Pelottaa kun vaarini on niin huonona :(

Vierailija

Viimeksi kun joku mulle läheinen on kuollut, mä oli 3v enkä juuri muista siitä mitään. Koen olleeni onnekas kun ei ole tarvinut käsitellä läheisen kuolemaa tähän ikään mennessä mutta nyt mua alkaa pelottaa että isoisäni loppu lähestyy :( Vaari on 89v ja aina kun joku ottaa puheeksi vuoden päästä tulevat 90v syntymäpäivät ja että sitten juhlitaan taas isosti koko suvun voimin niin hän toteaa että "nooh katotaan nyt ollaanko tässä silloin enää elossakaan". Hän on henkisesti tosi vireessä kunnossa ja asuu ja pärjää edelleen kotona ilman mitään apua (paitsi tietysti lapset ja lapsenlapset auttaa siivoilussa yms).
Hänellä on nyt ollut kihtiä mikä on hankaloittanut liikkumista ja nyt on jo monta viikkoa ollut verenpaine niin alhaalla että huippaa kokoajan eikä oikein pääse sängyltä ylös.
Tää on ehkä tosi itsekkäästi sanottu mutta miten ihmeessä mä selviin vaarin kuolemasta kun se nyt on kuitenkin jo iästäkin johtuen tuloillaan lähivuosina :( En oo koskaan ennen ajatellut tätä kun on ollut niin hyvässä kunnossa mutta nyt joutuu jo miettimään. Vaari on aina ollut mulle hyvin rakas ja läheinen.
Miten te olette käsitelleet läheisen kuolemaa etukäteen? Hänellä nyt ei ole mitään sellaista sairautta, vaikka syöpää, että tietäisi jo varmuudella ettei selviä, mutta kun toisaalta luulen että niin heikossa kunnossa olevan kehon vie pienikin tauti saatikka vaikka infarkti (mikä sellainenkin on jo ollut mutta monia vuosia sitten)...

Kommentit (9)

Vierailija

Kaikilta meiltä elämä päättyy aikanaan. Jos ajattelet asian niin päin, että pelkosi ja surusi johtuvat siitä, että rakastat niin paljon. Vaarisi on vielä elossa, joten sinun on mahdollista osoittaa rakkauttasi ja kertoa siitä. Se auttaa siihen, ettei ainakaan tarvitse ajatella "olisi pitänyt" -ajatuksia.

Läheisen kuolema on surullinen mutta väistämätön asia. Suru siitä tulee, mahdollisesti isokin, mutta sen kanssa selviää. Eikä siitä kannata yrittää sen paremmin eroon vaan anna surulle sitten aikanaan lupa olla. Sen kanssa kyllä sitten kuitenkin selviää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaarisi kuolemaisillaan ja SINÄ murehdit miten SINÄ selviät????? Voi hyvää päivää. Ei ole itsekkyydellä mitään rajaa

Eihän se vaari edes ollut kuolemaisillaan, ap vaan päätti ruveta ennakoimaan kun vaari ei ollutkaan hyppy kengässä järjestämässä 9kymppisiään

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaarisi kuolemaisillaan ja SINÄ murehdit miten SINÄ selviät????? Voi hyvää päivää. Ei ole itsekkyydellä mitään rajaa

Ei ole ilkeydellä mitään rajaa. Mieti sitä.

Vierailija

Selviät aikanaan vaarisi kuolemasta samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Suret hetken ja jatkat elämääsi, muutakaan et voi. Kunhan et jää vellomaan suruusi, se on hedelmätöntä. Kun sen aika koittaa, niin terve järkesi sanoo, miten toimit. Ja muista, et ole ainut maailmassa, joka menettää omaisensa, jokainen meistä on menettänyt ja menettää. Älä turruta mieltäsi ja suruasi diapameilla tai muilla psyykenlääkkeillä, joita jotkut hakevat vastaanotolta. Sure "selvin päin", vaikka se kipeää tekisikin. Se menee ohi.

Vierailija

Minä olen menettänyt molemmat vanhempani. Eivät ehtineet edes eläkeikään ja varsinkin äitini oli melko nuori kuollessaan. Itkukohtauksia tulee edelleen ajoittain, koska ikävä on, mutta olen yrittänyt olla positiivinen. Tarkoitan sitä, että ajattelen, miten onnekas olin, kun sain sellaisen äidin. Joillakin äiti saattaa elää vanhaksi, muttei silti ole päivääkään yhtä ihana ihminen kuin äitini oli.

Vierailija

Vanhuksista ei koskaan tiedä, mutta minusta vaarisi tila ei kuulosta niin kovin pahalta. Oma mummoni kuoli alkukesästä sydäninfarktiin ja ensimmäisinä kuukausina suru oli pahimmillaan. Saatoin purskahtaa itkuun milloin vain kun mummo tuli jostain mieleen ja ääni murtui oikeastaan joka kerta kun puhuin hänestä. Nyt koen päässeeni jo jonkin askeleen eteenpäin, vaikka ikävä edelleen on.

Neuvoisinkin sinua nyt viettämään vaarisi kanssa aikaa niin paljon kuin mahdollista ja nauttimaan hänen seurastaan. Sinä vielä voit, nauti siitä. Tsemppiä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat