Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Petyin, kun tajusin ystäväni "huijanneen" minulta vaatteita vuosien varrella

Vierailija

Eräs hyvä ystäväni, jonka olen tuntenut jo vuosia, kävi viime viikolla kylässä. Huomasin, että hänellä oli uusi, hieno takki, jonka hän kertoi saaneensa käytettynä ystävältään - ilmaiseksi. Huomautin, että takki oli hieman liian iso hänelle (hän on 152cm pitkä, itse olen 163cm), ja kysyin, saisinko kokeilla takkia, jos se sopisi minulle paremmin.

Saattaa kuulostaa omituiselta, mutta tällainen ehdottelu ei ole mitenkään kummallista, sillä meillä on aina ollut tapana vaihdella vaatteita, ihan sillä perusteella, jos jokin kiva vaate yksinkertaisesti sopii toiselle paremmin. Itsekin olen antanut hänelle mm. talvitakin, lähes käyttämättömät nilkkurit, hameita... Häneltä olen kyllä saanut pari huivia ja yhden paidan ainakin, enkä sillä tavalla "laske" kuka on antanut mitäkin, mutta totuus on se, että olen itse antanut hänelle paljon enemmän ja arvokkaampia vaatteita kuin mitä olen itse häneltä saanut...

Siksi olin aika pöyristynyt, kun kysyttyäni ystäväni ei edes antanut minun sovittaa takkia, vaan sanoi, että meinaa viedä sen itse lyhennettäväksi - vaikka hän itse oli ensiksi kysynyt epävarmana, sopiiko takki hänelle! Hän ei siis edes erityisemmin ollut varma, pitääkö takista, kun taas minä ilmaisin hyvin selkeästi, että takki oli mielestäni ihastuttava ja sopisi vielä hyvin uusien talvikenkieni kanssa (edelliset, joita olin käyttänyt vasta pari kertaa, olin antanut hänelle ilmaisiksi). No, annoin asian olla siltä erää...

Tänään kuitenkin hän tuli käymään, päällään toinen, musta takki, joka ei ollut läheskään yhtä hieno ja siisti verrattuna edelliseen, jota olin pyytänyt itselleni. Tuonkin takin hän oli saanut ystävältään ilmaisiksi - ja tuota takkia hän tarjosi minulle! Lisäksi tämä musta takki oli jo aivan liian iso hänelle, ja malliltaan sellainen, jota olisi ollut vaikea lyhentää järkevästi - hän siis tarjosi minulle takkia, joka oli hänelle itselleen melkeinpä käyttökelvoton. Mielestäni se oli jotenkin törkeää, sillä itse olen antanut hänelle hienoja vaatteita, kenkiä, takkeja jne. jotka olisivat tulleet itsellenikin käyttöön.

Nyt minusta tuntuu, että olen aikalailla "altavastaaja" tässä ystävyyssuhteessa, jonka luulin olevan tasavertainen. En ole ennen oikeastaan pyytänyt häneltä mitään vaatteita edes sovitettavaksi, mutta olen itse aina ollut avokätinen hänen suhteensa. Tuntuu, että minulla on ollut vääristynyt käsitys tämän vaatevaihtelun vastavuoroisuudesta, vaikka olenkin aina tiedostanut, että hän on saanut minulta enemmän vaatteita kuin minä häneltä. En tiedä nipotanko liikaa, mutta kyllä harmitti kun hän lähti minulta saamillaan valkeilla nilkkureilla sipsuttelemaan kotiin, varmaan tiedostamatta ollenkaan käytöstään minua kohtaan. Ajattelin ottaa etäisyyttä tuohon ystävään, tai ainakaan vaatteita hänen on turha minulta vastaisuudessa pyydellä. Hänen tarjoamaansa takkia en edes viitsinyt kokeilla päälleni.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Siis sun olis pitänyt saada se takki kun halusit? Kai sä olet provo? Ja kun et saanut niin olet heti hyväksikäytetty, vaikka ihan itse olet aiemmin ne antamasi vaatteet antanut. Ei hyvää päivää sentään, en haluaisi olla sun kaveri. Sulle on annettava vaikka se lempitakki jos sitä halaut ja pyydät, muuten on ikävä ja ilkeä kaveri. Toivon todella että olet provo. Ei kukaan voi noin ahne olla.

Vierailija

Voi jumalalta nyt taas.. ostakaa omat vaatteenne ja mielellään kerrallaan sopivat niin ei tarvii täällä kitistä "huonoista ja ilmeistä kavereista".

Aloitus on vielä niin yksityiskohtainen, että eiköhän kaverisi itsensä siitä tunnistaa. Helpommalla olisitko päässyt jos olisit heti susi avannut kaverini käydessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi jumalalta nyt taas.. ostakaa omat vaatteenne ja mielellään kerrallaan sopivat niin ei tarvii täällä kitistä "huonoista ja ilmeistä kavereista".

Aloitus on vielä niin yksityiskohtainen, että eiköhän kaverisi itsensä siitä tunnistaa. Helpommalla olisitko päässyt jos olisit heti susi avannut kaverini käydessä.

Hah, autocorrect teki temput :D

Vierailija

Mä en kestäis sellaista kaveria joka haluaisi mun vaatteita. Entinen ystäväni tuli joskus ekaa kertaa mun luo yökylään. Oltiin vasta tutustuttu ja hän heti alkoi maukumaan yhtä kallista juhla-asuani itelleen :o En tiedä miten jotkut kehtaa??

Vierailija

No jo on törkee kaveri, mutta arvaappa mitä. Mulla on vielä törkeempi! Kaveri ei suostunu antaan mersuaan mulle, vaikka kuinka kerroin, että se sopis imagooni paremmin, kun kaverin. No, on nykyään entinen kaveri. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis sun olis pitänyt saada se takki kun halusit? Kai sä olet provo? Ja kun et saanut niin olet heti hyväksikäytetty, vaikka ihan itse olet aiemmin ne antamasi vaatteet antanut. Ei hyvää päivää sentään, en haluaisi olla sun kaveri. Sulle on annettava vaikka se lempitakki jos sitä halaut ja pyydät, muuten on ikävä ja ilkeä kaveri. Toivon todella että olet provo. Ei kukaan voi noin ahne olla.

En minä tässä nyt mielestäni mitenkään erityisen ahne ole. En ole siis koskaan aiemmin pyytänyt tuolta kaveriltani mitään, hän sen sijaan on ihan suoraan pyytänyt minulta useita vaatteita, jotka olen hänelle myös antanut. Ystävä on muuten hyvä ja tärkeä minulle, mutta tämä vaatejuttu alkoi mietityttää, kun tajusin ettemme taidakaan olla ihan samalla aaltopituudella. Minä annan hänelle kauniita ja lähes käyttämättömiä vaatteita, mutta hän antaa minulle vain niitä, joista pitää päästä eroon. Kai ystävältä voisi odottaa jonkinlaista vastavuoroisuutta?

-ap

Vierailija

Mitä hittoa :D
Ystävälläsi on uusi takki - vaikka ilmaiseksi saatukin - ja sinä pyydät sitä itsellesi, koska se sopisi sinulle paremmin?? :D

Pitääpä muistaa nyysiä huomenna omiltakin kavereilta vaatteet pois päältä jos ne vaikka sopisi paremmin mulle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jo on törkee kaveri, mutta arvaappa mitä. Mulla on vielä törkeempi! Kaveri ei suostunu antaan mersuaan mulle, vaikka kuinka kerroin, että se sopis imagooni paremmin, kun kaverin. No, on nykyään entinen kaveri. 

Hehheh. Mielestäni en pyydä kuuta taivaalta, kun toivoisin, että ystäväni ottaisi minut huomioon samalla tavalla kuin minä hänet. Ostan kyllä itse vaatteeni ja annan ilomielin ylimääräisiä hänelle, mutta kyllä tässä tulee vähän sellainen olo, että käytetäänkö minua vain hyväksi. Se takki olisi oikeasti sopinut minulle paljon paremmin ja olisin itse samassa tilanteessa varmaan antanut sen hänelle. Nyt hän joutui maksamaan ylimääräistä ompelijalle takin muokkaamisesta. Viime talvena annoin hänelle tosiaan talvitakin, josta hän oli todella innoissaan. Saa nähdä jääkö sekin nyt kaapin perälle...

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En minä tässä nyt mielestäni mitenkään erityisen ahne ole. En ole siis koskaan aiemmin pyytänyt tuolta kaveriltani mitään, hän sen sijaan on ihan suoraan pyytänyt minulta useita vaatteita, jotka olen hänelle myös antanut. Ystävä on muuten hyvä ja tärkeä minulle, mutta tämä vaatejuttu alkoi mietityttää, kun tajusin ettemme taidakaan olla ihan samalla aaltopituudella. Minä annan hänelle kauniita ja lähes käyttämättömiä vaatteita, mutta hän antaa minulle vain niitä, joista pitää päästä eroon. Kai ystävältä voisi odottaa jonkinlaista vastavuoroisuutta?

-ap

Se, että sinä annat omat vaatteesi pois ei tarkoita sitä, että muut toimisivat samoin. Usein ihmisellä on myös tapana sovittaa vaatteita ja kenkiä ennen ostamista, joten useimmilla ei ole syytä antaa pois uusia ja lähes käyttämättömiä vaatteita.
Yleensä ne ilmaiseksi annetut vaatteet ovat juuri niitä vanhoja, joista ei enää itse tykkää ja joista haluaa päästä eroon. Tätä me tehdään omassakin kaveripiirissä, kierrätetään vanhoja vaatteita jos joku haluaa ja loput kirpputorille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat