Elättääkö teidän 19v lapset itse itsensä?
Vai asuvatko vielä kotona ja vanhemmat elättävät? entä jos ei ole ammattikoulusta valmistumisen jälkeen löytänyt töitä, voiko hommata oman asunnon ja saada työmarkkinatukea?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elätä kumpikaan, kumpikin opiskelee.
Poika asuu vielä kotona, eli saa peruselämisen. Tytär asuu eri kaupungissa, nostaa opintotukea ja asumistukea, tuemme lisäksi jonkin verran.
Asuu kotona, saa ruuan ja muut fasiliteetit? Et elätä?
Toivottavasti pojallasi ei ole yhtä hämärtynyt kuva elättämisestä kuin sinulla. Maksaa sentään itse tupakkansa?
Sisälukutaito?
Tämä oli vastaus kysymykseen "Elättääkö teidän 19-v lapset itse itsensä?" Vastaus on: Ei elätä kumpikaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elätä kumpikaan, kumpikin opiskelee.
Poika asuu vielä kotona, eli saa peruselämisen. Tytär asuu eri kaupungissa, nostaa opintotukea ja asumistukea, tuemme lisäksi jonkin verran.
Toivottavasti pojallasi ei ole yhtä hämärtynyt kuva elättämisestä kuin sinulla. Maksaa sentään itse tupakkansa?
Sisälukutaito?
Tämä oli vastaus kysymykseen "Elättääkö teidän 19-v lapset itse itsensä?" Vastaus on: Ei elätä kumpikaan .
Oho, sori! Näinhän se olikin!
Toivottavasti ei. Vanhempien tehtävä huolehtia mukuloistaan kerran niitä mukuloita tekevätkin.
Kun olin itse muutama vuosi sitten 19-vuotias niin elätin itseni jo täysin. Asuin kaukana kotoa, opiskelin ja sain opintotukea. Eka opiskeluvuoden aikana en nostanut lainaakaan kun olin ollut heti kirjoitusten jälkeen töissä 5kk. Tokavuodesta lähtien nostin sitten lainaa + kävin ajoittain töissä.
Vanhemmat ovat auttaneet opiskelujen aikana parissa yksittäisessä asiassa, esim. kustansivat osan autokoulun kakkosvaiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö pärjäsi Helsingissä kaksi ekaa opiskeluvuotta ihan pelkällä opintotuella, ilman lainaa. Hän asui soluasunnossa, vuokra vähän päälle 200. Kolmantena ja neljäntenä vuonna hän teki osa-aikatöitä ja pärjäsi edelleen ilman lainaa. Jonkin verran hän nosti lainaa vasta viidentenä opiskeluvuotena, kun oli vaihdossa.
Jaahas... ettei olisi myynyt itseään? Opintorahasta ja asumislisästä jää kyllä sen niin vähän käteen tuon vuokran jälkeen, että saanen epäillä. Jos tosiaan mitään töitä ei tehnyt kahteen vuoteen.
Törkeä kommentti. Jäähän siitä yli 200 euroa kuitenkin vielä vuokran jälkeen. Eikä tuossa puhuta esim. kesätöistä mitään.
19 vuotiaana muutin virallisesti pois kotoa, vuoden olin jo epävirallisesti majaillut muualla. Mutta kyllä, aloitin töissä silloin kun täytin 18 ja maksoin omat menoni. Sitten kun ihan omaan kotiin muutin, maksoin tietysti itse vuokrat ja ruuat. Nyt 22v enkä kyllä vieläkään suostu edes ottamaan vanhemmiltani rahaa, ei ole heidän asiansa enää minun elämistäni maksaa:D vaikka tottakai tiedän että jos tiukka paikka tulisi, saisin rahallista avustusta.
En elättänyt 19-vuotiaana koko aikaa. Lukiossa ollessa ei ollut varaa maksaa kaikkea opintotuesta, sitten kyllä kun olin kesän töissä.
M22