Siivoojan vai merkonomin koulutus ujolle ihmiselle?

Vierailija

Antakaa kommentteja kumpi koulutus ja työ sopisi paremmin ujohkolle sosiaaliset taidot omistajalle ihmiselle? Lukio ja yksi ammattitutkinto on olemassa jo. Kokkaamista tai leipomista en voi kuvitella tekeväni työkseni, vaikka niistä askareista pidänkin. Siivoojille näkyy olevan työtä tarjolla, toisin kuin merkonomeille.
Vai pitäisikö yrittää jotain amk-alaa. Mistä hitosti sitä yli kolmikymppisenä löytää sen oikean alan, jolla vielä ehkä työllistyy!

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siivous täydellinen duuni ujolle

Riippuu työkohteesta.

Itse olen sairaalassa töissä ja päivittäin tulee sosiaalisia tilanteita vastaan.

Vierailija

Merkonomissa riippuu siitä, kumman koulutusohjelman valitsee; asiakaspalvelu ja markkinointi ei sovi ujoille, talous- ja toimistopalvelut sen sijaan hyvinkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siivous täydellinen duuni ujolle

Ei kyllä minusta, jos joutuu siivoamaan esim toimistokohteita joissa ihmisiä töissä.

Vierailija

Siivousalalla on oltava kovanahkainen,tai joutuu helposti hyväksikäytetyksi. Suu pitää saada sen verran auki, että pystyy pitämään puoliaan kaikenlaisten työehtojen ja -olosuhteiden huononnusyritysten kanssa, joita tulee säännöllisesti. Kummastakaan liitosta (yksityisten PAM ja julkisten JHL) ei ole apua.

Vierailija

Varastotyö ja jokin sopivan iso kasvoton työyhteisö. Tai postinjakaja?

Vähän itsekunnioitusta sinullekin. Ja rutkasti parempaa palkkaa.

Vierailija

Sama täällä, työnkuvaani (sairaala-apulainen) kuuluu potilaiden opastaminen ja avustaminen. Työn sujuvuuden vuoksi on pakko päivittäin neuvotella yksikön muun henkilökunnan kanssa.

Vierailija

Jos siivoojaaksi/laitoshuoltajaksi meinaat niin sitten ei kannata hakeutua esim. sairaalaan töihin. Laitoshuoltajan työhön kuuluu esim. ruuan jakaminen osastoilla joten väkisinkin joutuu olemaan sosiaalinen. Sen lisäksi tullaan aika usein kyselemään neuvoa/tietä jne. 

Niin ja olen itse siis laitoshuoltaja. Ammatti vaatii yllättävän paljon sosiaalisuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, työnkuvaani (sairaala-apulainen) kuuluu potilaiden opastaminen ja avustaminen. Työn sujuvuuden vuoksi on pakko päivittäin neuvotella yksikön muun henkilökunnan kanssa.

Tämä siis vastauksena kolmoselle, ei onnannut lainaus

Vierailija

Lukion jälkeen merkonomikoulutuksen käyneenä ja myyjän työssä toimineena voin sanoa, että itselläni ko. työ ja koulutus ovat auttaneet ujouteeni hyvin paljon. En ole enää läheskään niin ujo kun mitä olin esim. lukiossa tai sitä nuorempana. Asiakaspalvelussa kun on pakko olla sosiaalinen, niin pikkuhiljaa on ujouskin karissut. Toki välillä vieläkin on tilanteita, joissa ujous puskee esiin, muttei enää niin paljon kuin ennen (jolloin juuri ja juuri uskalsin puhua esim. kassamyyjille tai tilausta hakeville tarjoilijoille ravintolassa).

Miksei siivousalallakin voisi olla vastaavanlainen vaikutus, etenkin jos joutuu asiakaspalvelutilanteisiin.

Vierailija

Tottahan toki kaikissa töissä on sosiaalisia tilanteita päivittäin. Itsekin ajattelin, etten haluaisi sairaalasiivoojaksi, vaan ehkä tehdas-ja kotisiivouksiin. Töitä näkyy olevan, toisin kuin merkonomeilla.
Toimisto-ja laskentapuolelle mietin suuntautuvani, jos sille tielle lähden.
Toinen asia on sitten ihan työelämään sopeutuminen pitkän ajan jälkeen. Nyt on vain alettava tehdä valintoja, kun tämä työttömyyskään ei oikein huvita, vaikka paljon harrastankin.
Inssiltä taidetaan jo vaatia vähän kovempaa tasoa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat