Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä varakas! Mistä varakkuutesi on peräisin?

Vierailija

Onko se itse ansaittua vai perinnön ansiota?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Aviomieheni on perinyt omaisuutemme ja se turvin rakentanut hyvin tuottavan yrityksen ja tehnyt hyvä sijoituksia.

Vierailija

Selvennykseksi että varakkaana pidän sellaista, jonka omaisuus rahassa mitattuna on noin 400.000 euroa tai enemmän eikä velkaa.

Vierailija

Itse olen perinnyt, mutta en nyt pidä itseäni varakkaana. Perin siis kolmion Töölöstä ja 900 000€ rahaa, tuo summa jäi perintöveron jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kolmasosa itse kerrytettyä, kaksi kolmasosaa perittyä.

On velkaa, mutta nettovarallisuus yltää yli 400 000 e.

Vierailija

Toistaiseksi perittyä, toivottavasti vaurastun myös jossain vaiheessa omalla työllä.

Perin isäni yksin (äidin tasinkoa lukuunottamatta) ja hän taas rikastui Nokian menestyksen rakentajana, eli oli ns. optiomiljonääri (markka-aikaan) ja sijoitti hyvin. En siis edusta mitään "vanhaa rahaa". Valitettavasti kuoli vasta juuri eläkkeelle ehdittyään.

Varakkuus on antanut meille kivan, velattoman kodin ja turvan tulevaisuuteen. Mutta en käytä pääomaa kuin satunnaisesti isompiin asioihin. Elämme ihan sellaista hyvin toimeentulevan, muttemme rikkaan elämää. Eikä mulla nyt niin paljon sitä perintöä ole, että voisin vaan heittäytyä "vapaaherrattareksi". Kyllä tässä töitä täytyy tehdä ja haluankin tehdä.

Mieluummin ottaisin isän takaisin kuin nuo hänen rahansa.

Vierailija

Oma omaisuuteni on alle 400 mutta yli 300 tonnia.
Mutta, joka ainoa ropo on itse ansaittu.
Ei euroakaan perintöä. Siitä olen ylpeä.
M

Vierailija

No tavallaan molempia.

En ole saanut perintöä vielä, mutta tiedän, että joskus olen saamassa. Sen tiedon turvin pankki antoi lainaa ensin yhteen ja sittn toiseen asuntoon, vaikka pmat tulot oli alkuun aika vaatimattomat ja pitkän koulutuksen aikana epävarmatkin. Sitten koulututtautuminen alkoi kantaa hedelmää, palkka nousi, elin edelleen säästäväisesti ja sain ensimmäisen lainan maksettua. Otin uuden tilalle, ostin sillä kolmannen asunnon ja elin edelleen säästäväisesti, niin että toinenkin laina tuli maksettua. Taas otin uuden ja ostin neljännen asunnon jne. Nyt on velatonta omaisuutta noin miljoona, mutta jokapåiväinen elämä on vaatimatonta ellei suorastaan pihiä.

Vierailija

Kahta vuoroa vuosikymmeniä repimällä uusi okt, mökki, pari tonttia ja autoa, ei enää velkaa, 100kt egeä ja osakkeet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole saanut perintöä vielä, mutta tiedän, että joskus olen saamassa. Sen tiedon turvin pankki antoi lainaa ensin yhteen ja sittn toiseen asuntoon, vaikka pmat tulot oli alkuun aika vaatimattomat ja pitkän koulutuksen aikana epävarmatkin. .

Vain Porvoossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tavallaan molempia.

En ole saanut perintöä vielä, mutta tiedän, että joskus olen saamassa. Sen tiedon turvin pankki antoi lainaa ensin yhteen ja sittn toiseen asuntoon, vaikka pmat tulot oli alkuun aika vaatimattomat ja pitkän koulutuksen aikana epävarmatkin. Sitten koulututtautuminen alkoi kantaa hedelmää, palkka nousi, elin edelleen säästäväisesti ja sain ensimmäisen lainan maksettua. Otin uuden tilalle, ostin sillä kolmannen asunnon ja elin edelleen säästäväisesti, niin että toinenkin laina tuli maksettua. Taas otin uuden ja ostin neljännen asunnon jne. Nyt on velatonta omaisuutta noin miljoona, mutta jokapåiväinen elämä on vaatimatonta ellei suorastaan pihiä.

Wau! Hatunnosto sulle mutta nyt sun pitää jo suoda itsellesi jotain!

Vierailija

Ostemme parikymppisinä omakotitalon ja maksoimme sen rivakasti pois. Sen jälkeen kahdelle palkansaajalle on kertynyt säästöjä kun ei ole lainoja. Nettovarallisuus on noin vajaa 400000 euroa.

Vierailija

Varakkuus...miten sen nyt katsoo...

Itse elän kotiäitinä (pienin 2v ja seuraava syntyy kohta) joten tulot on minimiäippärahan verran.

Perintönä jäi näppiin 15 ha taimikkoa, joka ei tuota senttiäkään vielä 15 vuoteen ainakaan. Lisäksi jäi ikivanha talo, joka on iso, museosuojeltu ja asuinkelvoton. Rahaa remppaan ei ole ja purku ei tule kyseeseen tuon suojelun vuoksi. Kiinteistöverot on noin 500€/vuosi. Myynti ei onnistu(nut) tällä taloustilanteella, joten jumissa olen.

Käytännössä omistamani omaisuuden arvo on noin 200000€, mutta mitenkään en siitä hyödy, tuloja siitä ei tule, vaan pelkkää kulua noin tonni vuoteen+metsänhoitokulut. Lisäksi jouduin ottamaan velkaa perintöveroihin ja lohkomiskuluihin useamman tonnin, joita siis äippärahasta makselen muiden kulujen päälle.

Olenko siis varakas vai köyhä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kahta vuoroa vuosikymmeniä repimällä uusi okt, mökki, pari tonttia ja autoa, ei enää velkaa, 100kt egeä ja osakkeet.

Tää ei voi pitää paikkaansa. Että pelkällä omalla palkkatulolla olisit kaikki hankkinut. Tai sitten olet tehnyt töitä pari sataa vuotta tauotta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat