toiminee sekin. Mehukkaasta suippokaalista ainakin tulee tällä tavalla taivaallista. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä jaksa tuntia paahtaa kurpitsaa. Haluan semmoista melko vikkelään tehtyä.

Ei sun tartte siinä vieressä vahtia;D Lohkomiseen menee 2 min ja loppuajan hoitaa uuni. Maku on vaan huomattavasti parempi kuin keitetyssä kurpitsassa

Paahtaminen on erinomainen kypsennystapa monille muillekin vihanneksille. Vesi lähtee, maku jää. Sen parempaa kukkakaalia ei esimerkiksi saa kuin palasina äkkiä kuumassa kiertoilmassa paahdettu.

Vierailija

Kurpitsasta keittoa tai vuohenjuusto-kurpitsasalaattia. Mutta älä missään nimessä heitä myskikurpitsan siemeniä pois! Älyttömän hyviä, kun öljyää ja uunissa paahtaa rapsakoiksi :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kurpitsasta keittoa tai vuohenjuusto-kurpitsasalaattia. Mutta älä missään nimessä heitä myskikurpitsan siemeniä pois! Älyttömän hyviä, kun öljyää ja uunissa paahtaa rapsakoiksi :)

Ekalla kerralla heitin pois. Oli joku tuulitunneli-hetki :D Ostan nimittäin kurpitsansiemeniä kuitenkin pussissa, niin en tajua, että miksi heitin pois. Tajusin sen vasta paljon myöhemmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko se ero muka niin iso? :D No, voinhan tuota paahtaa, samalla sitten paistelee tuota punakaalia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaaleista saa hyvää lisuketta myös niin, että suikaloi ja paistaa pannulla pienessä määrässä voita. Mausteeksi riittää suola ja valkopippuri, joita laitetaan säästeliäästi, ettei kaalin oma maku peity liikaa. Jos tykkää niin valkosipuliakin voi laittaa. Punakaalista en ole itse kokeillut, mutta toiminee sekin. Mehukkaasta suippokaalista ainakin tulee tällä tavalla taivaallista. :)

Tätä voisin kokeilla, niin säästyisi tuo punaviini sitten juomaksi.(aiemmin ehdotettiin punaviini-punakaaliruokaa.)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat