Lähihoitajat. Jos lääkelaskut ei mene kuudennella kerralla läpi!
Kommentit (98)
Mulla on dyskalkulia ja lääkelaskut on sen takia vaikeita..
Vierailija kirjoitti:
Tapat jonkun antamalla liikaa tai liian vähän lääkkeitä. Ei sen kummempaa.
Ei liity mitenkään lääkelaskuihin. Lääkkeet annostellaan apteekeissa.
Entäs lukihäiriöiset työpaikoilla? Jos ei osaa lukea tai kirjoittaa.
Tekee virheitä siinä missä laskutaidoton
Omalla työpaikallani lähihoitaja saa potkut jos lääkelupien vanhenemisesta on kulunut 3kk eikä uusia ole hankittu.
Jos ei osaa lääkelaskuja, niin lopulta joku kuolee väärin lääkittynä. Ne pitää oikeasti osata ja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa? kirjoitin pitkän matikan ja tollaset menee lennosta kun kerran katsoin esimerkkilaskuja enkä edes ole lähihoitaja
Minä reputin lukiossa neljä matikan kurssia, joista yhden kolme kertaa. Silti lääkelaskukoe on mennyt läpi joka kerta ensimmäisellä yrityksellä ilman mitään ongelmia.
t. lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa lääkelaskuja, niin lopulta joku kuolee väärin lääkittynä. Ne pitää oikeasti osata ja ymmärtää.
Niin pitää. Kaikkea ei annostella apteekissa valmiiksi, vaan lähihoitajan pitää osata jakaa lääkkeitä dosettiin ja ottaa ruiskulla oikea määrä lääkettä pullosta.
Esim. potilaalla on käytössä Oxynorm 10mg/ml ja hänelle annettava annos on 5mg. Pitää ymmärtää, että potilaalle annetaan kyseistä lääkettä 0,5ml eikä 5ml.
Jos lääkäri määrää potilaalle annettavaksi 1 x burana 600 per päivä , montako buranaa annat potilaalle päivässä?
Miten ne laskut voivat olla menemättä läpi? Samaan aikaan kun lähihoitajaopiskelija ei osaa vastata mitä on 5 kertaa 7 niin samanikäiset lukiolaiset laskevat jotain kolmannen tason differentiaaliyhtälöitä imaginaariluvuilla.
LH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nääkö muka on jonkun mielestä vaikeita? Mie masennuin.
https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/laeaekelaskujaTäytyy vähän korjata tuota käsitystäsi :) Olen valmistunut lähihoitaja. Osa lääkelaskuista on tosiaan tuota luokkaa mutta yleisimmät ongelmat mitä hoitajilla tulee on mm. Liuoslaskut, tiputusnopeus, annostus painon mukaat, tipat (täytyy muistaa myös pientä nippelitietoa esim että yksi tippa on 20ml) täytyy osata laskea kansainväkistä yksikköä (insuliini ky) sekä yksikönmuunnoksissa ug. Eli suurinosa helppoja mutta monilla saattaa jäädä tuommosiin. Lisäksi laskuissa voi olla tietoa jota ei itse laskussa tarvitakkaan . Eli joillekkib helppoja joillekin ei, en silti lähtisi arvostelemaan tärkeää työtä tekeviä ihmisiä joista jokainen varmaan yrittää parhaansa onnistua :) .
Pakko tähän nyt puuttua, mutta 1 tippa ei ole 20ml vaan 0,05ml. 1ml sisältää siis 20 tippaa. Mutta muuten olen samaa mieltä, että jollekin tuottaa vaikeuksia nuo asiat. Itse kyllä koen, ettei se ole mitään huijaamista, että lukuja on paljon ja niitäkin jota et tarvitse, sillä niin se on siinä aidossa lääkemääräyksessäkin. (tai voi olla) Itse koin lääkelaskut helpoksi, mutta silti saattaa minullekin karata ajatus virhe esim. olen pyöristänyt ajatuksissani väärään suuntaan. Eli tarkkana niissä saa olla ja niihin täytyy suhtautua kunnioittaen ja muistaen se, että kaikille mielle saattaa kiiressä tulla ajatusmoka, vaikka kokisi ne helpoksi.
Ps. Tuo myös joiltain puuttuu, että laittaa asiat suhteutukseen. Saisi olla aika iso tippa, jos se olisi 20ml. Se olisi jo kahden ruokalusikallisen kokoinen tippa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa täti sotkea lääkehoidon teoriaan joka on aivan eri koe.
Lääkkeet täytyy myös tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne laskut voivat olla menemättä läpi? Samaan aikaan kun lähihoitajaopiskelija ei osaa vastata mitä on 5 kertaa 7 niin samanikäiset lukiolaiset laskevat jotain kolmannen tason differentiaaliyhtälöitä imaginaariluvuilla.
Lääkelupiin kuuluu muitakin kokeita kuin laskut.
Jos on lukihäiriö, niin toinen on kirjallinen.
Sisältää latinaksi nimiä, vaikutuksia yms
Lähihoitajaksi pääsee nykyään ihan kaikki. Aloituspaikkoja on enemmän kuin hakijoita. Monella voi se peruskoulun matematiikka olla sääli-5.
Jouduin uusimaan lukiossa muutaman matikan kurssin eli selvisin lyhyestä matikasta siis rimaa hipoen. Keskiarvo varmaan 5... Silti selvisin lähihoitajien lääkelaskuista päässä laskemalla aivan helposti.
Netistä löytyy joka lähtöön ja myös lääkelaskentaan laskureita ja kaavoja avuksi. Annostelevatko nykyään lähihoitajat lääkkeitä, ennen se oli vain sairaanhoitajan koulutuksen saaneille luotettu homma?
Herranjumala, ei kai lähärit söhlää lääkkeiden kanssa? Eikö se ole sairaanhoitajien hommaa?
Tuossa kohtaa on syytä vaihtaa alaa.
Mitä niitä hieromaan, samaan kasaan vaan kaikki pillerit ja aineet. On täällä ennenkin tallusteltu.
Mä taas osaan laskea hyvinkin numeroilla, mutta kun lyödään sanallinen tehtävä nenän eteen, menen lukkoon ja se oli siinä.