Petyin, kun tajusin ystäväni "huijanneen" minulta vaatteita vuosien varrella
Eräs hyvä ystäväni, jonka olen tuntenut jo vuosia, kävi viime viikolla kylässä. Huomasin, että hänellä oli uusi, hieno takki, jonka hän kertoi saaneensa käytettynä ystävältään - ilmaiseksi. Huomautin, että takki oli hieman liian iso hänelle (hän on 152cm pitkä, itse olen 163cm), ja kysyin, saisinko kokeilla takkia, jos se sopisi minulle paremmin.
Saattaa kuulostaa omituiselta, mutta tällainen ehdottelu ei ole mitenkään kummallista, sillä meillä on aina ollut tapana vaihdella vaatteita, ihan sillä perusteella, jos jokin kiva vaate yksinkertaisesti sopii toiselle paremmin. Itsekin olen antanut hänelle mm. talvitakin, lähes käyttämättömät nilkkurit, hameita... Häneltä olen kyllä saanut pari huivia ja yhden paidan ainakin, enkä sillä tavalla "laske" kuka on antanut mitäkin, mutta totuus on se, että olen itse antanut hänelle paljon enemmän ja arvokkaampia vaatteita kuin mitä olen itse häneltä saanut...
Siksi olin aika pöyristynyt, kun kysyttyäni ystäväni ei edes antanut minun sovittaa takkia, vaan sanoi, että meinaa viedä sen itse lyhennettäväksi - vaikka hän itse oli ensiksi kysynyt epävarmana, sopiiko takki hänelle! Hän ei siis edes erityisemmin ollut varma, pitääkö takista, kun taas minä ilmaisin hyvin selkeästi, että takki oli mielestäni ihastuttava ja sopisi vielä hyvin uusien talvikenkieni kanssa (edelliset, joita olin käyttänyt vasta pari kertaa, olin antanut hänelle ilmaisiksi). No, annoin asian olla siltä erää...
Tänään kuitenkin hän tuli käymään, päällään toinen, musta takki, joka ei ollut läheskään yhtä hieno ja siisti verrattuna edelliseen, jota olin pyytänyt itselleni. Tuonkin takin hän oli saanut ystävältään ilmaisiksi - ja tuota takkia hän tarjosi minulle! Lisäksi tämä musta takki oli jo aivan liian iso hänelle, ja malliltaan sellainen, jota olisi ollut vaikea lyhentää järkevästi - hän siis tarjosi minulle takkia, joka oli hänelle itselleen melkeinpä käyttökelvoton. Mielestäni se oli jotenkin törkeää, sillä itse olen antanut hänelle hienoja vaatteita, kenkiä, takkeja jne. jotka olisivat tulleet itsellenikin käyttöön.
Nyt minusta tuntuu, että olen aikalailla "altavastaaja" tässä ystävyyssuhteessa, jonka luulin olevan tasavertainen. En ole ennen oikeastaan pyytänyt häneltä mitään vaatteita edes sovitettavaksi, mutta olen itse aina ollut avokätinen hänen suhteensa. Tuntuu, että minulla on ollut vääristynyt käsitys tämän vaatevaihtelun vastavuoroisuudesta, vaikka olenkin aina tiedostanut, että hän on saanut minulta enemmän vaatteita kuin minä häneltä. En tiedä nipotanko liikaa, mutta kyllä harmitti kun hän lähti minulta saamillaan valkeilla nilkkureilla sipsuttelemaan kotiin, varmaan tiedostamatta ollenkaan käytöstään minua kohtaan. Ajattelin ottaa etäisyyttä tuohon ystävään, tai ainakaan vaatteita hänen on turha minulta vastaisuudessa pyydellä. Hänen tarjoamaansa takkia en edes viitsinyt kokeilla päälleni.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa :D
Ystävälläsi on uusi takki - vaikka ilmaiseksi saatukin - ja sinä pyydät sitä itsellesi, koska se sopisi sinulle paremmin?? :DPitääpä muistaa nyysiä huomenna omiltakin kavereilta vaatteet pois päältä jos ne vaikka sopisi paremmin mulle.
Kuten kirjoitin, olemme tunteneet jo vuosia, eikä tuollainen ole meille mitenkään epätavallista. Yleensä vaan ystäväni on se joka pyytää.
Ihmettelen vain, eikö kukaan tosiaan näe tässä asetelmassa mitään outoa? Kai teitäkin ärsyttäisi jos antaisitte usein lahjoja ystävällenne, ja saisitte häneltä vastineeksi jotain muuten kierrätyskeskukseen menevää kampetta?
Kyllä me nähdään jotain outoa, nimittäin sinun käytöksessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun olis pitänyt saada se takki kun halusit? Kai sä olet provo? Ja kun et saanut niin olet heti hyväksikäytetty, vaikka ihan itse olet aiemmin ne antamasi vaatteet antanut. Ei hyvää päivää sentään, en haluaisi olla sun kaveri. Sulle on annettava vaikka se lempitakki jos sitä halaut ja pyydät, muuten on ikävä ja ilkeä kaveri. Toivon todella että olet provo. Ei kukaan voi noin ahne olla.
En minä tässä nyt mielestäni mitenkään erityisen ahne ole. En ole siis koskaan aiemmin pyytänyt tuolta kaveriltani mitään, hän sen sijaan on ihan suoraan pyytänyt minulta useita vaatteita, jotka olen hänelle myös antanut. Ystävä on muuten hyvä ja tärkeä minulle, mutta tämä vaatejuttu alkoi mietityttää, kun tajusin ettemme taidakaan olla ihan samalla aaltopituudella. Minä annan hänelle kauniita ja lähes käyttämättömiä vaatteita, mutta hän antaa minulle vain niitä, joista pitää päästä eroon. Kai ystävältä voisi odottaa jonkinlaista vastavuoroisuutta?
-ap
Miksi ostat koko ajan vaatteita? Jopa sellaisia jotka ei sovi sulle? Onko sulla joku lapsuustrauma, jota hoidat ostamalla uusia vaatteita ja kenkiä?
Taas oikein vääntämällä väännetty typerä provo! Ei uppoa! Ensi kerralla parempi, jookosta?
Ap! Miksi siis et palauta epäsovia vaatteita kauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun olis pitänyt saada se takki kun halusit? Kai sä olet provo? Ja kun et saanut niin olet heti hyväksikäytetty, vaikka ihan itse olet aiemmin ne antamasi vaatteet antanut. Ei hyvää päivää sentään, en haluaisi olla sun kaveri. Sulle on annettava vaikka se lempitakki jos sitä halaut ja pyydät, muuten on ikävä ja ilkeä kaveri. Toivon todella että olet provo. Ei kukaan voi noin ahne olla.
En minä tässä nyt mielestäni mitenkään erityisen ahne ole. En ole siis koskaan aiemmin pyytänyt tuolta kaveriltani mitään, hän sen sijaan on ihan suoraan pyytänyt minulta useita vaatteita, jotka olen hänelle myös antanut. Ystävä on muuten hyvä ja tärkeä minulle, mutta tämä vaatejuttu alkoi mietityttää, kun tajusin ettemme taidakaan olla ihan samalla aaltopituudella. Minä annan hänelle kauniita ja lähes käyttämättömiä vaatteita, mutta hän antaa minulle vain niitä, joista pitää päästä eroon. Kai ystävältä voisi odottaa jonkinlaista vastavuoroisuutta?
-ap
Miksi ostat koko ajan vaatteita? Jopa sellaisia jotka ei sovi sulle? Onko sulla joku lapsuustrauma, jota hoidat ostamalla uusia vaatteita ja kenkiä?
Nokun kyse on juuri siitä, että kyllä ne vaatteet minullekin käyvät ihan hyvin! Mutta hän on monesti pyytänyt antamaan jotain ihan samalla tavalla suoraan kuin minä nyt, ja jos jokin vaate näyttää tuottavan enemmän iloa hänelle kuin minulle niin ihan mielelläni sen voin antaa.
Kerrankin olin antanut hänelle lainaan kauniin pitkän pitsihameen, jonka olin ostanut ulkomailta. Hän ihastui siihen ja tarjosi minulle toista, vähän samantyylistä mutta lyhyempää hametta. Sovimme, että fiilistelemme hameita tahoillamme ja mietimme raaskimmeko luopua niistä (tai minä lähinnä mietin, sillä hän ei alun alkaenkaan pitänyt tuota omaa hamettaan juuri koskaan). No, seuraavan kerran kun asia tuli puheeksi, niin hän oli sitä mieltä että olimme jo tehneet vaihtokaupan. En viitsinyt alkaa vängätä asiasta, kun minulla oli samantyyppisiä hameita tarttunut Espanjan reissulta useampikin. Mutta kyllä tuostakin vähän ikävä maku jäi.
Viesti 26 siis ap. Ja kuten sanoin en mitenkään hamstraa epäsopivia vaatteita, olemme ystäväni kanssa suunnilleen samankokoisia, minä vain häntä vähän pidempi.
-ap
Lopeta jo tuo onneton sepittäminen!
Vierailija kirjoitti:
Ei kyseessä yleensä ole mitkään uudet hutiostokset tms, vaan ihan vaan vuosien saatossa kertyneitä vaatteita, joille ei syystä tai toisesta ole tullut käyttöä. Mutta kyllä joukossa on sellaisiakin, jotka ovat minulle rakkaita ja joita olisin itse käyttänyt paljonkin, kuten tuolla yllä kuvaamani pitsihame. Mutta olen ajatellut, että jos toinen ihastuu niin paljon johonkin vaatteeseen ja se tuottaa hänelle enemmän iloa, niin miksi en antaisi sitä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi sä annat lähes käyttämättömiä vaatteita? Osta sopivat vaatteet ja käytä ne loppuun. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyseessä yleensä ole mitkään uudet hutiostokset tms, vaan ihan vaan vuosien saatossa kertyneitä vaatteita, joille ei syystä tai toisesta ole tullut käyttöä. Mutta kyllä joukossa on sellaisiakin, jotka ovat minulle rakkaita ja joita olisin itse käyttänyt paljonkin, kuten tuolla yllä kuvaamani pitsihame. Mutta olen ajatellut, että jos toinen ihastuu niin paljon johonkin vaatteeseen ja se tuottaa hänelle enemmän iloa, niin miksi en antaisi sitä pois?
Vaikutat sellaiselta reppanalta mummolta, joka ei osaa sanoa kellekään ei ja päätyy antamaan omat vähäiset roposensa (huijari)kerjäläisille ja tilaa kaikenmaailman krääsät puhelinmyyjiltä vaan siksi, koska toinen niin nätisti pyytää.
Kasvata pallit ja selkäranka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi sä annat lähes käyttämättömiä vaatteita? Osta sopivat vaatteet ja käytä ne loppuun. Problem solved.
Mikä ongelma siinä nyt on, jos haluan ilahduttaa ystävää vaatteilla, joita en välttämättä itse tarvitse? Hän on kuitenkin aina ollut mielissään ja tosiaan myös ihan oma-aloitteisesti pyytänyt joitain vaatteita. Eikö se sitten ole palstalaisten mielestä ahnehtimista?
-ap
Ap minä olen varma, että PlayStation 4 ja muutama peli tekisi minut todella iloiseksi, osta ne mulle.
Taisiis anteeksi, osta ne itsellesi ja mä voin tulla ne sitten sieltä hakemaan, koska ne sopii tähän mun gamer-elämäntapaan paremmin kuin sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat sellaiselta reppanalta mummolta, joka ei osaa sanoa kellekään ei ja päätyy antamaan omat vähäiset roposensa (huijari)kerjäläisille ja tilaa kaikenmaailman krääsät puhelinmyyjiltä vaan siksi, koska toinen niin nätisti pyytää.
Kasvata pallit ja selkäranka.
No tätä juuri mietin, että olenko ollut liian kiltti ja sinisilmäinen tässä suhteessa. Ollaan tunnettu tuon ystävän kanssa sen verran pitkään, että en ole osannut edes ajatella tältä kantilta ennen kuin nyt. Mutta nyt kyllä jää lahjoitukset ainakin toistaiseksi. Saa nähdä, miten ystävä reagoi kun hän seuraavan kerran pyytää minulta jotain ja kieltäydyn.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mikä ongelma siinä nyt on, jos haluan ilahduttaa ystävää vaatteilla, joita en välttämättä itse tarvitse? Hän on kuitenkin aina ollut mielissään ja tosiaan myös ihan oma-aloitteisesti pyytänyt joitain vaatteita. Eikö se sitten ole palstalaisten mielestä ahnehtimista?
-ap
No lopeta sitten tämä kitinä jos itse ensin oma-alotteisesti haluat työntää vaatteesi pois.
Ja ystäväsi ei ole velvollinen lahjoittamaan sinulle yhtään mitään vain siksi, että sinä et osaa sanoa ei kun joku mankuu vaatteitasi.
Toivottavasti tää sun frendis näkee tän sun juttus, näkee ainaki millanen kaveri sä oot :D
Kumpikaan ei vaikuta tässä tarinassa täyispäiseltä.
Oletko ap joskus hengaillut töissä leopardituubitopissa? Tai oletko kenties Häppäri?
Vierailija kirjoitti:
Mikä v*tun ILMAISIKSI?!!
Ei voi sanoo ilmaiSEKSI koska seksi ihihiihihhiihi
Olet opettanut kaverillesi, että pyytämällä hän saa vaikka vaatteet päältäsi. Sinun täytyy asettaa moiselle rajat. Ystäväsi kävelee ylitsesi, mutta se ei ole yksin hänen syynsä, vaan olet vahvistanut ja rohkaissut hänen käytöstään.
Tietenkään et anna kenellekään mitään, jota haluat pitää itse. Jos taas haluat ilahduttaa toista, älä odota vastalahjaa. Älä alistu ruinauksen edessä!
Suosittelen, että otat kissan pöydälle ystäväsi kanssa. Sano, että mielestäsi olisi parempi, jos tästä lähin molemmat ostavat omat vaatteensa itse. Voitte pitää joskus vaikka vaihteluiltamat, jossa molemmat tuovat pussillisen itselle "tarpeettomia" vaatteita. Niistä voi toinen sitten valita itselleen mieleiset.
Mikä v*tun ILMAISIKSI?!!