Mihin voi olla yhteydessä rehtorin kykenemättömyydestä hoitaa hommiaan?

Vierailija

Nyt on mitta täyttynyt ja haluan viedä asiaa eteenpäin.

Lapseni koulussa on vakava väkivallan uhka lapsia kohtaan jatkuvasti eikä opettajat tai rehtori saa hommaa haltuun, koska he (etenkin rehtori) syyllistävät turpaansa saaneita lapsia asiasta.

Lapseni luokalla on adhd-asperger-lapsi, jonka on vaikea hallita tekemisiään ja tunteitaan. Tästä syystä lapsi on erittäin väkivaltainen muita oppilaita kohtaan.
Useat luokan lapset ovat jatkuvasti pois koulusta, selitellen vanhemmilleen vatsa- tai pääkipujaan... todellisuudessa lapset pelkäävät mennä kouluun tuon yhden väkivaltaisen lapsen vuoksi.

Opettaja on koittanut puuttua tilanteeseen, mutta ei ole saanut oikein mitään aikaan. Rehtori on adhd-lapsen äidin ystävä ja luulen sillä olevan osuutta tähän asiaan, että muita luokan lapsia syyllistetään ja tuota väkivaltaista lasta suojellaan.

Mihin kannattaisi olla ensimmäiseksi yhteydessä?

Olipas sekava teksti, mutta on vähän sekava ja hätääntynyt olo (oma lapseni tuli silmä mustana kotiin)!

Kommentit (13)

Vierailija

Rikosilmoitus poliisille rehtorin toimista. Koulutoimenjohtaja, opetuspäällikkö - näihin yhteys, jos kunnassa/kaupungissa sellaiset on.

Vierailija

Ei mihinkään.Itse valitin kuntaan kun lapsia pidetään ilman todellista syytä toista tuntia taksimatkalla.Minulle ei edes vastattu vaikka kolmelle ihmiselle kirjoitin.

Me ollaan vain maksajia ja karjaa..ei meiltä tarvi kysyä mitään eikä vastata.Luovuta ajoissa,älä tuhlaa aikaasi.

Vierailija

Koulutoimenjohtaja, koululautakunta, kunnanjohtaja, aluehallintovirasto, poliisi, kyllä luulisi näistä jonkun vastaavan valitukseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koulupsykologi, kuraattori, koulutoimenjohtaja...oppilashuoltoryhmä...

Kuraattori on aivan rehtorin talutusnuorassa =(

Ap

Vierailija

...kaikki tulee sanomaan sulle vain että olen vain työssä täällä ja mun esimies on tuo ja tuo..loppuviimein valitat ja valitat ja tuhlaat aikaasi ja kun se menee tarpeeksi korkealle niin ei ne enää edes vastaa sulle.turhaa työtä teet.

Vierailija

Mun kahdella vanhemmalla lapsella on jo peruskoulu käytynä, mutta kyllä siinä aikana tuli vastaan jos jonkinlaista opettajaa, onneksi vain yksi rehtori.

Alkuun otin tietenkin asenteen, että opettaja on aina oikeassa ja hänen juttuihin on uskominen. Lapset liiottelevat, vääristelevät ja valehtelevat omaksi edukseen. Opettajaa pitää kunnioittaa ja kuunnella, vedän aina yhtä köyttä opettjan kanssa.

Noh, ei se aina ihan niin mennytkään.

Kyllä moni opettaja on niin käsittämättömän hukassa, suorastaan ammattitaidottomia vässyköitä. Keskittyvät epäolennaisiin, ei minkäänlaista tilannetajua, korostavat itseään, puhuvat kotiin muuta ja koulussa toista, mielistelevät ja vääristelevät rehtorille ym. ym.

Onneksi nämä on siis ehdottomassti vähemmistö, mutta näitä tosiaan on. Rehtorille tuntuu olevan tärkeämpää toitottaa sitä, että meillä ei koulussa kiusaamista suvaita, mutta mitään ei asialle kuitenkaan tehdä ja hyssytellään.

Aina kannattaa myös kuunnella lasta/nuorta. Asioilla on vähintään kaksi puolta. Kuka pitää lapsen puolta, jos ei vanhempi? Kyllä ne opettajatkin puhuvat omaan pussiinsa.

Vierailija

Tällaisia lapsia on melkein joka koulussa nykyään. Erityisluokat on lopetettu ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevat lapset on "integroitu" normiluokalle. Joo, sinänsä ihan hyvä ajatus, mutta jossain on vedetty rasteja väärään paperiin, jos sairaalakoulukuntoinen lapsi on siellä normiluokan seassa heilumassa. Eihän se ole ketään kohtaan oikein. Luultavasti tuokin lapsi odottaa jotain viivästynyttä diagnoosia tai tutkimusten aloittamista tai lääkehoidon kokeilua, jonka jälkeen syyslukukausi onkin ohi. Sitten katsotaan olisiko tilanne helpottanut kevättä kohti ja kevään aikana ei tehdä muutoksia, koska syksy on pian tulossa. Eli pahimmillaan lapsi joutuu kärsimään hänelle sopimattomassa luokassa kokonaisen lukuvuoden ja sitten vasta pääsee pienryhmään tai sairaalakouluun tai osastolle tai mitä lie. Sivullisina kärsijöinä muut lapset ja opettajan mielenterveys. Ihan perseestä, sanon minä.

Vierailija

Vaatikaa adhd-aspergerille koulunkäynninohjaaja vierelle koulupäivän ajaksi. Hän voisi auttaa aspergeria ymmärtämään luokan vuorovaikutusta ja hillitsisi väkivaltaisia reaktioita, joita saattaa syntyä kun asperger ei tajua kaikkea  samalla tavalla kuin tavan lapset.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaatikaa adhd-aspergerille koulunkäynninohjaaja vierelle koulupäivän ajaksi. Hän voisi auttaa aspergeria ymmärtämään luokan vuorovaikutusta ja hillitsisi väkivaltaisia reaktioita, joita saattaa syntyä kun asperger ei tajua kaikkea  samalla tavalla kuin tavan lapset.

Luultavasti sitä on vaadittukin, mutta kun avustajistakin on säästetty tai on linjaus että saa vain luokkakohtaisia, ei henkilökohtaisia avustajia. Minustakin on ihan vastuutonta jättää lapsi pärjäämään yksin, vaikka selkeästi tarvitsisi vierelle oman aikuisen. Voisin viimeisten viiden vuoden ajalta kertoa aika hirveitä tarinoita ihan tavallisista helsinkiläisistä kouluista, siitä miten opettajat epätoivoisesti koittavat kannustaa vanhempia hakemaan apua lapselle tai miten vanhemmat epätoivoisesti koittavat saada apua ja avustajan lapselle tai miten epätoivoisesti rehtori koittaa pärjätä tuetta jääneiden lasten oireilun myötä uupuneiden opettajien kanssa ja vääntää budjettia niin, että saataisiin edes yksi avustaja edes jonnekin. Olen kuullut usein sanottavan, että "diagnooseja ei tehdä ennen kouluikää, koska lapset ovat vielä kasvuvaiheessa", mutta ei se nyt niinkään saa mennä, että kouluiän tullessa jonotetaan ensin 5-6 kk perheneuvolaan, sitten pari kuukautta psykologille, sitten pari kuukautta lääkärille, sitten odotellaan kuukausi tai pari tutkimustuloksia ja sitten pohditaan mitä kannattaisi tehdä. Jokainen päivä on lapselle liikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään.Itse valitin kuntaan kun lapsia pidetään ilman todellista syytä toista tuntia taksimatkalla.Minulle ei edes vastattu vaikka kolmelle ihmiselle kirjoitin.

Me ollaan vain maksajia ja karjaa..ei meiltä tarvi kysyä mitään eikä vastata.Luovuta ajoissa,älä tuhlaa aikaasi.

Tee asiasta koulu-sivistys-mikälie-lautakunnalle kirjallinen kirje ja vie se kuntaan kirjaamon kautta. Ota sen jälkeen kopio itsellesi, kun kirjaamo on merkinnyt siihen diaarinumeron. Sen perusteella voit seurata asian etenemistä.

Aivan totta, että yksityishenkilöille kirjoitetut kirjeet eivät johda mihinkään. Ihan sama, onko se kunnanjohtajalle, valtuuston puheenjohtajalle vai kansanedustajalle. Nämä asiat on hoidettava virallista reittiä.

Tämä kirje kunnan lautakuntaan tai valtuustoon on yksi reitti. Toinen on AVI:n sivistystarkastaja, jonka pitäisi ainakin osata antaa neuvoja, miten asiaa hoidetaan.

Terveisin eräs kunnanvirastossa siellä pöydän toisella puolella istunut.

Vierailija

Mellä häiriökäytöksinen rehtori oli kaveri koulutoimenjohtajan kanssa. Kuitenkin vanhempainyhdistys yhdessä opettajiston kanssa saivat tuon rehtorin koulusta pois.

Ajatelkaa, että.se siirrettiin vaan toiseen kouluun tokaluokan luokanopeksi. Siellä sitten jatkuu kärsimykset. (Tästä jotain 5 vuotta aikaa. En tiedä, mitä nyt tekee.) Ja meidän kouluun oli tullut muualta, jossa siitä ei tykätty.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat