Olinko tökerö vieras, kun kieltäydyin syömästä kylässä?
Olin kaverilla tänään. Kaveri teki ruokaa ja minä viihdytin sen vuoden ikäistä lasta samaan aikaan. Olen siis itse lapseton. Kaveri alkoi kattaa pöytää ja huomasi, että haarukat oli loppu. Avasi pesukoneen, jossa oli puhtaita ja otti sieltä. Huomasin, että siellä oli alakorissa myös potta. Mietin hetken, että oliko se oikeasti potta, näinkö väärin vai oliko se vain joku muoviastia.
Istuttiin syömään ja minua vaivasi se mahdollinen potta siellä pesukoneessa. Kysyin siitä ja kaveri sanoi, että pesee potan silloin tällöin pesukoneessa. Mua alkoi yököttää, kun mietin, että mun haarukka (ja kaikki muut ruokailuvälineet, lautaset ja lasit!) on ollut samassa pesukoneessa, jossa pestään pottaa. Sanoin, etten valitettavasti vain pysty nyt oikein syömään tämän asian takia.
Kaveri oli ihan hämillään. Sanoi, että pestään siellä lapsen nokkamukejakin, vaikka ne on täynnä räkää ja vaikka mitä. Mun mielestä potta ja sen sisältö on eri asia kuin räkä.
Olenko mä vain typerä, tietämätön sinkku ja kaikki pesee pottia pesukoneessa vai onko kaverini outo?
Onneksi kaverin lapsi ei ole ollut pottaiässä sinä aikana, kun olen sillä aiemmin vieraillut..
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ajatellut että astianpesukoneessa olis tosi kuumaa vettä... Kun siellä kuitenkin höyrystyy osa vedestä, ja vesi höyrystyy saavutettuaan 100 asteen lämpötilan. Oonko ihan hakoteillä?
En tiedä, mutta en usko että siellä on 100-asteista vettä. Ja ilmankosteus näkyy eri tavalla jos äkisti siirtyy kuumemmasta kylmempään, eli esim 60-asteisesta tiskikoneesta huoneilmaan tai suusta pakkasilmaan. Voisko olla kyse tällaisesta höyryämisestä?
Kyllä vesihöyry on aina 100-asteista, koska vasta siinä lämpötilassa vesi höyrystyy. Eli kun pakkasella hönkii ilmaan, niin se höyry on 100-asteista.
Edellisen aivopierun päästi kälyni, kun keskusteltiin joskus juuri nimenomaan tästä astianpesukoneen höyrystä. Ei uskonut, ettei astianpesukoneen sisällä olevan veden (tai höyryn) lämpötila nouse mitenkään sataan asteeseen millään kotilaitteella.
(Ja sori vanhan ketjun nosto, mutta osui pottia googlatessa silmiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ajatellut että astianpesukoneessa olis tosi kuumaa vettä... Kun siellä kuitenkin höyrystyy osa vedestä, ja vesi höyrystyy saavutettuaan 100 asteen lämpötilan. Oonko ihan hakoteillä?
En tiedä, mutta en usko että siellä on 100-asteista vettä. Ja ilmankosteus näkyy eri tavalla jos äkisti siirtyy kuumemmasta kylmempään, eli esim 60-asteisesta tiskikoneesta huoneilmaan tai suusta pakkasilmaan. Voisko olla kyse tällaisesta höyryämisestä?
Kyllä vesihöyry on aina 100-asteista, koska vasta siinä lämpötilassa vesi höyrystyy. Eli kun pakkasella hönkii ilmaan, niin se höyry on 100-asteista.
Edellisen aivopierun päästi kälyni, kun keskusteltiin joskus juuri nimenomaan tästä astianpesukoneen höyrystä. Ei uskonut, ettei astianpesukoneen sisällä olevan veden (tai höyryn) lämpötila nouse mitenkään sataan asteeseen millään kotilaitteella.
(Ja sori vanhan ketjun nosto, mutta osui pottia googlatessa silmiin)
:D Onkohan meillä sama käly :)
No, eivät ulosteperäiset asiat kuulu koneeseen. Jotkut pesevät myös koiranruokakupit koneessa. Itseäni ällöttäisi jo tämä. Mutta toisaalta, on hyvä että saamme koko ajan tietyn määrän erilaisia bakteereita kehoomme, jotta immuunijärjestelmällämme olisi töitä, koska siten se pysyy aktiivisena ulkopuolisia hyökkääjiä vastaan.
Allergioiden yksi syy on se, että immuunijärjestelmämme alkaa käytön puutteessa hyökätä omaa kehoa vastaan, ja siksi allergisoidumme nykyisin niin helposti. Vähän likaa suuhun ja koirankarvoja lattialla on ihan hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kun saat omia lapsia, monet ällöttävät ja kuvottavat asiat muuttuvat arkipäiväisiksi ja normaaleiksi.
Toivottavasti mä en koskaan joudu teille kylään.