Kannattaako amalgaanipaikat vaihtaa muovisiin?

Vierailija

Itselläni on 80-luvulla laitettu iso amalgaamipaikka takahampaassa (viisaudenhampaasta seuraava). Paikka on tosi ruma ja kauan ollut, pitääkö huolestua amalgaamin liukenemisestä?

Kommentit (7)

Vierailija

Tuskinpa kannattaa, eiköhän siitä ole jo liuennut mitä on liuennut. Nykyään muuten laitetaan taas amalgaamipaikkoja paljonkin takahampaisiin, kun ei ne muoviset tahdo kestää, ja hammas ei kestä loputtomiin paikkailua jos täytyy paikkaa uusia (ja siinä ohessa porata lisää) muutaman vuoden välein.

Vierailija

Niin no toi on varmaan kyllä totta. Huomasin vaan, että se paikka on muuttanut väriään (osin matta, osin kiiltävä). Ja mulla on raudanmakua suussa, ei se kyllä varmaan voi tosta johtua?

Vierailija

Mä just laitatin amalgaamin muovin tilalle. Ei vaan muovi kestä tosiaan takahampaissa, vaikea kovettaa jos reikä on pahassa paikassa ja muovissa on myös hyvin kyseenalaisia yhdisteitä. Eikä niidenkään pitkäaikaisvaikutuksista ole niin hirveästi tietoa.. Allergiseksi voi tulla yhtälailla molemmille, taitaa muoviyhdisteille allergisoituminen olla yleisempääkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin no toi on varmaan kyllä totta. Huomasin vaan, että se paikka on muuttanut väriään (osin matta, osin kiiltävä). Ja mulla on raudanmakua suussa, ei se kyllä varmaan voi tosta johtua?

Voisko olla, että se on jotenkin lohjennut?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat