Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen mies, jos nainen tekee täyttä työviikkoa pikkulapsiperheessä?

Vierailija
27.06.2008 |

Onko mies töissä, vai kotona tai tekeekö lyhyempää työviikkoa? Lapsien määrä ja iät? Ja miten koette tilanteen, pärjäättekö hyvin, taloudellisesti ja henkisesti ja ruumiillisesti? Kuka tekee ne kotityöt? Onko vapaa-aikaa ja onko myös parisuhdeaikaa tarpeeksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotitöitä tekee molemmat

taloudellisesti pärjätään, samoin ruumiillisesti, stressaavaa ja kiirettä on joskus ja vapaata jää liian vähän tai vaikka sitä olisikin niin ei jaksa siitä nauttia kun on mentävä nukkumaan

Vierailija
2/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia 2, 6v ja 4v. Taloudellisesti tilanne ok, henkisesi äärettömän rankka. Aina on kiire ja yleensä tavataan vain ovella. Kotityöt teen minä ( pihaa lukuunottamatta) Vapaa-aikaa voi repiä heräämällä aikaisemmin ja parisuhdeaikaa....mitä se on.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaalla eli tekee 6-tuntista työpäivää. Lapsia neljä, yksi päiväkodissa ja muut koulussa. Ihan hyvin pärjätään. Kotityöt tehdään yhdessä. Vapaa-aikaa on kaikki illat ja viikonloput, parisuhdeaikaa juurikaan ei, mutta tilanne on ihan ok molempien mielestä. Nyt eletään tätä aikaa, ja kun lapset vähän tuosta kasvavat, eletään sitten sitä parisuhdeaikaa enemmän.

Vierailija
4/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta päiväkodissa. Kotitöitä tekee mies harmiteltavan vähän.

Ne jäävät joko tekemättä tai sitten vaimo tekee. Taloudellisesti pärjättäisi yhden tuloilla, mutta henkisen puolen ja ammattitaidon säilymisen takia on käytävä molempien töissä. Työaikaa ei saanut vähennettyä.

Vapaa-aikaa on viikonloput ja lomat, mutta arjen viisi iltaa ovat aika väsyttävät, eikä liikunnalle tahdo järjestyä aikaa tarpeeksi, joskus suihkunkin kanssa on vähän niin ja näin tai sitten sekin on pois unesta. Parisuhdeaikaa ja omaa aikaa on aika vähän mutta tyhjää enemmän. Yleensä kaiken liikenevän ajan käyttää mieluiten nukkumiseen tai siihen helposti pois jäävään liikuntaan ja sen perään nukkumiseen.

Vierailija
5/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies jäi lyhennetylle työajalle (6 tuntia päivä) puoleksi vuodeksi. Sitten vaihdettiin. Näin on tehty kummankin lapsen kanssa ja se on havaittu hyväksi. Minulle erityisesti se on ollut suuri helpotus. Kun itse tein täyttä työpäivää, oli ihana tulla kotiin, kun mies oli jo hakenut lapset ja monesti laittanut ruoankin jo valmiiksi. Kotitöiden jakaantumiseen tuo ei sinänsä ole vaikuttanut, koska ideana oli alun perinkin se, että aikaa annetaan lapsille. Kotityöt tehdään muutenkin meillä yhdessä ja yleensä iltaisin kun lapset ovat jo nukkumassa.

Ja nautin myös suunnattomasti itse lyhennetystä työpäivästä. Koin, että minulla oli paljon enemmän energiaa ja kärsivällisyyttä lasten kanssa touhuamiseen. Ja toisaalta myös töissä sitä energiaa tuntui olevan enemmän. Työmääräni pysyi työajan lyhennyksestä huolimatta samana, mutta ihme kyllä nekin ehti tehdä yllättävän hyvin, kun aikaa nipisti turhista kahvitauoista ja lounaasta. Palkkani tipahti nettona kolmisen sataa, mikä mielestäni oli pieni uhraus kiireettömästä arjesta.

Vierailija
6/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pian 3- ja 4- vuotiaat. Ollu hoidossa 2 vuotta. Menin ensin lyhennetyllä hoitovapaalla ja testattiin jaksetaanko ja tykkääkö lapset olla hoidossa. Olisin jäänyt kotio jos lapsilla hankalaa hoidossa.

Vuoden olin osittaisella ja nyt täyden päivän, tehny ylitöitäkin.

Miehellä toimistohomma ja osittain ravaa maailmalla joitain viikkoja tehtailla.

Asutaan talossa ja teen myös paljon pihatöitä, vaihdan autoon renkaat jne..

Kotityöt tehdään taas tasapuolisesti. Vapaa aikaa on molemmille, välillä lähdetään koko perhe jonnekin ja välillä jaetaan lapset ja tehdään näin jotain pientä kahden.

Henkisesti voidaan ihan hyvin kun päätettiin lisääntyä. Se tarkottaa että pienempi lapsi jää kotiin kanssani. Isompi luultavasti jatkaa hoidossa joka hänelle todella tärkeä paikka, muutenkin eskari ikä lähestyy.

Minä saan enempi siivottavaa, mutta johan kotona olo aika lisääntyy 9 tuntia.

Vierailija
7/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokopäivätyössä, ihan koko ajan. Lapset nyt 5, 8 ja 14. Pärjätään hyvin, vaikka ainoa tukiverkko on päiväkoti. Meillä on terveet lapset, se auttaa paljon.

Kotityöt tehdään yhdessä, vapaa-aikaa on illat, viikonloput ja lomat ja on meillä yhteistäkin aikaa aina välillä.

Vierailija
8/8 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana mies meilläkin ;-)

Ei ole kokemusta vielä, mutta mies jää nyt ensin puolen vuoden hoitovapaalle ja sitten katsomme, että jääkö sitten osittaiselle hoitovapaalle.

Talous tulee olemaan syksyn kuralla, sitten pärjätään just ja just, mutta tinkimättä mistään, jos mies on vähemmällä töillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän