Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen käyttää sanoja ystävätär, näyttelijätär, tarjoilijatar?

Seuraa 
Liittynyt10.10.2015

Todella seksistisiä.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Sellanen täti, joka pitää näitä ystävättäriään todellisina ystävinä, kuulostaa erityisen naurettavilta.

Vierailija

Tänään täällä palstalla joku urheilullinen (omien sanojensa mukaan) mies ainakin perään(!)kuulutti nymfotarta.

Vierailija

Kun työpaikalla huutelen ihmisiä lähtemään lounaalle, kysyn "onko syöjiä  tai syöjättäriä?".

Normaalissa kielessä tar/tär alkaa olla hyvin harvinainen. Eikä sitä kaikkiin titteleihin ole lisätty koskaan. Ei ole ollut "lääkärittäriä", vaikka lääkäreitä on sekä naisia että miehiä. Sen sijaan "hoitajatar" on ollut yleisessä käytössä, vaikka sairaanhoitajat olivat ennen pelkästään naisia.

Vierailija

Yleensä vanhat ihmiset. Mulla on tosin yksi tuttu (ei mitenkään läheinen) joka kirjoittaa lapsistaan facebookkiin nimillä "perijä" ja "perijätär".... MIIITÄÄ?? "Käytiin tänään uimassa ja ostoksilla perijättären kanssa"... Hänen mies käytää samoja sanoja. Ovat sellaisia n.40v molemmat.

Vierailija

Mä sanon joskus -tar, kun haluan korostaa sukupuolta syystä tai toisesta. Oon lukenut pienenä paljon vanhoja kirjoja ja Aku Ankkaa. :) Ei oo tullut mieleenkään että olis jotenkin seksististä.

N25

Vierailija

Minun isoäitini (92v.). On aina halunnut olla vähän parempaa väkeä, käyttää "hienoja" hattuja ja hansikkaita.

Vierailija

Naispapit tulivat vasta niin myöhään, että eivät ehtineet papittariksi. Myöskään vieraskielisiin titteleihin ei ole liitettä lisätty, vaikka esim. Chief Financial Officeritar olisi todella kiva. Tai Headitar of Fixed Income Investments.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Naispapit tulivat vasta niin myöhään, että eivät ehtineet papittariksi. Myöskään vieraskielisiin titteleihin ei ole liitettä lisätty, vaikka esim. Chief Financial Officeritar olisi todella kiva. Tai Headitar of Fixed Income Investments.
Hyvä, että naispappeja ei kutsuta papittariksi. Kristinusko on jo syönyt tarpeeksi muiden uskontojen termistöjä.

Vierailija

Förevör aloun kirjoitti:
Jakaa täysin saman roolin tai ammattiryhmän ihmiset miehiin ja naisiin aivan mielivaltaisesti, perusteetta. Tämä on seksististä.
Ei sukupuolen mukaan jakaminen ole mielivaltaista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat