Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko alkaa soittaa kahta soitinta aikuisena?

Vierailija

Tai siis kannattaako?
En millään osaa päättää, piano vai kitara. Molemmat siis?

Kommentit (13)

Vierailija

Ehdottomasti ei. Et pysty soittamaan kitaraa ja pianoa yhtä aikaa.

Parempi combo on esimerkiksi huuliharppu ja kitara. Huuliharppuun saa sellaisen telineen niskan taakse, että sitä voi soittaa samalla kun rämpytät kitaraa. Ja jos haluat vielä kolmannen soittimen siihen mukaan, niin rummut. Kun seisot soittaessasi huuliharppua ja kitaraa, niin voit jalkapolkimella soittaa rumpuja vielä kolmanneksi. Rumpu on selässä ja jalkapolkimen narut vievät rummun palikkaan. Toimii. Olen nähnyt tällaisen soittajan sirkuksessa.

Pianoonkin voit yhdistää huuliharpun, mutta taitaa kuulostaa kornilta. Rumpuja et voi lisätä, sillä piano varaa molemmat jalat.

Vierailija

No miksi et voisi? Soitinten soittaminen on vähän niinkuin kielten puhuminen. Kun opiskelee puhumaan jotain kieltä, oivallat sen systeemin, miten kieli toimii (kielioppi yms). Kun opettelee soittamaan jotain instrumenttia, oppii myös sen logiikan soittamisen takana. Eli on siis helpompi oppia soittamaan soittimia, jos osaa jo soittaa yhtä.

Meinasitko missä ryhtyä opiskelemaan soittamista? Osaatko lukea nuotteja?

Vierailija

Onko musiikillista taustaa?

Jos ei, niin aloita yhdellä. Kun osaat perusteet niin voit alkaa harjoitella toista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No miksi et voisi? Soitinten soittaminen on vähän niinkuin kielten puhuminen. Kun opiskelee puhumaan jotain kieltä, oivallat sen systeemin, miten kieli toimii (kielioppi yms). Kun opettelee soittamaan jotain instrumenttia, oppii myös sen logiikan soittamisen takana. Eli on siis helpompi oppia soittamaan soittimia, jos osaa jo soittaa yhtä.

Hups, tuolta välistä jäi puuttumaan lause. Mutta ymmärsit varmasti pointin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meinasin soittaa kotona, yksityistunnit kerran viikossa tms. Soitan nytkin joka päivä kitaraa, mutta tekniikka varmaan vähän hukassa kun ei kukaan korjaile. En osaa lukea nuotteja. Osaan sointuja mutta en tiedä niiden kaikkien nimiä. Mulletoimii tosi huonosti järjestelmällisesti oppiminen, olen yrittänyt käydä pianotunneilla ja ei siitä mitään tullut :( on kuin pystyisin vain siihen, mikä mua 100- tai edes 90-prosenttisesti kiinnostaa. Ap

Vierailija

Fyysinen opettaja ei ole ihan täysin välttämätön, toki auttaa paljon. Sun kannattaa katsella vaikka youtubesta videoita, sieltä löytyy opetusvideoita alkeista kovinkin edistyneeseen. Tottakai voit aloittaa soittamisen, vaan oma tahto on rajana :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meinasin soittaa kotona, yksityistunnit kerran viikossa tms. Soitan nytkin joka päivä kitaraa, mutta tekniikka varmaan vähän hukassa kun ei kukaan korjaile. En osaa lukea nuotteja. Osaan sointuja mutta en tiedä niiden kaikkien nimiä. Mulletoimii tosi huonosti järjestelmällisesti oppiminen, olen yrittänyt käydä pianotunneilla ja ei siitä mitään tullut :( on kuin pystyisin vain siihen, mikä mua 100- tai edes 90-prosenttisesti kiinnostaa. Ap

Mikä pianotunneissa mätti? Ei se opettaja voi oppia sinun puolestasi, voi vaan opettaa ja ohjailla. Oppilaan pitää itse tehdä se harjoittelu, eli oppiminen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat