En uskalla jäädä Suomeen vanhenemaan! Entä te?

Vierailija

Ihan kamalia juttuja joutunut lukemaan ja kuulemaan myös tutuilta että miten vanhuksia on jätetty heitteille hoitoloissa joissa heidän ylläpidosta kuitenkin maksetaan.

Vanhukset ovat sentään maksaneet veronsa tähän maahan koko monikymmenvuotiselta työajaltaan, tämäkö on kiitos?
Eräällekin mummolle sanottiin kaatumisonnettomuuden jälkeen että kunnalla ei varaa fysioterapeuttiin, joten jätettiin sänkyyn makaamaan kuukausiksi ja nyt on liikuntakyvytön. Tuo mummo oli kuitenkin entinen urheilija joka olisi tullut liikuntakykyiseksi hoitosuunnitelman avulla.

Monilla vanhuksilla menee nykyään kaikki eläkkeet YLIhintaisiin lääkkeisiin ja nyt kuulin kaverilta että hänenkin vanhan leskeksi jääneen äitinsä asumistukea aiotaan leikata, joten tilit menee miinukselle, onneksi lapset aikovat maksaa äitinsä kuluja koska heillä hyvät tulot itsellä. Kaikilla ei ole yhtä hyvin asiat.

Tulee vaan kieltämättä mieleen ettei tänne Suomeen kannata todellakaan jäädä vanhenemaan, maahan jossa ihminen on joku kertakäyttötavara joka sysätään kylmästi syrjään ja yritetään hävittää vähin äänin kun käyttöä ei enää ole. Siksi minä ja mieheni pistämme rahaa sivuun ja aiomme muuttaa Espanjaan tai Portugaliin heti kun jäämme eläkkeelle. Siellä saa parempaa hoitoa, muutamat eläkeikäiset sukulaisemme asuvat jo siellä ja kehuvat kovasti.

Sitä paitsi mikä idea nostaa eläkeikää kun kukaan ei enää huoli Suomessa yli 60-vuotiaita töihin? Etenkään naisia!

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Olen aika varma, että portugalissa saamaansa hoitoa kehuvat eläkeläisukulaisesi eivät ole vielä hoitokotikunnossa. Siellä ei nimittäin ole hoitokoteja, koska siellä ollaan sitä mieltä, että lasten on hoidettava vanhempansa. Mikä tietysti taroittaa, että jos sullä ei ole (siellä) lapsia, olet aika himputinmoisessa pulassa..

Vierailija

En menisi sanomaan jotta mainitsemissasi paikoissa on parempaa hoitoa, varsinkaan laitoksissa. Surullinen totuus, vanhukset on säilötty kuin sillit purkkiin:/ Tietysti jos on rahaa niin silloin saa ostettua itselleen vaikka mitä palveluja. Kuka vaan niistä päättää, kun ei enää itse pysty hallitsemaan rahanmenoa?

Vierailija

No ei kenties kannatakaan, mutta kun rupeaa miettimään tarkemmin, niin mistä sen pakopaikan sitten löytäisi. Norjan vanhusten  hoito käytännössä surkealla tolalla, sen tiedän kokemuksesta, Sveitsi, miten lie siellä, no Ruotsissa ei paljon kummempaa jne.?!

Vierailija

Voi kun olisikin pelkkä vanhuus murheena. Näin parikymppisenä vuorotyöläisenä toivoisin edes selviäväni keski-ikään asti ilman yhtään raiskausta tai sen yritystä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma, että portugalissa saamaansa hoitoa kehuvat eläkeläisukulaisesi eivät ole vielä hoitokotikunnossa. Siellä ei nimittäin ole hoitokoteja, koska siellä ollaan sitä mieltä, että lasten on hoidettava vanhempansa. Mikä tietysti taroittaa, että jos sullä ei ole (siellä) lapsia, olet aika himputinmoisessa pulassa..

Tuttavani isoisän asuminen ja hoito kotimaisessa palvelutalossa maksoi yli 2000 euroa kuussa! Kyllä tuolla summalla hommaa jo yhden jos toisenkin kotiapulaisen omaan asuntoon Portugalissa ja vuokrankin maksaa.

Vierailija

Kuulostaa lapselliselta nuo luulot, että pelkän eläkkeen varassa eläisi leveästi missään maassa. Voihan sitä kouluttaa lapsensa hyväpalkkaisiin hommiin, ja sitten toivoa ylläpitoa sieltä suunnasta. Itse olen valinnut varallisuuden kasvattamisen velkavivun avulla. Vanhana voi sitten käyttää vuokratuloja elämiseen, kun ne nyt menevät lainanmaksuun. Ajattelin asua Suomessa, kun tykkään tästä luonnosta ja olen tällainen vähän introvertti.

Vierailija

Hoitokodeissakin on eroja. Entisessä työpaikassani asiat olivat mielestäni paremmin kuin hyvin. Vaikka työ olikin raskasta niin hyvän työporukan ja hoidon hyvän laadun vuoksi halusin olla paikassa töissä. Monestikkin sanoin että suosittelisin paikkaa omille vanhemmilleni tulevaisuudessa ja itsekkin voisin asua jos tarve olisi. Kyseessä on kunnan omistama hoitolaitos ikääntyneille, jotka eivät pärjää kotona/tuetussa asumisessa. Vähemmän näistä kuitenkaan uutisoidaan

Itseansaittu

Jos olet köyhä sinut hoidetaan halvimman kaavan mukaan joka maassa. Ja niin raadollista kuin se onkin, niin tuskin missään laitetaan 100.000 Euroa 90 vuotiaan vanhuksen kuntouttamiseen verorahoista. Missään raha ei kasva puissa vaikka täältä katsoen niin voi näyttääkin. Etenkin Espanja ja Portugali ovat konkurssiin partaalla, joten en sinne ainakaan menisi. Paras tapa on varmaan vain säästää rahaa ja valvoa tarkoin itsensä ja omaisiensa etuja. Vaikka rahaa ja sen ansaitsemista täällä halveksutaankin niin joissakin tapauksissa rahasta on etua. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalia juttuja joutunut lukemaan ja kuulemaan myös tutuilta että miten vanhuksia on jätetty heitteille hoitoloissa joissa heidän ylläpidosta kuitenkin maksetaan.

Vanhukset ovat sentään maksaneet veronsa tähän maahan koko monikymmenvuotiselta työajaltaan, tämäkö on kiitos?
Eräällekin mummolle sanottiin kaatumisonnettomuuden jälkeen että kunnalla ei varaa fysioterapeuttiin, joten jätettiin sänkyyn makaamaan kuukausiksi ja nyt on liikuntakyvytön. Tuo mummo oli kuitenkin entinen urheilija joka olisi tullut liikuntakykyiseksi hoitosuunnitelman avulla.

Monilla vanhuksilla menee nykyään kaikki eläkkeet YLIhintaisiin lääkkeisiin ja nyt kuulin kaverilta että hänenkin vanhan leskeksi jääneen äitinsä asumistukea aiotaan leikata, joten tilit menee miinukselle, onneksi lapset aikovat maksaa äitinsä kuluja koska heillä hyvät tulot itsellä. Kaikilla ei ole yhtä hyvin asiat.

Tulee vaan kieltämättä mieleen ettei tänne Suomeen kannata todellakaan jäädä vanhenemaan, maahan jossa ihminen on joku kertakäyttötavara joka sysätään kylmästi syrjään ja yritetään hävittää vähin äänin kun käyttöä ei enää ole. Siksi minä ja mieheni pistämme rahaa sivuun ja aiomme muuttaa Espanjaan tai Portugaliin heti kun jäämme eläkkeelle. Siellä saa parempaa hoitoa, muutamat eläkeikäiset sukulaisemme asuvat jo siellä ja kehuvat kovasti.

Sitä paitsi mikä idea nostaa eläkeikää kun kukaan ei enää huoli Suomessa yli 60-vuotiaita töihin? Etenkään naisia!

Ottaisin kantaa noihin ylihintaisiin lääkkeisiin. Miksi ne ovat mielestäsi ylihintaisia? Joku on ne kehittänyt ja laittanut miljardeja likoon ennenkuin mitään lääkettä on ollut olemassa. Olisikin ihmeellistä jos lääkefirmat eivät haluaisi ansaita rahaa keksinnöillään. Voimme tietenkin vaatia että valtio pakottaa firmat myymään lääkkeet alihintaan mutta siitä seuraa että uusia lääkkeitä ei enää tule markkinoille. 

Vierailija

En minäkään mutten myöskään eio lähteä minnekään muuallekaan. Toivon että vapaaehtoinen eutanasia on mahdollinen 2040 luvulla jlloin itse olen yli 70-v. Jos ei ole niin sitten pitää vaan tehdä itsemurha omatoimisesti; yli 75-v vanhaksi en tule elämään ( ellei mene muisti ennenkuin ehdin päiväni päättää joko avustetusti tai itse)

En näe alati huononevalla elämänlaadulla, joka vain kuluttaa yhteiskunnan resursseja, mitään järkeä. Biologisesti ihmisen elämä päättyisi jo 60-vuotiaana; nykyinen lääketieteellisesti tuettu jatko on minulle järjetöntä. Miksi yli 70-vuotialle tehdään järjettömän kalliita syöpäleikkauksia tms; eikö voida vaan hoitaa kipua ja antaa hyvä kuolema?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En minäkään mutten myöskään eio lähteä minnekään muuallekaan. Toivon että vapaaehtoinen eutanasia on mahdollinen 2040 luvulla jlloin itse olen yli 70-v. Jos ei ole niin sitten pitää vaan tehdä itsemurha omatoimisesti; yli 75-v vanhaksi en tule elämään ( ellei mene muisti ennenkuin ehdin päiväni päättää joko avustetusti tai itse)

En näe alati huononevalla elämänlaadulla, joka vain kuluttaa yhteiskunnan resursseja, mitään järkeä. Biologisesti ihmisen elämä päättyisi jo 60-vuotiaana; nykyinen lääketieteellisesti tuettu jatko on minulle järjetöntä. Miksi yli 70-vuotialle tehdään järjettömän kalliita syöpäleikkauksia tms; eikö voida vaan hoitaa kipua ja antaa hyvä kuolema?

Vaikka itse et halua elää vanhaksi niin on ihmisiä jotka haluavat ja joiden elämänlaatu on aivan hyvää +75 vuotiaina. Vanhentunut käsite että ikääntyneet olisivat vain taakka yhteiskunnalle

Vierailija

Onko normaalia, että vanhukset päästetään Suomessa pesulle yhden kerran viikossa?

Jouduin joskus käymään koulun vuoksi paikallisessa vanhainkodissa, ja sieltä jäi todella outo maku suuhun. Yksi ihmetystäni ja pelkoani herättäneistä asioista oli se, mitä kierrosta johtava hoitaja kertoi vanhainkodin peseytymistavoista. Hän esitti asian oikein ylpeänä, "Joissain muissa paikoissa vanhuksia ei päästetä pesulle tarpeeksi usein, mutta MEILLÄ viedään mummot ja papat suihkuun JOKA VIIKKO", ja päälle ylpeää myhäilyä.

Väheneekö ihmisen peseytymisen tarve iän karttuessa, vai mistä tässä on kysymys? Meitä nuoria ainakin kehotetaan käymään suihkussa päivittäin...

Vierailija

Minun kaverin 85 vee suomalaista mummoa hemmotellaan floridalaisessa vanhainkodissa Jenkkien Palm Beachilla ja elää kuin kuningatar ja häntä palvelee pari nuorta espanjankielistä miestä ja naista, mutta hoito maksaakin euroissa yli 6000 kuussa, plus verot :) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin kantaa noihin ylihintaisiin lääkkeisiin. Miksi ne ovat mielestäsi ylihintaisia? Joku on ne kehittänyt ja laittanut miljardeja likoon ennenkuin mitään lääkettä on ollut olemassa. 

Minä myös ihmettelen Suomen korkeaa lääkkeiden hintatasoa, sillä Ruotsissa pari vuotta sitten asuessani sain 1 vuoden Yasmin e-pillerit (sisälsi 15 liuskaa) samaan hintaan jolla Suomessa saan vain 3 kk Yasmin e-pillerit (3 liuskaa)! Aika käsittämätön hintaero jopa Pohjoismaiden sisällä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat