Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako opinnäytetyö tehdä hyvän kaverin vai puolitutun kanssa?

Vierailija

Molemmissa varmaan puolensa. Mitä te ajattelette?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Itse valitsisin parikseni sellaisen, jolla on samanlaiset tavoitteet kuin minulla opparin suhteen. Esim. jos haluat itse tehdä vitosen opparin, mutta kaverillesi riittää kolmonen, niin siinä ollaankin jo inhottavassa tilanteessa.

Vierailija

No itse teen hyvän kaverin kanssa. Ajatukset on pääpiirteittäin aika samankaltaisia ja yhteistyö sujuu helposti. Aikatauluista sopiminen on helpompaa. Kyllä mä sen jonkun vieraankin kanssa olisin voinut tehdä, mutta mukavampi näin.

Vierailija

En ole tehnyt kenenkään kanssa, mutta voisin kuvitella, että homma menisi jouhevasti ja nopeasti eteenpäin, kun olisi pakko tehdä siihen esim. jokin luku valmiiksi joka tapaamiseen.

Vierailija

Mä ottaisin parikseni sellaisen, jonka työskentelytyylin jo tunnen. Muuten voi käydä kivasti, mutta voi käydä myös niin että teetkin yksin kahden ihmisen työn.

Vierailija

En suosittele. Kerran erehdyin tekemään  yliopistossa loppuseminaarin opiskelukaverin kanssa, ja tuloksena oli tkua ja hammastenkiristystä minulle. Kaveri oli perfektionisti, jota minä en ole, eikä millään suostunut luovuttamaan työtämme tarkastettavaksi. Sitä piti hioa ja hioa loputtomiin, eikä aneluni auttanut mitään. Lopulta välimme kiristyivät äärimmilleen, enkä voinut itse osallistua työn tekemiseen lainkaan, koska kaveri ei kyennyt yhteistyöhön. Aina oli joku selitys, miski ei ole valmistunut vielä, vaikka määräaika oli ummessa jo viikkoja sitten.

Lopulta se sitten lähtettiin arvioitavaksi (keveri teki sen) ja arvosanaksi tuli 5. Ei juuri lohduttanut, koska prosssi oli äärimmäisen hermoja repivä. Joten suosittelen kyllä omaa työtä, ellet sitten perin pohjin tunne kaveriasi ja hänen luonnettaan. Valitse ainakin kaveri, jolla sama tavoite kuin sinulla.

Vierailija

En pilaisi hyvää ystävyyttä yhteisellä opinnäytetyöllä. Jossakin vaiheessa sukset kuitenkin menisivät ristiin. Et kai halua uhrata ystävyyttä "tieteen tekemisen" alttarille? Tee mieluummin yksin, niin saat itse määrätä työtahdin ja tavoitteet sekä työmenetelmät.

Vierailija

Itse tekisin yksin. Onnistut kaikkein varmimmin, päätät aikataulut, toteutukset, kirjallisen muodon sun muut itse, eikä tule riskeerattua yhtään ihmissuhdetta. Toisekseen sillä välttyy jälkipuheelta, jota tulee lähes aina: kuka teki enemmän, ja ratsastiko toinen ansaitsemattomasti hyvän arvosanan toisen kustannuksella.

Vierailija

Mietin juuri sitä, että en halua ystävyytemme kärsivän opparin takia. Vaikka olemme todella läheisiä kaverini kanssa, olemme kuitenkin luonteeltamme melko erilaisia, ja se mietityttää.

Ap

Vierailija

Kannattaa tietenkin.

Kannattaa myös aloittaa omakotitalon rakentaminen, mieluiten täysin ekologisista materiaaleista. Samoin iso remontti kannattaa aloittaa, mieluiten kesälomalla.

Kannattaa myös aina sotkea raha-asiat ja ystävyys keskenään.

Kannattaa pistää päähänsä gorillanaamari ja mennä sitten säikyttämään hereille naapurin dobermanni.

Kannattaa sanoa miesystävälle, että olet muuten huono sängyssä ja sulla on liian pienikin.

Kannattaa työntää sukkapuikko korvaan tai pistorasiaan. Kannattaa kusta sähköaitaan ja pistää kieli pakkasella ovenkahvaan. Kannattaa hieroa tikkunekkua hiuksiin ja purukumia uuteen mekkoon. Kannattaa repiä kiireessä kokoa liian pieniä sukkiksia jalkaansa. Kannattaa pissiä vauhdilla varmistamatta onko pytyn kansi mahdollisesti auki. Kyllä kannattaa.

Vierailija

Jos työtavat on kovin erilaiset niin en suosittele yhdessä tekemistä. Mulla hyvä koulukaveri osoittautui opparia tehdessä laiskottelevaksi riman alittajaksi joka halusi päästä kaikessa mahdollisimman helpolla ja keksi kaikki tekosyyt miksei ole tehnyt omia osuuksiaan valmiiksi. Olimme kyllä aikaisemminkin tehneet jotain paritöitä yhdessä, mutta jostain syystä nämä ominaisuudet tulivat esiin vasta kun teimme isotöistä opparia kolmen hengen porukalla. Kai hän sitten huomasi, että me kaksi muuta halusimme hoitaa homman hyvin ja hän pystyi siinä siipeilemään jotenkin vaan mukana roikkuen... no, varmaan sanomattakin selvää että tämä kiristi välejä eikä opparin valmistumisen jälkeen olla enää kamalasti oltu tekemisissä.

Mieti siis tarkkaan, säästyt paljolta harmilta jos vähintäänkin sovit aluksi pelisäännöt, jos siis tämän kaverisi kanssa päädyt opparihommiin. Tsemppiä!

Vierailija

Jos se puolituttu tavoittelee samaa arvosanaa kuin sinä, tee sen kanssa. Sitten ei haittaa niin paljon vaikka välit menisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat