En uskalla jäädä Suomeen vanhenemaan! Entä te?
Ihan kamalia juttuja joutunut lukemaan ja kuulemaan myös tutuilta että miten vanhuksia on jätetty heitteille hoitoloissa joissa heidän ylläpidosta kuitenkin maksetaan.
Vanhukset ovat sentään maksaneet veronsa tähän maahan koko monikymmenvuotiselta työajaltaan, tämäkö on kiitos?
Eräällekin mummolle sanottiin kaatumisonnettomuuden jälkeen että kunnalla ei varaa fysioterapeuttiin, joten jätettiin sänkyyn makaamaan kuukausiksi ja nyt on liikuntakyvytön. Tuo mummo oli kuitenkin entinen urheilija joka olisi tullut liikuntakykyiseksi hoitosuunnitelman avulla.
Monilla vanhuksilla menee nykyään kaikki eläkkeet YLIhintaisiin lääkkeisiin ja nyt kuulin kaverilta että hänenkin vanhan leskeksi jääneen äitinsä asumistukea aiotaan leikata, joten tilit menee miinukselle, onneksi lapset aikovat maksaa äitinsä kuluja koska heillä hyvät tulot itsellä. Kaikilla ei ole yhtä hyvin asiat.
Tulee vaan kieltämättä mieleen ettei tänne Suomeen kannata todellakaan jäädä vanhenemaan, maahan jossa ihminen on joku kertakäyttötavara joka sysätään kylmästi syrjään ja yritetään hävittää vähin äänin kun käyttöä ei enää ole. Siksi minä ja mieheni pistämme rahaa sivuun ja aiomme muuttaa Espanjaan tai Portugaliin heti kun jäämme eläkkeelle. Siellä saa parempaa hoitoa, muutamat eläkeikäiset sukulaisemme asuvat jo siellä ja kehuvat kovasti.
Sitä paitsi mikä idea nostaa eläkeikää kun kukaan ei enää huoli Suomessa yli 60-vuotiaita töihin? Etenkään naisia!
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mutten myöskään eio lähteä minnekään muuallekaan. Toivon että vapaaehtoinen eutanasia on mahdollinen 2040 luvulla jlloin itse olen yli 70-v. Jos ei ole niin sitten pitää vaan tehdä itsemurha omatoimisesti; yli 75-v vanhaksi en tule elämään ( ellei mene muisti ennenkuin ehdin päiväni päättää joko avustetusti tai itse)
En näe alati huononevalla elämänlaadulla, joka vain kuluttaa yhteiskunnan resursseja, mitään järkeä. Biologisesti ihmisen elämä päättyisi jo 60-vuotiaana; nykyinen lääketieteellisesti tuettu jatko on minulle järjetöntä. Miksi yli 70-vuotialle tehdään järjettömän kalliita syöpäleikkauksia tms; eikö voida vaan hoitaa kipua ja antaa hyvä kuolema?
Vaikka itse et halua elää vanhaksi niin on ihmisiä jotka haluavat ja joiden elämänlaatu on aivan hyvää +75 vuotiaina. Vanhentunut käsite että ikääntyneet olisivat vain taakka yhteiskunnalle
Vanhusten pitäisi maksaa elinaikanaan vanhuudenturvansa. Moniko säästää mitään? Matkustellaan ulkomailla aktiivielämä ja vanhana veronmaksajan elätiksi
En minäkään. En halua käyttää enää mitään terveydenhoitopalveluita, koska useamman kerran kun olen mennyt hakemaan apua oireiden takia, en ole saanut apua. Olen sitten googletohtoroinut ja löytänyt mahdollisia ongelmakohtia ja saanut avun.
Vanhuuden varalle ja muiden armoilla olon varalle minulla on 2 plääniä Dignitas Sveitsissä tai sitten omatoiminen halvempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaqa nuorennuskuuri niin jaksatte vielä iäkkäänäkin mennä rajat kiinni mielenosoitukseen
Juu. Viimeksi sinne jaksoi raahautua 70 ihmistä. Ei taida mennä rajat kiinni....
Miksi vapaaehtoinen eutanasia on joillekin niin kammottavan paheksuttava ajatus? Miksi ei saisi olla vaihtoehtoa? Jos et halua elää toisen armoilla, päivä päivänä huonommassa kunnossa, lääkittynä ja loppuvuosina todennäköisesti vuodepotilaana, miksi ei voi olla mahdollista jo vaikka 50-vuotiaasta eteenpäin ilmoittaa 5-vuoden välein vakaa tahto ettei halua elää yli 75-vuotiaana? Lapsettomuutta hoidetaan vaikka millä keinoilla; elinaikaa pidennetään lääkehoidolla ja leikkauksilla; miksei voisi olla myös mahdollisuus valita siisti ja tuskaton kuolema valvotuissa olosuhteissa? Vaikka sitten niin että se eutanasian valitsevan täytyy itse olla niin voimissaan että pystyy tarvittavan määrän lääkkeitä itse suuhunsa laittamaan. En sano että kaikkien pitäisi valita näin mutta nykyään ei kukaan saa valita laillisesti eutanasiaa. Kun kaikki ei ole varaa hoitaa niin 1% kuoleman valitsevia vanhuksia olisi kansantaloudelle hyvä juttu
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. En halua käyttää enää mitään terveydenhoitopalveluita, koska useamman kerran kun olen mennyt hakemaan apua oireiden takia, en ole saanut apua. Olen sitten googletohtoroinut ja löytänyt mahdollisia ongelmakohtia ja saanut avun.
Vanhuuden varalle ja muiden armoilla olon varalle minulla on 2 plääniä Dignitas Sveitsissä tai sitten omatoiminen halvempi vaihtoehto.
Hehe, itsekin olen saanut yhden toimivan hoidon - antibioottikuuri kynsivallintulehdukseen. Lopuista ongelmista sit kärsin yhäkin. Keräilen rahaa yksityiseen, mutta kyllä sitä kun omilla rahoilla elää kalliissa maassa, niin miettii ulkomaille muuttoa jo ihan senkin kannalta.
Minusta eutanasiasta pitäiai tehdä pakollista kaikille yli 75-vuotiaille jotka ovat huonossa kunnossa eivätkä tee enää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalia juttuja joutunut lukemaan ja kuulemaan myös tutuilta että miten vanhuksia on jätetty heitteille hoitoloissa joissa heidän ylläpidosta kuitenkin maksetaan.
Vanhukset ovat sentään maksaneet veronsa tähän maahan koko monikymmenvuotiselta työajaltaan, tämäkö on kiitos?
Eräällekin mummolle sanottiin kaatumisonnettomuuden jälkeen että kunnalla ei varaa fysioterapeuttiin, joten jätettiin sänkyyn makaamaan kuukausiksi ja nyt on liikuntakyvytön. Tuo mummo oli kuitenkin entinen urheilija joka olisi tullut liikuntakykyiseksi hoitosuunnitelman avulla.Monilla vanhuksilla menee nykyään kaikki eläkkeet YLIhintaisiin lääkkeisiin ja nyt kuulin kaverilta että hänenkin vanhan leskeksi jääneen äitinsä asumistukea aiotaan leikata, joten tilit menee miinukselle, onneksi lapset aikovat maksaa äitinsä kuluja koska heillä hyvät tulot itsellä. Kaikilla ei ole yhtä hyvin asiat.
Tulee vaan kieltämättä mieleen ettei tänne Suomeen kannata todellakaan jäädä vanhenemaan, maahan jossa ihminen on joku kertakäyttötavara joka sysätään kylmästi syrjään ja yritetään hävittää vähin äänin kun käyttöä ei enää ole. Siksi minä ja mieheni pistämme rahaa sivuun ja aiomme muuttaa Espanjaan tai Portugaliin heti kun jäämme eläkkeelle. Siellä saa parempaa hoitoa, muutamat eläkeikäiset sukulaisemme asuvat jo siellä ja kehuvat kovasti.
Sitä paitsi mikä idea nostaa eläkeikää kun kukaan ei enää huoli Suomessa yli 60-vuotiaita töihin? Etenkään naisia!
Ottaisin kantaa noihin ylihintaisiin lääkkeisiin. Miksi ne ovat mielestäsi ylihintaisia? Joku on ne kehittänyt ja laittanut miljardeja likoon ennenkuin mitään lääkettä on ollut olemassa. Olisikin ihmeellistä jos lääkefirmat eivät haluaisi ansaita rahaa keksinnöillään. Voimme tietenkin vaatia että valtio pakottaa firmat myymään lääkkeet alihintaan mutta siitä seuraa että uusia lääkkeitä ei enää tule markkinoille.
Jännä kun muualla Euroopassa lääkkeet maksaa murto-osan siitä mitä Suomessa, usein saa lekurilta jopa lääkkeet ilmaiseksi mukaan.
Esim yksityislääkärikäynti Ranskassa sis lääkkeet 30€ - Suomessa 96€ + lääkkeet 27€. Sama tauti oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten monet vanhemmat kuvittelee että lapset hoitaisivat heitä iäkkäämpänä? Hyvä jos aikuiset ihmiset ehtivät itsensä ja nuoremman jälkikasvunsa hoitaa, työn ohella! Rahan eteen kun joutuu tehdä kunnolla töitä tänä päivänä, ei sellainen ole ollut enää mahdollista sitten 1970-80-luvun vaihteen että mies käy töissä ja koko perhe pärjää miehen palkalla, ja nainen hoitelee kotona lapset ja katsoo vielä naapurissa asuvien iäkkäiden vanhempiensa perään.
Minun työpaikalta nimittäin eläköityi vanhempi nainen joka mollasi avoimesti meitä lapsettomia mm. siten että kun meitä tulee v-tuttamaan raskaasti se ettei meillä ole ketään hoitamassa sitten kun me ollaan vanhoja ja muuta vastaavaa jauhantaa. No kuulin jälkeenpäin että naisen molemmat lapset muuttaneet toiselle puolen maailmaa ja perustaneet sinne perheet ja käyvät Suomessa korkeintaan kerran vuodessa, jos sitäkään. Nainen itse ei uskalla lentää eikä voisi kuvitellakaan että kielitaidottomana muuttaisi jonnekin. Eli se siitä hänen hoitamisestaan vanhana, ja lastensa mainostamasta sitouttamisesta siihen, jotenkin tuli kieltämättä vahingonoloinen olo kun tuosta kuulin ;-)
Meillä on 4 lasta ja kamalinta mitä voin ajatella on se että he joutuisivat hoitamaan/elättämään meitä kun olemme vanhempia emmekä enää selviä itse.
Sen verran on ollut riesaa appiksista joita on elätetty jo 20v, nyt ovat 70++ ja huoltosuhde vaan kiristyy. Edes joulua emme saa viettää miten haluamme koska anoppi haluaa viettää sen kotona - siis meillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mutten myöskään eio lähteä minnekään muuallekaan. Toivon että vapaaehtoinen eutanasia on mahdollinen 2040 luvulla jlloin itse olen yli 70-v. Jos ei ole niin sitten pitää vaan tehdä itsemurha omatoimisesti; yli 75-v vanhaksi en tule elämään ( ellei mene muisti ennenkuin ehdin päiväni päättää joko avustetusti tai itse)
En näe alati huononevalla elämänlaadulla, joka vain kuluttaa yhteiskunnan resursseja, mitään järkeä. Biologisesti ihmisen elämä päättyisi jo 60-vuotiaana; nykyinen lääketieteellisesti tuettu jatko on minulle järjetöntä. Miksi yli 70-vuotialle tehdään järjettömän kalliita syöpäleikkauksia tms; eikö voida vaan hoitaa kipua ja antaa hyvä kuolema?
Vaikka itse et halua elää vanhaksi niin on ihmisiä jotka haluavat ja joiden elämänlaatu on aivan hyvää +75 vuotiaina. Vanhentunut käsite että ikääntyneet olisivat vain taakka yhteiskunnalle
Vanhusten pitäisi maksaa elinaikanaan vanhuudenturvansa. Moniko säästää mitään? Matkustellaan ulkomailla aktiivielämä ja vanhana veronmaksajan elätiksi
Noh, periaatteessa nuo vanhukset on jo työuransa aikana maksaneet veroja sen verran että ansaitsevat kunnon hoidon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, periaatteessa nuo vanhukset on jo työuransa aikana maksaneet veroja sen verran että ansaitsevat kunnon hoidon
Ehei, ei se kuule riitä kuin osaan vain, valitettavasti!
Seurailen tilannetta. Vanhuuteen onneksi on aikaa vielä useita kymmeniä vuosia.
Tiedän paljon hoitopaikkoja ja terveydenhuollon yksiköitä, joissa hoitajat ovat todella välittäviä ja ammattitaitoisia ja johtoporraskin toimii. Tietenkin sitten lehdistä lukee välillä näistä huonoistakin kokemuksista, joten eittämättä aina sekaan joku mätä omenakin mahtuu. Kehittää pitäisi järjestelmää vielä monelta osin. Terveydenhuollon budjetin leikkaaminen kyllä pelottaa, toivoisin ettei tätä tehtäisi ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei, ei se kuule riitä kuin osaan vain, valitettavasti!
Se on totta mutta ethän sinäkään tule omalla eläkkeestä otettavalla verolla maksamaan hoitopaikkaasi vaan aina työssäolevat sen maksavat. Nyt me, ja kun me olemme hoitopaikkojen tarpeessa meidän lapset maksaa ne veroillaan. Siis osan. Vai ajattelitko säästää oman hoitopaikkasi kustannukset sukanvarteen? Useimmilla meillä muilla rahat menee ihan elämiseen (ja vähän tästä ainoasta elämästä nauttimiseenkin - toki) - ei siitä säästöön jää mitään.
Uppista; luitteko päivän lööppilehtien juttua *askassa nälkää näkevistä vanhuksista? Kuka odottaa edes rauhallisin mielin tuota aikaa?
Missäs se haastattelu olikaan netissä jossa tänne tulleilta muslimeilta oli kysytty että miten olisi hoitoala, koska Suomessa on pula hoitajista. Jotkut olivat peräti vastanneet etteivät ala hoitamaan mitään vääräuskoisia. Ett silleen......