Hyväksikäyttö vai myös oma syy?
Ajauduin pari viikkoa sitten juhlissa hommiin erään miehen kanssa. Minä olin tuhannen päissäni, minkä hän hän tiesi. Hän oli itse minua selvempi. Asiat johtivat toiseen nopeasti, ja yhtäkkiä olinkin jo riisuttuna. Pyysin että hän olisi varovainen, mutta päinvastoin hän ei todellakaan ollut varovainen. Sanoin monta kertaa kuinka paljon minua sattuu, mutta mies ei ollut moksiskaan vaan jatkoi lykkimistä.
Minulle jäi tästä ahdistunut olo, minua sattui fyysisesti vielä muutaman päivän tapahtuneen jälkeen joten kohtelu todellakin oli rajua, ja vaikka tästä on jo lähes pari viikkoa niin asia vaivaa minua edelleen, jopa niin että jätin eilen töihinkin menemättä. En tiedä mitä minun pitäisi ajatella tästä, olenko tullut hyväksikäytetyksi vai saanko syyttää itseäni. Koen että olin tilanteessa jollain tapaa alistettu, minua ei kuunneltu ja tuntuu että humalaani on käytetty hyväksi, koska en itse tajunnut kunnolla mitä tapahtuu. Toisaalta taas ehkä minun olisi pitänyt sanoa selkeästi "lopeta" sen sijaan että olisin hokenut kuinka minua sattuu. Ja vaikka seksiä edeltävät tapahtumat ovatkin sumussa humalan takia, niin muistan että tiedostin jo silloin että tästä seuraa seksiä. Se ei kuitenkaan ollut minun tahtoni tai minun aloitteestani, vaan mies vei kaiken eteenpäin. Olisi vaan ehkä pitänyt silloin jo osata vastustella.
Sekava teksti, mutta halusin jonnekkin puhua, koska kenellekkään en voi tästä sanoa. Halusin myös samalla kysyä että miltä tilanne teistä kuulostaa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi on aina hankalia tilanteita. Toisaalta jos et missään vaiheessa sanonut selvästi että "lopeta", mies saattoi olla niin putkiaivo ettei osannut lukea tilannetta.
Jos nainen sanoo että ole varovainen ja sitten että sattuu, niin kukaan mies ei ole niin tyhmä ettei tajuaisi. Törkeää miesten aliarvioimista.
Et ole tainnut harrastaa seksiä monenkaan miehen kanssa. Ei suurin osa tajua. Luulevat että nainen "saa kunnolla" kun sattuu, ja että naiset haluaa metristä jättimulkkua jne.
Olet oikeassa etten ole ollut monen miehen kanssa, kahden vain, mutta kyllä he ovat molemmat lopettaneet jos minuun on sattunut ja on sovittu että ei saa satuttaa. Tässä on ap sanonut jo aluksi että toivoo miehen olevan varovainen.
Perusmies ei todellakaan ole apina joka luulee että tässä on nyt tarkoitus panna niin että sattuu kun ap on nimenomaan sellaisen kieltänyt.
Kuulostaa siltä että kerrot saman tarinan jonka olet kertonut aiemminkin täällä. Eikö viimeksi päädytty oikeaan vastaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisaus on tietysti turhaa, mutta jos olit itse itsesi tolkuttomaan känniin juonut, niin omapa on syysi, että kävi niin kuin kävi. Sanot, että aavistit, että seksiä on tulossa. Jos et olisi ollut kännissä, olisitko puhaltanut silloin pelin poikki, ennen kuin vaatteet lentelivät päältäsi? Kun aloin lukea aloitustasi, tuli ensin mieleen, että olet teinityttö, jolla ei ole seksistä lainkaan kokemuksia, kun vielä kerroit, että homma sattui. Toinen ajatus oli, oliko mies hyvinkin muhkeasti varustettu, kun sattui. Jatkossa mainitsit, ettei ollut ekakerta, joten ei kai olisi pitänyt sattua. Kuitenkaan ei mielestäni ole kyse raiskauksesta sen perusteella, mitä kerroit.
En ole missään vaiheessa miettinyt, onko kyse raiskauksesta. Tiedän itsekkin ettei minua sentään raiskattu ole. Minulla on ainostaan hyväksikäytetty olo - ei raiskattu olo. Mutta teki siksi kipeää koska kaikki tapahtui niin äkkiä, kehoni ei ollut valmis, u know, aika kuiviltaan se vehje oli jo sisääni survottu. Kysyit myös, että entä jos olisin ollut selvinpäin niin olisinko laittanut pelin poikki, niin kyllä todellakin olisin. En tunne miestä kohtaan mitään, selvinpäin tuskin edes katsoisin häntä päin.
Ap
Onhan näitä naisia olemassa, jotka yhdistää kivun jotenkin siihen seksistä tykkäämiseen; näidenkin palstojen kautta olen monasti kuullut kuinka yleistä tuommoinen on. Jos kyseisellä miehellä aiemmin naisia joiden suusta sanaa "sattuu" tarkoittaa samaa kuin "ihanaa, jatka", niin kai se mies jorma pystyssä sitten antaa mennä vaan... Itsehän en noita hauskuuksia laisinkaan ymmärrä, koska itselleni kipu on epämiellyttävä tunne (paitsi kun liittyy urheiluun), mutta koska siskokultia on moneen junaan niin voihan sitä poikalapsikin ymmärtää kupletin juonen aivan viistoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi on aina hankalia tilanteita. Toisaalta jos et missään vaiheessa sanonut selvästi että "lopeta", mies saattoi olla niin putkiaivo ettei osannut lukea tilannetta.
Jos nainen sanoo että ole varovainen ja sitten että sattuu, niin kukaan mies ei ole niin tyhmä ettei tajuaisi. Törkeää miesten aliarvioimista.
Jurrissa ne miehetkin voi olla oikeesti aika tyhmiä.
Itselläni on todella arka anus, pukamineen päivineen. Tästä on nykyisen miesystäväni kanssa puhuttu, ja peräreikäni koskettelu on kielletty täysin ja kokonaisvaltaisesti. Kerran sitten, jo monen vuoden seurustelun jälkeen, tämä kännissä yritti kumminkin yllättäen kakkoseen. Suutuin niin maan perusteellisesti että meinasi ero tulla. Miehen mielestä ylireagoin kun komensin jätkän sohvalle nukkumaan ja otin vielä puukon viereeni turvakseni. Mutta eipä ole sen jälkeen ollut yhtä tyhmä, edes kännissä.
Joskus vaan on pakko olla lujana. Kukaan muu ei omia rajojasi puolusta kuin sinä itse.
Joopa joo, jurrissa mies on niin tyhmä että yrittää jopa ihan viattomasti tyhmyyttään raiskata anaaliin, mutta naisen on oltava humalassa vahva, selkeä ja tarvittaessa kyettävä fyysisesti puolustautumaan.
Jotain järkeä nyt. Jos mies vielä sanoo että on ylireagointia niin kyse ei ole tyhmyydestä vaan sikamaisuudesta. Kas kun nykyään on jurrissakin viisas vaikkei ennen ollut.
En ymmärrä tuota viimeistä lausetta "kas kun on jurrissakin viisas vaikkei ennen ollut". Mies siis silloin kännissä oli sitä mieltä että ylireagoin. Selvittyään oli kyllä ihan itsekin sitä mieltä että oli toiminut tyhmästi. Tai siis yrittänyt toimia.
Anatomia on kohtalomme. Mies nyt on mies ja nainen on nainen. Siitä ei seuraa, että miehellä olisi sen kummempi kyky olla fiksu kännissä kuin naisellakaan. Siitä seuraa vain, että naisen täytyy sitä juomistaan vahtia ihan itse, ja mitä itselle kännissä tehdään tai ei tehdä.
"Mutta eipä ole sen jälkeen ollut niin tyhmä, edes kännissä". Näin kirjoitit itse. Eli kyse ei ole siitä että mies olisi jurrissa niin tyhmä, vaan hän on kykenevä noudattamaan annettuja rajoja - silloin kun itse haluaa. Aiemmin ei halunnut.
Nuo anatomia on kohtalomme-jutut ovat aika riski juttu. Pitäisikö tässä alkaa verhoutua kaapuun kun miehet nyt vain saattavat raiskata. Pitäisikö minun lopettaa työt iltavuorossa koska mies on mies ja nainen nainen ja joku mies saattaa minut tilaisuuden tullen yöllisellä bussipysäkillä haluta raiskata?
Aloittaja on sanonut että sattuu, mutta tämä ei ole miestä kiinnostanut. Olisi ihan eri asia jos ap olisi ollut hiljaa ja nyt harmittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä naisia olemassa, jotka yhdistää kivun jotenkin siihen seksistä tykkäämiseen; näidenkin palstojen kautta olen monasti kuullut kuinka yleistä tuommoinen on. Jos kyseisellä miehellä aiemmin naisia joiden suusta sanaa "sattuu" tarkoittaa samaa kuin "ihanaa, jatka", niin kai se mies jorma pystyssä sitten antaa mennä vaan... Itsehän en noita hauskuuksia laisinkaan ymmärrä, koska itselleni kipu on epämiellyttävä tunne (paitsi kun liittyy urheiluun), mutta koska siskokultia on moneen junaan niin voihan sitä poikalapsikin ymmärtää kupletin juonen aivan viistoon...
Aloittaja pyysi jo ennen aloittamista olemaan varovainen. Väitätkö että mies ei ymmärrä että tämä tarkoittaa että mitään sadomasosessioita ei ole tällä kertaa luvassa?
Saahan sitä toki juoda itsensä naisenakin umpikänniin, ja voihan sitä toivoa että mies kuin mies olisi känninsäkin hetkellä muna pystyssä harkintakykyinen ja hienotunteinen. On niitä semmoisiakin miehiä, kaikki ei vaan ole. Keskuudessamme on ja elelee ihan oikeita raiskaajiakin, niitä jotka vaanii pusikoissa iltavuorosta palaavia, oli niillä burkhat päällä tai ei. Ja toivomme toki että niitäkään ei olisi.
Vaikka kuinka vaarallista, totean silti että anatomia on kohtalomme, mies on mies ja nainen on nainen. Vaarallisempaa vielä on ajatella, että näin ei olisi. Terve järki on hyvä pitää mukana. Ja yrittäkää nyt poikalasten äidit sitten kasvattaa ne poikalapsenne viisaammiksi kuin ne junteimmat miehet. Tosin riskihän tässä maailmassa on sekin että ne junteimmat ja aggressiivisimmat miehet raiskaa paitsi naiset myös ne kiltimmät ja fiksummat miehet.
Maailma on mitä on. Ei kovin onnistunut järjestelmä. Parempaakaan vaan ei olla keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että kerrot saman tarinan jonka olet kertonut aiemminkin täällä. Eikö viimeksi päädytty oikeaan vastaukseen?
Tästä en tiedä mitään, mutta inhottavaa jos joku muukin on samantyyppisessä tilanteessa ollut... Tämä kuitenkin on eka kerta kun minä asian otan missään puheeksi.
Ap
Mä en ymmärrä sitä, miksi olet koko illan viettänyt kyseisen miehen kanssa tietäen että tämä tulee johtamaan seksiiin, jos et pidä hänestä? Muistat myös tapahtuman aika hyvin, joten kyllä vastuu tapahtumista on teillä molemmilla. Kurjaa toki ettei toinen kuunnellut sinua, mutta olisit käskenyt lopettamaan. Äläkä juo itseäsi tuohon kuntoon enää.
Sitä mä en ymmärrä, että tuollaisen takia nyt yht'äkkiä olet poissa töistä; meillä ihmisillä on kyllä hurjan erilaisia työmoraaleja, ja toki muitakin moraaleja.
Tsemppiä, mokia sattuu, niistä oppii ja toivon mukaan niitä ei toista.
Kuvottaa kyllä nuo kaikki "anatomia on kohtalomme mies on mies ja nainen on nainen" -kommentit. Eikö tässä oikeasti olla kaikki ihmisiä? Nyt järki käteen tuolla kommentoijalla, please.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä sitä, miksi olet koko illan viettänyt kyseisen miehen kanssa tietäen että tämä tulee johtamaan seksiiin, jos et pidä hänestä? Muistat myös tapahtuman aika hyvin, joten kyllä vastuu tapahtumista on teillä molemmilla. Kurjaa toki ettei toinen kuunnellut sinua, mutta olisit käskenyt lopettamaan. Äläkä juo itseäsi tuohon kuntoon enää.
Sitä mä en ymmärrä, että tuollaisen takia nyt yht'äkkiä olet poissa töistä; meillä ihmisillä on kyllä hurjan erilaisia työmoraaleja, ja toki muitakin moraaleja.
Tsemppiä, mokia sattuu, niistä oppii ja toivon mukaan niitä ei toista.
Siis ei, en ole viettänyt koko iltaa miehen kanssa. Ajauduimme hetkeksi kahdestaan samaan paikkaan, aluksi ajattelin että kiva vaihtaa kuulumiset, koska tuttu mies kumminkin kyseessä. Mutta asiat johti nopeasti toiseen, minkä aikana tajusin että tästä seuraa seksiä.
Ja tuo miksi en mennyt töihin, niin tämä vaivaa sen verran kovasti että halusin hetken aikaa "käsitellä asiaa". En ole ollut täydessä työtehossa. Ehkä vaikea ymmärtää miten näinkin "vähäpätöinen" juttu vaikuttaa työssäkäyntiin, mutta asioista kertyy minulle helposti henkinen taakka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terveellä järjellä varustettu yksilö lopettaa, jos toista sattuu ja se sen sanoo. Kyllä sua on mun mielestä vähintään hyväksikäytetty ellei jopa raiskattu.
Jaksamista!
Huomioi kuitenkin että tää mieskin oli humalassa. Eli järki ei ehkä pelannut kuten normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja pyysi jo ennen aloittamista olemaan varovainen. Väitätkö että mies ei ymmärrä että tämä tarkoittaa että mitään sadomasosessioita ei ole tällä kertaa luvassa?
Mies ja aloittaja olivat molemmat humalassa, joten kyse voi olla vain tulkintaerostakin. Mies on omasta mielestään pannut varovaisemmin ap:n mainittua asiasta, ja ap:n mielestä ilmeisesti ei. Siinä missä ap maalailee itsestään uhria humalatilaansa vedoten, hän tekee itsestään myös vähemmän luotettavan kertojan juopumuksensa takia. Känni-illan muistelut eivät välttämättä ole kovin paikkansapitäviä.
Juridisesti en tiedä mikä on tilanne, mutta sen verran sanon, että luota itseesi ja siihen miten nyt tunnet. Jos koet tulleesi hyväksikäytetyksi, usko itseäsi äläkä ala epäilemään tai etsimään itsestäsi syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ja aloittaja olivat molemmat humalassa, joten kyse voi olla vain tulkintaerostakin. Mies on omasta mielestään pannut varovaisemmin ap:n mainittua asiasta, ja ap:n mielestä ilmeisesti ei. Siinä missä ap maalailee itsestään uhria humalatilaansa vedoten, hän tekee itsestään myös vähemmän luotettavan kertojan juopumuksensa takia. Känni-illan muistelut eivät välttämättä ole kovin paikkansapitäviä.
En tosiaankaan maalaile itsestäni uhria, toivottavasti en ole antanut ymmärtää itseäni ihan väärin. Olen kertonut vaan tuntemuksistani tapahtuneen suhteen. Eli: minulla on alistettu olo, mutta silti mietin että saanko syyttää myös vaan itseäni.
Ap
Mulla on vähän vastaava tilanne, todella ahdistava ja päällekäyvä mies. Tällä miehellä on ollut yli 100 seksikumppania joten aina kun luen tälläisiä niin tulee hän heti mieleen :D Itsepähän pyysin hänet luokseni (kännissä myöskin ja tapasin ekaa kertaa, vaikutti baarissa vielä ihan mukavalta), ja en suostunut seksiin, siitä huolimatta tää mies veti käteen ja samalla sormetti mua siis vastoin mun omaa tahtoa, sanoin kyllä pariin otteeseen lopeta mutta piti mut sen verta vahvassa otteessa etten päässyt siitä mihinkään ja aattelin että ihan se ja sama kunhan loppuisi jo ja ei enää ikinä. Sanoin tälle lähtiessä että joo ei kyllä enää todellakaan tavata, ei näköjään mennyt jakeluun kun yritti soittaa noin miljoona kertaa perään ja uudestaan ja uudestaan facebookissa pyys kaveriksi jolloin blokkasin sen täysin sekä facesta että puhelimesta. Hiton ärsyttävä ja ahdistava tyyppi, toivottavasti ei tuu enää ikinä vastaan.
Ei mulla tosta mitään sen kummempia traumoja kuitenkaan jäänyt, opin sen että ihan ketä tahansa ei sieltä baarista kotiin tuoda. Yleensähän suomalaiset miehet on aika kilttejä ja ymmärtää kyllä sanan "ei".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse kyllä olettaisin että humalatilasta huolimatta tajuaisi ettei kaikki oo ihan ok jos toinen sanoo ehkä useaankin kertaan että sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän vastaava tilanne, todella ahdistava ja päällekäyvä mies. Tällä miehellä on ollut yli 100 seksikumppania joten aina kun luen tälläisiä niin tulee hän heti mieleen :D Itsepähän pyysin hänet luokseni (kännissä myöskin ja tapasin ekaa kertaa, vaikutti baarissa vielä ihan mukavalta), ja en suostunut seksiin, siitä huolimatta tää mies veti käteen ja samalla sormetti mua siis vastoin mun omaa tahtoa, sanoin kyllä pariin otteeseen lopeta mutta piti mut sen verta vahvassa otteessa etten päässyt siitä mihinkään ja aattelin että ihan se ja sama kunhan loppuisi jo ja ei enää ikinä. Sanoin tälle lähtiessä että joo ei kyllä enää todellakaan tavata, ei näköjään mennyt jakeluun kun yritti soittaa noin miljoona kertaa perään ja uudestaan ja uudestaan facebookissa pyys kaveriksi jolloin blokkasin sen täysin sekä facesta että puhelimesta. Hiton ärsyttävä ja ahdistava tyyppi, toivottavasti ei tuu enää ikinä vastaan.
Ei mulla tosta mitään sen kummempia traumoja kuitenkaan jäänyt, opin sen että ihan ketä tahansa ei sieltä baarista kotiin tuoda. Yleensähän suomalaiset miehet on aika kilttejä ja ymmärtää kyllä sanan "ei".
Hyi miten inhottavalta kuulostaa tämäkin.. Sä sentään kuitenkin pyysit lopettamaan, toisin kuin minä tässä omassa tilanteessani, törkeä jätkä! Hyvä kuulla jos ei jäänyt sen kummempia traumoja kuitenkaan. Tää munkin tapauksen mies on kunnon naistenmies ja harrastanut myös seksiä hyvin monen kanssa. Ehkä tämmösillä tyypeillä noussut sitten kusi hattuun ja olettavat että saavat tehdä mitä vaan naiselle?
Ja viesti 39 siis aloittajalta.
Ap
En ymmärrä tuota viimeistä lausetta "kas kun on jurrissakin viisas vaikkei ennen ollut". Mies siis silloin kännissä oli sitä mieltä että ylireagoin. Selvittyään oli kyllä ihan itsekin sitä mieltä että oli toiminut tyhmästi. Tai siis yrittänyt toimia.
Anatomia on kohtalomme. Mies nyt on mies ja nainen on nainen. Siitä ei seuraa, että miehellä olisi sen kummempi kyky olla fiksu kännissä kuin naisellakaan. Siitä seuraa vain, että naisen täytyy sitä juomistaan vahtia ihan itse, ja mitä itselle kännissä tehdään tai ei tehdä.