Lähtisinkö opiskelemaan ravintola-alaa vai lvi:tä?
Siinäpä kysymys!
Lisäkyssäri, onko putkimiesnainen kauhean epäseksikäs?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Niin, olen käsittänyt että ravintola-alalla joutuu kyllä aika paljon tiskaan ja siivoamaan.
Nuoret nätit naiset hyvä pointti, ap on bi-nainen!
Siellä tiskataan ja puunataan pöytiä ja työkoneita ja pestään lattiaa ja jynssätään lattiakaivoja. Vaatteille saat päivän aikana vaikka minkälaista soosia ja sotkua, esim. verta lihasta.
Ei tietenkään joka päivä ole sisällöltään yhtä "hehkeää", mutta en sanoisi ko. ammattia mitenkään siistiksi.
Näkisin että sulla on aika paljon onnelisemmat näkymät putkimiehenä tai alan suunnittelijaja tai konsulttina.
Se että naisena erittuu on vain hyvä myyntivaltti.
Sitä paitsi, osaat sitten korjata omienasuntojesi putket ja auttaa sukulaisia kaikissa mahdollisissa putkiongelmissa.
Olen siis ihan fiksu sillä tavalla, että ymmärrän asioiden syy-seuraussuhteita ja vivahteita. Matematiikka ei vaan kamalasti ole koulussa kiinnostanut ja olen ollut siinä aika huono. Humanistisilta aloilta en sitten vaan oikein löydä omaani.
Ehkä musta vois sitten tulla ihan hyvä talotekniikassa? Vai tarvitseeko siihen paljon sitä matikkaa? Tykkään ihmisistä, mutta olen enemmän semmoinen asiakeskeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Mukavaa kun mun opiskelukohtalo herätti niin paljon mielenkiintoa :)
Mulla ei ole oikein millekään alalle kovaa paloa. Tuota ravintola-alaa ajattelin siksi, että tekisin ehkä sivutyönä, jos joskus oikein korkeakouluttaudun. Toisaalta jos lvi oliskin ok, niin sitten mun ei olis edes pakko opiskella enempää ja palkka vois olla ihan hyvä. Ihmispaska vähän kammottaa kyllä :/ sellaisissa hommissa kuulemma saa hyvän vastustuskyvyn. Ei se seksikkyys mikään tärkein pointti ole, se oli bonuskysymys. ApJos haluat nyt jonkun ammatin, jotta voit myöhemmin kouluttautua pitemmälle, niin ehdottomasti LVI-alalle. EIhän sitä paskaa tarvitse LVI-alallakaan loppuikäänsä kauhoa, vaan kokemuksen karttuessa ja lisäkoulutuksella esim. suunnittelet, myyt, toimit asiantuntijana...
Suunnitteluhommiin on kyllä nykyään lakisääteiset vaatimukset. LVI-suunnittelu voi vaikuttaa helpolta, jos ajattelee että se on vain putkivetoja, mutta kyllähän siinä joutuu tosi paljon laskemaan ja esim. painelaskut on pilkuntarkkoja. Tietty monessa kohti pätee samat arvot, mutta ei aina.
Ei se asentajan homma pelkkää paskaa ole. LVI käsittää myös lämmön ja ilmastoinnin. Paska on lähinnä huoltomiesten hommaa. Viemärin uusimisia tehdään harvoin, enemmän uusitaan käyttövesiputkia ja nyt on juuri meneillään aika, että taloissa tulee vesiputket tiensä päähän. Monessa talossa päätetäänkin vain uusia ne vesiputket ja pinnoittaa viemärit. Uudiskohteissakin on LVI-asentajalle töitä.
Ei kannata sulkea jatkokouluttautumista pois lvi-alaltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Mukavaa kun mun opiskelukohtalo herätti niin paljon mielenkiintoa :)
Mulla ei ole oikein millekään alalle kovaa paloa. Tuota ravintola-alaa ajattelin siksi, että tekisin ehkä sivutyönä, jos joskus oikein korkeakouluttaudun. Toisaalta jos lvi oliskin ok, niin sitten mun ei olis edes pakko opiskella enempää ja palkka vois olla ihan hyvä. Ihmispaska vähän kammottaa kyllä :/ sellaisissa hommissa kuulemma saa hyvän vastustuskyvyn. Ei se seksikkyys mikään tärkein pointti ole, se oli bonuskysymys. ApJos haluat nyt jonkun ammatin, jotta voit myöhemmin kouluttautua pitemmälle, niin ehdottomasti LVI-alalle. EIhän sitä paskaa tarvitse LVI-alallakaan loppuikäänsä kauhoa, vaan kokemuksen karttuessa ja lisäkoulutuksella esim. suunnittelet, myyt, toimit asiantuntijana...
Suunnitteluhommiin on kyllä nykyään lakisääteiset vaatimukset. LVI-suunnittelu voi vaikuttaa helpolta, jos ajattelee että se on vain putkivetoja, mutta kyllähän siinä joutuu tosi paljon laskemaan ja esim. painelaskut on pilkuntarkkoja. Tietty monessa kohti pätee samat arvot, mutta ei aina.
Ei se asentajan homma pelkkää paskaa ole. LVI käsittää myös lämmön ja ilmastoinnin. Paska on lähinnä huoltomiesten hommaa. Viemärin uusimisia tehdään harvoin, enemmän uusitaan käyttövesiputkia ja nyt on juuri meneillään aika, että taloissa tulee vesiputket tiensä päähän. Monessa talossa päätetäänkin vain uusia ne vesiputket ja pinnoittaa viemärit. Uudiskohteissakin on LVI-asentajalle töitä.
Tuossahan lukikin, että lisäkoulutuksella esim. suunnitteluhommiin...
Mä voisin haluta tilata putkimiespalveluja naiselta.
Nää vanhat tuppisuumiehet ei osaa kommunikoida. Varsinkin kun pitäisi informoida talonyhtiöiden tulevista remonteista.
Työtä riittää ainakin Helsingissä. 70- luvun taloja remontoidaan lähivuosina.ja palkkakin on kai ihan hyvä.
Suunnittelupuolellekin tarvitaan osaajia.
Työn sisältö voi olla monenlaista.
Tapasin joissain juhlissa putkimiehen, jonka firman liikevaihto oli jo 6 miljoonaa.