Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus MOT-ohjelmasta?

Vierailija

Täällä on keskusteltu tämän ohjelmasarjan sisällöistä ennenkin ja huomattu, että ns. objektiivisuutta on monenmoista, eli ohjelman tekijöillä on aina mahdollisuus suodattaa mieleistään "totuutta" esiin. Tässä taas yksi asiantuntija lisää kertomassa, kuinka luotettavia ja objektiivisia nämä MOT-ohjelmat sisällöltään oikein ovat: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/professori-viren-mot-oli-taydellinen-r...

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

YLE on kautta aikain ollut sosialistien pesä, mitä nyt välillä johdossa poliitikko vaihtuu. Heidän "objektiivisuutensa" on samaa luokkaa kuin Pohjois-Koreassa.

Vierailija

Tässähän päivänä parina muuan itseään hyvin asiantuntijana pitävä puolusti ohjelmaa henkeen ja vereen, nythän mä tajuan kuka se oli: sisäpiiriläinen :)

Vierailija

Minä raukka olin kuvitellut, että julkisin verovaroin toimivassa yleisradioyhtiössä olisi edes hivenen verran totuudellisuutta? Mutta pahalta näyttää!

Vierailija

Jos mistään MOT:in käsittelemästä asiasta tietää vähän syvemmältä, niin tajuaa kyllä että ne on samalla kaavalle tehty, täysin yksipuolisesta näkökulmasta ja haastateltavien lausunnoista leikellään yksittäisiä lauseita vastaukseksi ihan eri kysymyksiin niin ettei haastateltava itsekäään niitä enää tunnista. Ja jos erehtyy noita toimittajia kritisoimaan niin kohta tulee syytettä kunnianloukkauksesta peräään.

Olisi hienoa jos tuollaisen tutkivan journalismin irvikuvan sijaan olisi ihan oikeasti asioihin perehtyvä ohjelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä raukka olin kuvitellut, että julkisin verovaroin toimivassa yleisradioyhtiössä olisi edes hivenen verran totuudellisuutta? Mutta pahalta näyttää!

Yksi ukko totesi aikanaan että valta turmelee. Tiedotusvälineetkään ei ole immuuneja tälle. Yle on niin pitkään ollut yhden totuuden propagandalaitos että tuskin kannattaa henkeään pidätellä odotellessa puolueetonta, objektiivista ja asiantuntevaa uutisointia tuosta talosta.

Mut tarvitaanhan me yleä jotta ruotsinkieliset saa lastenohjelmia omalla kielellään...

Vierailija

En jaksanut juttua lukea, mutta joskus aikanaan kun tätä ohjelmaa välillä katsoin, niin joskus jäi kyllä sellainen tunne että olikohan siinä nyt puhdas ja kokonainen totuus esillä. Harmillista jos ohjelma on puolueellinen ja perustuu enemmän katsojien tietoiseen koukuttamiseen kuin totuuden etsimiseen.

Oma suosikkini on nykyisin Noin viikon uutiset. Siinä ainakin asiat sanotaan suoraan ja ote on kaikenkattavan kriittinen. Kuitenkin käsittelytapa on samaan aikaan hauska. Suosittelen kaikille!

Vierailija

Viren kirjoitti hyvin ja täyttä asiaa.

Toimittajilla ei ole enää sitäkään ammattiylpeyttä mitä joskus välillä oli ja johon kuului asioihin perehtyminen monipuolisesti, laajasti ja syvästi, lähteiden tarkistaminen ja yksityiskohtien viilaaminen niin, että julkaistut tiedot ovat oikein ja luotettavia eikä vain omien silmälasien värien mukaisia.  

Hevonhuttua saadaan julkaista vapaasti ja näyttävästi, isoin otsikoin. Jos myöhemmin todetaan, että juttu oli väärin, oikaisu julkaistaan pienesti sivun 25 oikeassa alakulmassa. Kuitenkin ne isot otsikot jäävät elämään.

Vierailija

Mun mielestä MOT on ala-arvoinen ohjelma ja tuo talouspolitiikkaa käsittelevä juttu täysin tarkoitushakuinen. Siihen kyselyyn jätti vastaamatta professoreita, jotka sinänsä kannattavat elvytystä mutta eivät halunneet MOTin kysymyksiin vastata, koska olivat niin tarkoitushakuisia.

Sinänsä leikkausten vahingollisuudesta on todella paljon näyttöä, jos esim googlaa IMF ja fiscal multipliers niin tulee paljon IMF:n tutkimuksia, joissa todetaan että leikkaukset ja kova raha (eli ei mahdollisuutta devanvaatioon) lisäävät sekä lyhyt- että pitkäaikaista työttömyyttä, pienentävät BKT:ta ja lisäävät eriarvoisuutta. Siitäkin huolimatta MOTin toteutus oli huono. Asian olisi voinut esittää paremminkin ja kurkata vähän sinne toisellekin puolelle. Leikkauksillekin on perusteensa ja omat talouden teoriansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viren kirjoitti hyvin ja täyttä asiaa.

Toimittajilla ei ole enää sitäkään ammattiylpeyttä mitä joskus välillä oli ja johon kuului asioihin perehtyminen monipuolisesti, laajasti ja syvästi, lähteiden tarkistaminen ja yksityiskohtien viilaaminen niin, että julkaistut tiedot ovat oikein ja luotettavia eikä vain omien silmälasien värien mukaisia.  

Hevonhuttua saadaan julkaista vapaasti ja näyttävästi, isoin otsikoin. Jos myöhemmin todetaan, että juttu oli väärin, oikaisu julkaistaan pienesti sivun 25 oikeassa alakulmassa. Kuitenkin ne isot otsikot jäävät elämään.

Kyllä täällä näemmä asiaakin kirjoitetaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle on jäänyt epäselväksi mitä MOT tarkoittaa.

Mikä oli tutkittava tai jotain sinne päin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jäänyt epäselväksi mitä MOT tarkoittaa.

Mikä oli tutkittava tai jotain sinne päin!

Ei vaan "mikä on todistettu". MOT tai (Q.E.D.) laitetaan esim. myös matemaattisten todistusten perään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat