Petyin, kun tajusin ystäväni "huijanneen" minulta vaatteita vuosien varrella
Eräs hyvä ystäväni, jonka olen tuntenut jo vuosia, kävi viime viikolla kylässä. Huomasin, että hänellä oli uusi, hieno takki, jonka hän kertoi saaneensa käytettynä ystävältään - ilmaiseksi. Huomautin, että takki oli hieman liian iso hänelle (hän on 152cm pitkä, itse olen 163cm), ja kysyin, saisinko kokeilla takkia, jos se sopisi minulle paremmin.
Saattaa kuulostaa omituiselta, mutta tällainen ehdottelu ei ole mitenkään kummallista, sillä meillä on aina ollut tapana vaihdella vaatteita, ihan sillä perusteella, jos jokin kiva vaate yksinkertaisesti sopii toiselle paremmin. Itsekin olen antanut hänelle mm. talvitakin, lähes käyttämättömät nilkkurit, hameita... Häneltä olen kyllä saanut pari huivia ja yhden paidan ainakin, enkä sillä tavalla "laske" kuka on antanut mitäkin, mutta totuus on se, että olen itse antanut hänelle paljon enemmän ja arvokkaampia vaatteita kuin mitä olen itse häneltä saanut...
Siksi olin aika pöyristynyt, kun kysyttyäni ystäväni ei edes antanut minun sovittaa takkia, vaan sanoi, että meinaa viedä sen itse lyhennettäväksi - vaikka hän itse oli ensiksi kysynyt epävarmana, sopiiko takki hänelle! Hän ei siis edes erityisemmin ollut varma, pitääkö takista, kun taas minä ilmaisin hyvin selkeästi, että takki oli mielestäni ihastuttava ja sopisi vielä hyvin uusien talvikenkieni kanssa (edelliset, joita olin käyttänyt vasta pari kertaa, olin antanut hänelle ilmaisiksi). No, annoin asian olla siltä erää...
Tänään kuitenkin hän tuli käymään, päällään toinen, musta takki, joka ei ollut läheskään yhtä hieno ja siisti verrattuna edelliseen, jota olin pyytänyt itselleni. Tuonkin takin hän oli saanut ystävältään ilmaisiksi - ja tuota takkia hän tarjosi minulle! Lisäksi tämä musta takki oli jo aivan liian iso hänelle, ja malliltaan sellainen, jota olisi ollut vaikea lyhentää järkevästi - hän siis tarjosi minulle takkia, joka oli hänelle itselleen melkeinpä käyttökelvoton. Mielestäni se oli jotenkin törkeää, sillä itse olen antanut hänelle hienoja vaatteita, kenkiä, takkeja jne. jotka olisivat tulleet itsellenikin käyttöön.
Nyt minusta tuntuu, että olen aikalailla "altavastaaja" tässä ystävyyssuhteessa, jonka luulin olevan tasavertainen. En ole ennen oikeastaan pyytänyt häneltä mitään vaatteita edes sovitettavaksi, mutta olen itse aina ollut avokätinen hänen suhteensa. Tuntuu, että minulla on ollut vääristynyt käsitys tämän vaatevaihtelun vastavuoroisuudesta, vaikka olenkin aina tiedostanut, että hän on saanut minulta enemmän vaatteita kuin minä häneltä. En tiedä nipotanko liikaa, mutta kyllä harmitti kun hän lähti minulta saamillaan valkeilla nilkkureilla sipsuttelemaan kotiin, varmaan tiedostamatta ollenkaan käytöstään minua kohtaan. Ajattelin ottaa etäisyyttä tuohon ystävään, tai ainakaan vaatteita hänen on turha minulta vastaisuudessa pyydellä. Hänen tarjoamaansa takkia en edes viitsinyt kokeilla päälleni.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun olis pitänyt saada se takki kun halusit? Kai sä olet provo? Ja kun et saanut niin olet heti hyväksikäytetty, vaikka ihan itse olet aiemmin ne antamasi vaatteet antanut. Ei hyvää päivää sentään, en haluaisi olla sun kaveri. Sulle on annettava vaikka se lempitakki jos sitä halaut ja pyydät, muuten on ikävä ja ilkeä kaveri. Toivon todella että olet provo. Ei kukaan voi noin ahne olla.
En minä tässä nyt mielestäni mitenkään erityisen ahne ole. En ole siis koskaan aiemmin pyytänyt tuolta kaveriltani mitään, hän sen sijaan on ihan suoraan pyytänyt minulta useita vaatteita, jotka olen hänelle myös antanut. Ystävä on muuten hyvä ja tärkeä minulle, mutta tämä vaatejuttu alkoi mietityttää, kun tajusin ettemme taidakaan olla ihan samalla aaltopituudella. Minä annan hänelle kauniita ja lähes käyttämättömiä vaatteita, mutta hän antaa minulle vain niitä, joista pitää päästä eroon. Kai ystävältä voisi odottaa jonkinlaista vastavuoroisuutta?
-ap
Miksi sä annat lähes käyttämättömiä vaatteita? Osta sopivat vaatteet ja käytä ne loppuun. Problem solved.
Mikä ongelma siinä nyt on, jos haluan ilahduttaa ystävää vaatteilla, joita en välttämättä itse tarvitse? Hän on kuitenkin aina ollut mielissään ja tosiaan myös ihan oma-aloitteisesti pyytänyt joitain vaatteita. Eikö se sitten ole palstalaisten mielestä ahnehtimista?
-ap
Se on ahnetta että vaatii kaverilta sellaista vaatetta josta hän tykkää ja jota hän aikoo käyttää. Se takki ei ollut ystävällesi tarpeeton vaate. Siksi hän ei antanut sitä sinulle.
Minä en kyllä voi hyväksyä näitä täällä viljeltyjä kommentteja. Mielestäni ketjun aloittajan ystävä käyttää tosiaankin kirjoittajan ystävällisyyttä ja anteliaisuutta hyväksi. Ihmiset eivät vain näe tätä kuviota, koska tilanne noin muuttaa vaikuttaa koomiselta. On ihan oikein pohtia ystävyyden laatua jos toinen antaa parastaan, mutta toinen ei koskaan. Tsemppiä sinulle AP!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap! Miksi siis et palauta epäsovia vaatteita kauppaan?
Ei kyseessä yleensä ole mitkään uudet hutiostokset tms, vaan ihan vaan vuosien saatossa kertyneitä vaatteita, joille ei syystä tai toisesta ole tullut käyttöä. Mutta kyllä joukossa on sellaisiakin, jotka ovat minulle rakkaita ja joita olisin itse käyttänyt paljonkin, kuten tuolla yllä kuvaamani pitsihame. Mutta olen ajatellut, että jos toinen ihastuu niin paljon johonkin vaatteeseen ja se tuottaa hänelle enemmän iloa, niin miksi en antaisi sitä pois?
Vaikutat sellaiselta reppanalta mummolta, joka ei osaa sanoa kellekään ei ja päätyy antamaan omat vähäiset roposensa (huijari)kerjäläisille ja tilaa kaikenmaailman krääsät puhelinmyyjiltä vaan siksi, koska toinen niin nätisti pyytää.
Kasvata pallit ja selkäranka.
No tätä juuri mietin, että olenko ollut liian kiltti ja sinisilmäinen tässä suhteessa. Ollaan tunnettu tuon ystävän kanssa sen verran pitkään, että en ole osannut edes ajatella tältä kantilta ennen kuin nyt. Mutta nyt kyllä jää lahjoitukset ainakin toistaiseksi. Saa nähdä, miten ystävä reagoi kun hän seuraavan kerran pyytää minulta jotain ja kieltäydyn.
-ap
Kirjoittaa varmaan av:lle avauksen siitä kuinka häntä käytetään hyväksi :)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap joskus hengaillut töissä leopardituubitopissa? Tai oletko kenties Häppäri?
Tyylini ei kyllä kuulu mikään leoparditopin tapainenkaan. Jos viittaat siihen hoitsuharjottelijaan, joka palstalla kirjoitteli niin, ei, en ole sama ihminen. Muistan kyllä tapauksen, mutta oma tyylini on vähän klassisempi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä voi hyväksyä näitä täällä viljeltyjä kommentteja. Mielestäni ketjun aloittajan ystävä käyttää tosiaankin kirjoittajan ystävällisyyttä ja anteliaisuutta hyväksi. Ihmiset eivät vain näe tätä kuviota, koska tilanne noin muuttaa vaikuttaa koomiselta. On ihan oikein pohtia ystävyyden laatua jos toinen antaa parastaan, mutta toinen ei koskaan. Tsemppiä sinulle AP!
Eli ap ei anna niitä vaatteita hyvää hyvyyttään vaan siksi että saa vaatia tilalle kaverilta vaatteita. Hän katsoo oikeudekseen viedä vaikka kaverin päältä hänen uuden takkinsa. Ei tuo ole mitään hyväntekeväisyyttä vaan hyväksikäyttöä. Ap se tässä taitaa olla se huijari. Ties mitä rääsyjä on kaverille antanut ja sen perusteella katsoo oikeudekseen saada mitä haluaa. Itsekin myöntää, että suurin osa vaatteista on ollut hänelle tarpeettomia. Ja kritisoi kun kaveri antaa tarpeettomia eikä anna niitä tarpeellisia.
Tää on niin jo nähty, epäreilu kaveri ja ap, joka on niiiiin ihana ystävälleen. Mutta kun ystävä onkin vaan ahne hyväksikäyttäjä.
Muistuu mieleen juhlat, joihin ap kutsuttiin vaan tarjoilijaksi. Ja eikös lahjojen vaihdossakin ole ollut ongelmia, olikos ne lasten lakkiais- tai rippijuhlat?
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku ymmärtää mitä ajan takaa! Tilanne tosiaan kuulostaa varmasti koomiselta kun sen kertoo näin. En ole koskaan aiemmin odottanut mitään vastalahjoja, vaan vasta nyt havahduin tähän tilanteeseen. Varsinkin kun kaveri ei itse vaikuttanut pitävän tuosta takistaan yhtä paljon kuin minä, ja itse olen vastaavassa tilanteessa antanut hänelle vaatteen. Omituista myös siksi, että tällä ystävälläni on tosiaan vaikka kuinka monta hienoa talvitakkia (mm. se yksi jonka hänelle viime talvena annoin), minulla taas ei tällä hetkellä yhtäkään kunnollista ja ystäväni tietää tämän.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun olis pitänyt saada se takki kun halusit? Kai sä olet provo? Ja kun et saanut niin olet heti hyväksikäytetty, vaikka ihan itse olet aiemmin ne antamasi vaatteet antanut. Ei hyvää päivää sentään, en haluaisi olla sun kaveri. Sulle on annettava vaikka se lempitakki jos sitä halaut ja pyydät, muuten on ikävä ja ilkeä kaveri. Toivon todella että olet provo. Ei kukaan voi noin ahne olla.
En minä tässä nyt mielestäni mitenkään erityisen ahne ole. En ole siis koskaan aiemmin pyytänyt tuolta kaveriltani mitään, hän sen sijaan on ihan suoraan pyytänyt minulta useita vaatteita, jotka olen hänelle myös antanut. Ystävä on muuten hyvä ja tärkeä minulle, mutta tämä vaatejuttu alkoi mietityttää, kun tajusin ettemme taidakaan olla ihan samalla aaltopituudella. Minä annan hänelle kauniita ja lähes käyttämättömiä vaatteita, mutta hän antaa minulle vain niitä, joista pitää päästä eroon. Kai ystävältä voisi odottaa jonkinlaista vastavuoroisuutta?
-ap
Niin annatko sä ne vaatteet vai vaihdatko ne? Omien sanojesi mukaan annat, joten miksi ihmeessä odotat jotain vastineeksi? Lakkaa antamasta tavaraa ilmaiseksi, jos kerran ärsyttää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap ei anna niitä vaatteita hyvää hyvyyttään vaan siksi että saa vaatia tilalle kaverilta vaatteita. Hän katsoo oikeudekseen viedä vaikka kaverin päältä hänen uuden takkinsa. Ei tuo ole mitään hyväntekeväisyyttä vaan hyväksikäyttöä. Ap se tässä taitaa olla se huijari. Ties mitä rääsyjä on kaverille antanut ja sen perusteella katsoo oikeudekseen saada mitä haluaa. Itsekin myöntää, että suurin osa vaatteista on ollut hänelle tarpeettomia. Ja kritisoi kun kaveri antaa tarpeettomia eikä anna niitä tarpeellisia.
No en todellakaan anna mitään ryysyjä, vaan vaatteita joista ystävä on ollut selvästi kiinnostunut. Enkä ole koskaan ennen tätä pyytänyt mitään vastineeksi tai edes ajatellut koko asiaa. Tällainen vaatteiden vaihtelu ja eteenpäin antaminen on muutenkin mielestäni aika yleistä ikäisteni naisten parissa, että ei tässä sinänsä mitään erikoista ole. Tuntuu vain, että olen itse ollut tässä se, jolta niitä vaatteita pyydetään ja oletetaan saavan suunnilleen takki päältä, mutta mitään vastavuoroisuutta ei löydy tähän suuntaan. Olisin ymmärtänyt, jos ystävä olisi itse ollut yhtä innoissaan tuosta takista, mutta kun hän oli itsekin epävarma siitä, pukiko se häntä edes niin hyvin!
-ap
-ap
Ap, vaikutat teiniltä? Jotkut ovat oppineet olemaan itserakkaampia kuin toiset (arvokysymys). Jos koet, että liian erilainen arvopohja on este ystävyydelle kaikista kokemistanne hyvistä hetkistä huolimatta, sitten on parempi päättää tämä ystävyyssuhde ja etsiä tilalle sellainen ihminen, joka ajattelee samalla tavalla kuin sinä.
Tollaiset ap:n kaltaiset ihmiset on ihan sairaan rasittavia, siis että tehdään palveluksia sen takia että toinen jäisi kiitollisuudenvelkaan. Jos annat jotain, se on LAHJA etkä voi pyytää mitään takaisin. Jos haluat vaihtokauppaa, sun täytyy sanoa siinä tilanteessa että saat jos annat mulle vaihdossa jotain takaisin. Tai sitten älä anna hänelle mitään yksinkertaisesti.
En usko että hän palstailee, mutta ehkäpä hänkin miettisi sitten kahdesti käytöstään. Hänkin on minulta niin monta kertaa pyytänyt tavaraa, ja sitten kun pyydän jotain josta hän ei itse edes välttämättä pidä, niin tuosta takista tuleekin hänelle äkkiä kullanarvoinen. En tiedä kannattaako tämän takia ystävyyttä lopettaa, mutta tietty loisimisen maku tästä kyllä tulee.
-ap