Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajat. Jos lääkelaskut ei mene kuudennella kerralla läpi!

Vierailija
11.11.2015 |

Miten työpaikalla käy jos vakituinen paikka.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äly ei riitä lähihoitajaopintojen lääkelaskuihin, niin ei riitä mihinkään muuhunkaan. Eli sossun luukulle matka vie.... 

Mun mielestä on turha v'ttuilla tästä matematiikan osaamattomuudesta. Joillakin on lukihäiriö ja joillakin matematiikan kanssa vastaava. Ei se tyhmäksi ketään tee. Sitten vasta voi sanoa tyhmäksi, jos matematiikkaa osaamaton pakolla änkää alalle, jossa saattaa vaarantaa toisen ihmisen hengen sillä osaamattomuudellaan. Myös aika moraalittomia on nää opettajat ym. päätöksentekijät, jotka sallivat miljoona uusintakertaa, tai että päästetään säälistä läpi.

900:3. Jos tämä on jo liian vaikeaa, niin kyse on jo muusta kuin lukihäiriöstä

Vierailija
42/82 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ensin kysyä potilaalta onko lasku oikein.

uskomatonta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks kaveri joka on lähäri. Opiskelen itse yliopistossa. Hän on kertonut että lääkelaskuista ei meinannut millään päästä läpi kun ovat niin kauhean vaikeita. Olen itsekin huono matikassa (lyhyestä matikasta B, tosin en juurikaan lukenut), ja olin surullinen kaverini puolesta kun ajattelin että laskut ovat oikeasti vaikeita. Nyt kun katsoin noita laskuja niin ovatkin tosi helppoja, olin kuvitellut paljon vaikeammaksi. No tuo tyyppi on muutenkin tosi yksinkertainen. En ennen hänen tuntemistaan tiennyt, että lähäriksi voi päästä yhtä tyhmä ihminen. Silti ihan hauska tyyppi ja mukavaa seuraa silloin tällöin vaikka toivon, että jos sairastun en joutuisi hänen hoidettavaksi.

Vierailija
44/82 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosta matikkapäästä kärsivien puolustukseksi mun täytyy sanoa, että lyhyen matikan ja lääkelaskujen opetus on ihan järkyttävän huonoa. Yksinkertaiset asiat opetetaan monimutkaisilla tavoilla ja opetus perustuu todella paljon ulkoa opetteluun. Itse aikoinaan pitkän matikan käyneenä olen joskus vilkuillut kavereiden lyhyen matikan kirjoja, eikä siitä teoriasta tahdo saada mitään selkoa. Sama ammattikorkeakoulun lääkelaskujen tunnilla. Minulle se ei ollut ongelma, koska laskut tosiaan ovat sitä yläastematikkaa. Mutta olihan se kurjaa niille, jotka ovat huonoja matikassa.

Vierailija
45/82 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan kaikkien (matikan)opettajien painajainen, osaan laskea esim. noihin lääkelaskuihin oikeat vastaukset mutta kaavoja niistä en osaa kirjoittaa...

Yläasteella varsinkin opettaja sai harmaita hiuksia kun minulla oli laskuihin oikeat vastaukset mutta en saanut paperille muuta. Se ei ymmärtänyt että miten voin saada vastauksen jos en osaa kaavaa.

Vierailija
46/82 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaskut ovat sinänsä todella helppoa matematiikkaa, mutta olen omissa hoitajaopinnoissani huomannut, että ongelmaksi voi muodostua laskurutiinin puute. Pitkän matikan lukiossa lukeneet laskevat minkä vaan lääkelaskun oikein ihan siksi, että he eivät tee typeriä virheitä kun ovat joutuneet lukioaikana laskemaan satoja tunteja enemmän kuin muut.

Vierailija
47/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tämän saman. Olen tilastotieteiljä ja sivuhomminani opetan matematiikkaa eri tahoilla. Olen opettanut myös lääkelaskentaa yksityisesti. Yleisesti vika on lähtötasossa. Monen lähärin matematiikan taso on kouluun tultaessa peruskoulun 2.-3.-luokan taso. Siinä on se ongelman ydin. Mitä on tehty loppu peruskouluaika ja miten päästy läpi?

Toisaalta syytän myös peruskoulun matematiikan tehtäviä. Ne opettavat siihen, että sanallisissa tehtävissä jokaista lukua on käytetty. Tämä ei kuitenkaan päde lääkelaskuissa, joten monesti tehtävä pilataan sillä, että huomataan, että "hei, tuota lukua mä en ole vielä käyttänyt" ja sitten joko kerrotaan tai jaetaan sillä. Toinen asia on yksikönmuunnokset. Niitäkään ei tehdä riittävästi peruskoulussa. Jos tehdään, ne tehdään mekaanisesti eikä niin, että laskutehtävissä muutettaisiin tehtävän osana.

Vierailija
48/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähäri enkä hoiva-alalla niin en tiennyt mitä on lääkelaskut joten googletin. Näyttävät samanlaisilta tehtäviltä joita lasketaan lukion matematiikassa ensimmäisenä. 

Vierailija
49/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne siitä läpi menee, jos ei muuten niin siten, että teet harjoitustehtäviä niin paljon, että muistat ne ulkoa. Ne laskut ovat käytännössä ihan samoja tentissäkin, joten sitten vaan sovellat. Älä ota paineita, mutta harjoittele ahkerasti.

Vierailija
50/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkelaskut ovat sinänsä todella helppoa matematiikkaa, mutta olen omissa hoitajaopinnoissani huomannut, että ongelmaksi voi muodostua laskurutiinin puute. Pitkän matikan lukiossa lukeneet laskevat minkä vaan lääkelaskun oikein ihan siksi, että he eivät tee typeriä virheitä kun ovat joutuneet lukioaikana laskemaan satoja tunteja enemmän kuin muut.

Olen itse yleisesti ottaen surkea matematiikassa (lyhyen matikan 7), mutta lasken kyllä päässä yksinkertaisemmat jako-, kerto- ja prosenttilaskut joita tarvitsee työelämässä. Hoitajien laskut ovat pääosin saman kolmen muuttujan pyörittämistä. Yllättävän moni pitkän käynyt ei osannut laskea päässä mitään, pelkästään laskimella. t. maisteri toiselta alalta.

Vierailija
51/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan muista yhtään mitään peruskoulunkaan matikasta, inhosin koko ainetta enkä koskaan tehnyt tehtäviä. En muista ylipäänsä olleeni yhdelläkään matikan tunnilla vaikka toki olinkin. Niistä ajoista 30 vuotta, ehtii siinä unohtaa yhtä ja toista.

Vierailija
52/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lähihoitajista ei ole suorittanut sen paremmin pitkää kuin lyhyttäkään matikkaa ja on saattanut uusia ne laskut jo opiskeluaikana moneen kertaan, ennen kuin menivät läpi. Onneksi työssä niitä tarvitsee suht' vähän käyttääkään.

Vierailija
53/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne osaa nykyään edes pedata sänkyjä oikein :D niin miten sitten osaisivat lääkelaskuja. 

T perushoitaja

Vierailija
54/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaapas joku pari esimerkkiä noista lääkelaskuista,itse en yhtään tiedä miten vaikeita/helppoja nuo ovat

Vierailija
55/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ollut huono matikassa, lukiossa yleinen matikka tais olla 7. Noi lääkelaskut oli kuitenkin jotenkin tosi loogisia! Laskin ensin päässä mitä suunnilleen tulee vastaukseksi ja sitten aloin miettiä milläs laskutoimituksella sen vastauksen saa :D. Se lääkelaskukoe meni heti ekalla harjoituskoekerralla läpi eikä tarvinnut sen jälkeen enää osallistua niille lopuille lääkelaskutunneille. Luulen että haasteellista on se että pitää olla se 100% oikein ja jos tekee huolimattomuusvirheen eli vaikka vastaus olisi mg ja laittaa vahingossa ml niin se on jo siinä, hylätty räpsähtää.

Vierailija
56/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne osaa nykyään edes pedata sänkyjä oikein :D niin miten sitten osaisivat lääkelaskuja. 

T perushoitaja

Tai ehkäpä sinun muinaiset petausmetodisi opistosta ovat vanhanaikaisia.

Vierailija
57/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T perushoitaja

Ainakin osaamme käyttää välimerkkejä ja isoja kirjaimia. T. lähihoitaja

Vierailija
58/82 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE:n lääkelaskutesti - olisiko sinusta hoitajaksi

Laskin nuo kaikki päässä heti kerralla oikein. Ei kai kukaan oikeasti laske noita väärin, eihän sellainen ihminen voi käyttää itsekään edes reseptivapaita lääkkeitä!

Vierailija
59/82 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nääkö muka on jonkun mielestä vaikeita? Mie masennuin.

https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/laeaekelaskuja

Täytyy vähän korjata tuota käsitystäsi :) Olen valmistunut lähihoitaja. Osa lääkelaskuista on tosiaan tuota luokkaa mutta yleisimmät ongelmat mitä hoitajilla tulee on mm. Liuoslaskut, tiputusnopeus, annostus painon mukaat, tipat (täytyy muistaa myös pientä nippelitietoa esim että yksi tippa on 20ml) täytyy osata laskea kansainväkistä yksikköä (insuliini ky) sekä yksikönmuunnoksissa ug. Eli suurinosa helppoja mutta monilla saattaa jäädä tuommosiin. Lisäksi laskuissa voi olla tietoa jota ei itse laskussa tarvitakkaan . Eli joillekkib helppoja joillekin ei, en silti lähtisi arvostelemaan tärkeää työtä tekeviä ihmisiä joista jokainen varmaan yrittää parhaansa onnistua :) .

Vierailija
60/82 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreille ne laskut on todella helppoja 😃 Miten niitä ei muka voi saada läpi?!

Koska lähärit on aika simppeliä porukkaa.

Tämä on kyllä loukkaus hoitajia kohtaan. Ilmiannan kommenttisi ja laitan siihen, että loukkaat täällä muita.