Mikä on tavallisen postipaketin toimitusaika kotimaassa?
Kuinka kauan on kohtuullista odottaa, varsinkin kun toimitettava matka on alle 100km?
Viime perjantaina jätetty postiin, eikä ole lajittelukeskusta pidemmälle päässyt.
Kommentit (23)
Yksityisen vai yrityksen lähettämä
Etäisyys lähettäjän ja saajan kesken ei sinällään vaikuta toimitusaikaan, enemmän kai vaikutusta on sillä missä on lähin lajittelukeskus jonka kautta paketti kulkee. Olettaisin. Voihan olla että olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
1-4vrk
Aika hyvä, tuota luokkaa juu. Nimim. Satoja paketteja tilaava!
Eikö tällaisiin kysymyksiin saisi ihan sen kaikkein oikeimman vastauksen soittamalla sinne postiin? Sieltä saat varmaan oikeamman vastauksen kuin täällä ihmettelemällä.
No se makaa lajittelukeskuksessa odottamassa arkipäivää, eli kuljetusta avoinna olevaan postiin.
Omaan postiin soitin, eivät osanneet sieltä auttaa.
Lajittelukeskuksessa se on odottanut sitä edelleen toimitusta jo perjantai-illasta...
ap
Mulle on lähetetty perjantaina Helsingistä klo 15-16 aikaan paketti jossa on takki. Nyt on keskiviikko eikä oo tullut vieläkään ja postihan siis sen kuljettaa. Minä päivänä se sitten saapuisi tänne Jyväskylään? Onko tietoa kellään?
Iwantmypackage kirjoitti:
Mulle on lähetetty perjantaina Helsingistä klo 15-16 aikaan paketti jossa on takki. Nyt on keskiviikko eikä oo tullut vieläkään ja postihan siis sen kuljettaa. Minä päivänä se sitten saapuisi tänne Jyväskylään? Onko tietoa kellään?
Maanantaina-tiistaina olisi pitänyt olla perillä. Pyydä lähettäjältä Postin lähetystunnus ja katso, missä kulkee...
"Mikä on tavallisen postipaketin toimitusaika kotimaassa?"
Pitkä.
Sitten kun ruohot on leikattu ja lehdet haravoitu. Kannattaa kysellä ensilumien jälkeen (ellei kolausta liitetä postin työlistalle).
Itse katsoin postin toimitusaikakyselyn kautta, että pakettini pitäisi yksiselitteisesti olla noudettavissa seuraavana työpäivänä klo 16 jälkeen, jos se on toimitettu pääpostiimme klo 18 mennessä. Minäpä kipaisin pääpostiin hieman klo 17 jälkeen tyytyväisenä viemään paketin. Seuraavaan iltaan saakka lähetyksen seuranta kertoi arvioiduksi toimitusajaksi tuon ko. päivän klo 16. Vilkaisin noin klo 19 illalla toimituksen tilan ja se oli muuttunut seuraavaksi: "Lähetys on kuljetuksessa. Lähetyksen toimituksessa on havaittu viive, jota selvitetään. Toimitusaikaennustetta ei vielä saatavilla.". Ihmettelin asiaa ja seuraavana päivänä tiedustelin asiaa postin asiakaspalvelusta ja minulle kerrottiin että pakettien toimitusaika on 1-3vrk. Totesin, että toimitusaikakyselyssä oli yksiselitteisesti tieto "seuraavana päivänä klo 16" eikä mainintaa mistään poikkeuksista. Asiakaspalvelijoita oli ohjeistettu, että toimitusaika 1-3 vrk.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällaisiin kysymyksiin saisi ihan sen kaikkein oikeimman vastauksen soittamalla sinne postiin? Sieltä saat varmaan oikeamman vastauksen kuin täällä ihmettelemällä.
Kiva teoria, mutta todellisuudessa täältä saa a)nopeammin b) helpommin c) ilmaiseksi sen vastauksen
Posti kulkee lajittelukeskusten (HUB) kautta. Jos lähetys ei jostain syystä ole määräpaikan lähimmässä hubissa edeltävänä iltana viimeistään klo 23:00 niin tulee aina päivä lisää toimitusaikaan. Se miksi se ei olisi jossain lajittelukeskuksessa johtuu esim. siitä, että kuljetuksen yhteydessä on ollut ongelmia. Lajittelukeskusten välillä kulkevat ns. runkolinjat ei pahemmin odottele jostain toisesta hubista tulevaa rekkaa vaan runkolinjat lähtee yleensä approx. ajallaan. Tämän takia kuljetusajan määtitelmä 1-3 vrk on oikeampi kuin mainittu "seuraavana päivänä". Lähtyksen ongelma tarkoittaa yleensä sitä, että jossain kohtaa kuljetusketjua ei lähetyksen skannaus ole onnistunut ja se on sillä hetkellä ikään kuin kadoksissa. Jossain vaiheessa se sitten kirjautuu takaisin tietojärjestelmään kun viivakoodin skannaus tapahtuu. Tästä syystä voi joskus joku lähetys ajautua täysin väärään paikkaan.
Tilasin tietokoneen osat jotka ovat siirtyneet postille kauan menee aikaa että saan sen
Lähetin paketin 28.12. Ensimmäisen kuljetusvälin kesto 8 päivää (Lieto lajittelukeskus >> Vantaa) siitä lähtien paketti lojunut "odottamassa seuraavaa mahdollista kuljetusyhteyttä" 13 päivää. Menossa toki Britanniaan, mutta jotenkin oletin että rajat eivät ole paketeilta kiinni vaikka Covid jyllää ja brexitkin tuli voimaan. Missähän kohtaa olisi kohtuullista pyytää lähetyskustannuksia takaisin?
Tilasin tuotteen illalla noin klo 17:45 ja jo seuraavana päivänä noin klo 10:00 tuote oli noudettavissa postista.
Yleensä, jos pakettini viipyy vajaa vuorokautta enempää, johtuu siitä että se ei ole vielä saapunut postille.
Vaikuttavatkohan ne lakot tällä hetkellä toimitusaikoihin?