Laskettu päivä tänään (raskaus)

Vierailija

Tässä sitten on kotona lonnittu kuukauden päivät, kun pakko pitää vapaata lakisääteisesti.
Ihan turha pykälä, teen kevyttä työtä ja olisin aivan hyvin voinut olla töissä ja säästää nämäkin viikot sitten vauvan kanssa olemiseen.

Todella tylsää tämä odottelu, toki ulkoilen paljon, järkkään kotia, luen jne. Mutta silti vuorokaudet vain matelevat. Miksi ihmeessä ulkopuolelta määritellään, milloin minä en saa olla töissä? Naapurin lapsia olen hoitanut, kun ovat olleet sairaana ja toisen naapurin koiraa ulkoiluttanut kyllä, mutta mieluummin olisin töissä.

Tässähän voi mennä vielä vaikka parikin viikkoa, ei ole ollut vielä sellaisia tuntemuksia, että synnytys olisi alkamassa. Supistuksia toki, mutta laantuneet jo kohta alkamisestaan.

Kommentit (14)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lepo tekisi ihan hyvää ennen koitosta, sekä synnytystä että uutta elämänvaihetta.

Ihmiset ovat erilaisia, en kaipaa nyt elämääni lepoa. Enkö itse saisi päättää levontarpeestani. Ei raskaus ole mikään sairaus. Jos tunnen itseni täysin työkykyiseksi, niin miksi minut pakotetaan tähän. 

Voisi olla edes niin, että lääkärintodistuksella saisi jatkaa töissä, jos oma arvio ei riitä työnantajalle. 

Tässä tapauksessa työnantaja jopa sanoi, että pitäisi minut mielellään, mutta lainsäädäntö on tämä ja piste. 

ap

Vierailija

Työlainsäädäntö aivan turhan tiukasti sääneltyä. 

Ymmärtäisin, että on OIKEUS jättäytyä pois töistä kuukausi ennen laskettua aikaa. Mutta tilanne on siis tämä, että on PAKKO jäädä pois. 

Ehtii tässä kotona olla varmasti ihan tarpeeksi. En kaipaa yhteiskunnan määritelmää tähän kotonaolon tarpeeseen. 

Mutta nyt salille! Jos vaikka synnytys käynnistyisi. En tiedä onko legendaa, mutta tällaista olen kuullut, että fyysinen rasitus saattaisi käynnistää synnytyksen. Äitini puhuuu siivoamisen autuudesta tämän suhteen. Mutta nyt on jokainen paikka puunattu enemmän kuin tarpeeksi. 

Mutta onkohan se huono, jos lapsi syntyy perjantaina 13. päivä...;D

Vierailija

Heti kun alkaa vähänkin supistella niin mene haravoimaan tai tee vähän lumitöitä riippuen missä päin suomea asut, sitten saunaan ja seksiä niin johan irtoaa ;)

Minulla riitti tosin pelkkä haravointi (ilman mitään suppareita) laskettuna päivänä ja yöllä oli vauva maailmassa. Ja ei ole enää tylsää...

Vierailija

Minulla oli samat fiilikset. Täysin vaivaton raskaus ja kevyt asiantuntijatyö ja suunniteltu sektio päivämäärineen tiedossa, olisin mielelläni ollut töissä vaikka sektiota edeltävään viikkoon ja säästänyt "lomaviikkoja" lapsen syntymän jälkeiseen aikaan. Ei kai tuossa voi muuta tehdä kuin vaan oleilla ja nauttia hiljaisuudesta. Tsemppiä! Ja perjantai 13. päivä olisi mitä paras syntymäpäivä :)

Vierailija

Olisikin helppo ja mukava loppuraskaus... Itselläni lantiota särkee päivittäin, alaselkää samoin polttelee. Lisäksi alkuraskaudesta tuttu pahoinvointi on palannut, eilenkin syömisestä oli kulut n. 10 min, kun kaikki tuli paineella ylös... Aamuisin myös on alkanut  taas purjo lentää, mikä on jo aika tuskallista kun vatsassa on liki kolmikiloinen vauva.

Että ei se loppuraskaus kaikilla ole auvoista ja helppoa lomailua, jolloin ehditään siivoilla ja lenkkeillä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sunkin olis ap aika rauhoittua ja tehdä mielessäsi tilaa pian syntyvälle vauvalle?

Eikö nyt sanomani mene perille? Olen aivan rauhallinen ja vielä rauhallisempi olisin, jos olisin töissä. Rakastan työtäni: olen tutkija ja alueeni on minulle suoranainen intohimo. 

Selkokielellä: itse päätän (tai päättäisin, jos olisi mahdollista) milloin jätän työt ja siirryn vapaalle. Miksi tämä määritellään ulkopuolelta? Toistan vielä edellisen ajatukseni: on hyvä, että on OIKEUS valita, mutta nyt on PAKKO tehdä näin. 

Kyllä ehdottomasti mielessäni on paikka vauvalle. Se ei siitä miksikään muutu makoillessa uuninpankolla. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisikin helppo ja mukava loppuraskaus... Itselläni lantiota särkee päivittäin, alaselkää samoin polttelee. Lisäksi alkuraskaudesta tuttu pahoinvointi on palannut, eilenkin syömisestä oli kulut n. 10 min, kun kaikki tuli paineella ylös... Aamuisin myös on alkanut  taas purjo lentää, mikä on jo aika tuskallista kun vatsassa on liki kolmikiloinen vauva.

Että ei se loppuraskaus kaikilla ole auvoista ja helppoa lomailua, jolloin ehditään siivoilla ja lenkkeillä...

Voi huoh.... 

Totta kai jotkut tarvitsevat lepoa loppuraskauden aikana. Ja hyvä, että tämä oikeus heillä on, vaikka raskautta ei sairaudeksi luokitella. 

Kyseessä tilanne, että olen aivan hyvässä kunnossa ja ei ole mitään esteitä työnteolle. Silti minut pakotetaan tähän "lomaan". Haen nyt juridisia periaatteita. Millä oikeudella minulta kielletään työnteko?

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voi huoh.... 

Totta kai jotkut tarvitsevat lepoa loppuraskauden aikana. Ja hyvä, että tämä oikeus heillä on, vaikka raskautta ei sairaudeksi luokitella. 

Kyseessä tilanne, että olen aivan hyvässä kunnossa ja ei ole mitään esteitä työnteolle. Silti minut pakotetaan tähän "lomaan". Haen nyt juridisia periaatteita. Millä oikeudella minulta kielletään työnteko?

ap

Olen ymmärtänyt että, tämä "laki" on säädetty äidin ja vauvan turvallisuuden takia. Toki työnkuvat ovat muuttuneet, eivätkä kaikki tee raskasta fyysistä työtä. Jos haluat muutosta asiaan, niin lähetä esim. sähköpostia asiasta vastaavalle ministerille (Annika).

Mamix3

Tee jotain vapaaehtoistyötä jos on aivan pakko tehdä jotain? Meet vaikka MLL:n perhekerhoihin kahviseuraksi, leikittämään lapsia, tutustumaan tuleviin "kollegoihin" eli muihin tuoreisiin äiteihin!

Mä tein asioita joiden aavistelin olevan epätodennäköistä toteuttaa rauhassa kun vauva tulee. Leffamaratonit, kävin läpi Helsingin ihania pieniä kahviloita, sisustusliikkeitä, kävin museoissa jne. Teki kyllä tosi hyvää se kuukauden "siirtymäaika" työelämästä kotielämään!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat