Lasten välejä hiertää erilasiset kummit

as

Minulla on kaksi noin vuoden välein syntynyttä lasta ja heidän välejään on viime aikoina alkanut pahasti hiertää kummit. Nuoremmalla on kummi erittäin läheinen, on ollut kummin perheen kanssa mm. ulkomaanmatkoilla. Vanhemman kummi taas ei juuri yhteyttä pitele, hän saa kortin silloin tällöin.

Katkeruutta tästä on ollut jo aiemminkin, mutta kamelin selän katkaisi tänään tullut tieto, jonka mukaan nuorempi saa halutessaan joulu- ja kesälomaksi töitä kummin työpaikalta. Vanhempi on todella katkera siitä, ettei kukaan järjestä hänelle mitään vastaavia mahdollisuuksia.

Mitenhän tuon asian saisi sellaiseksi, etteivät sisarukset olisi katkeria tässä asiassa?

Nuorempi on 9-luokkalainen ja vanhempi on lukion ekalla.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

tuo on nyt vain hyvä oppimiskokemus, aina ei saa asioita samalla tavalla kuin toinen. Sitähän elämä tulee jatkossakin olemaan, elämä nyt ei ole vain aina tasapuolista.

Älä vain ala kompensoimaan asioita, pysyttele lapsilleni tasapuolisena. Ymmärrän, että tilanne on ikävä, mutta sinä et nyt vain voi asialle mitään. Ja anna nuoremman nauttia kummistaan.

Vierailija

Eipä tuolle oikein mitään voi tehdä. Et voi kieltää toista kummia huomioimasta ja olemasta läheinen, etkä toisaalta voi vaatia toista kummia olemaan läheisempi ja huomioimaan enemmän.

Vierailija

tuo on nyt vain hyvä oppimiskokemus, aina ei saa asioita samalla tavalla kuin toinen. Sitähän elämä tulee jatkossakin olemaan, elämä nyt ei ole vain aina tasapuolista.

Älä vain ala kompensoimaan asioita, pysyttele lapsilleni tasapuolisena. Ymmärrän, että tilanne on ikävä, mutta sinä et nyt vain voi asialle mitään. Ja anna nuoremman nauttia kummistaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kumpa vain toinenkin lapsi ottaisi sen noin. Sanoi, että ensi kesänä ei tee mitään "paskahommia", koska toinen saa "hienon homman". (Kummin järjestämä homma on aulapalvelu/vastsaanottohommaa, kuitenkin "siistiä sisätyötä"). Aiemmin molemmat ovat olleet ulkohommissa ja vanhempi on sanonut, ettei hän ainkaan enää mene mansikkapellolle, vaan haluaa yhtä hyvän homman tai ei mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kumpa vain toinenkin lapsi ottaisi sen noin. Sanoi, että ensi kesänä ei tee mitään "paskahommia", koska toinen saa "hienon homman". (Kummin järjestämä homma on aulapalvelu/vastsaanottohommaa, kuitenkin "siistiä sisätyötä"). Aiemmin molemmat ovat olleet ulkohommissa ja vanhempi on sanonut, ettei hän ainkaan enää mene mansikkapellolle, vaan haluaa yhtä hyvän homman tai ei mitään.

No eihän se nyt noin myöhemminkään elämässä mene!
Jompikumpi pääsee ehkä opiskelemaan yliopistoon, ja toinen amikseen. Toisesta tulee toimari, ja toisesta taas myyjä. 
Sinuna pysyisin nyt tiukkana. Lapsi tehkööt sitä kesätyötä mitä saa. 

Vierailija

Silloin kun nuorempi on kummin kanssa reissuilla tms, niin yritä itsekin keksiä jotain spesiaalia tekemistä esikoisen kanssa. Tuosta työpaikka-asiasta kannattaa painottaa, että kaikki työkokemus on eduksi, myöskin se mansikkamaalla oleminen. Mutta auta toki häntä työpaikan etsinnässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Silloin kun nuorempi on kummin kanssa reissuilla tms, niin yritä itsekin keksiä jotain spesiaalia tekemistä esikoisen kanssa. Tuosta työpaikka-asiasta kannattaa painottaa, että kaikki työkokemus on eduksi, myöskin se mansikkamaalla oleminen. Mutta auta toki häntä työpaikan etsinnässä.

Näin meilläkin, toisen kummi huomioi lasta paljon ja toisen ei yhtään. Onneksi miehen sisko huomioi tätä toista kun kummista ei siihen ole.

Voisitko itse keksiä lapselle jotain kotihommia lapselle ja maksaisit siitä? Tai autat etsimään jotain kivaa paikkaa?

Vierailija

Minulla ja siskollani on vajaa vuosi ikäeroa. Kummini eivät pitäneet yhteyttä, asuivat toisessa maassakin. Siskon kummit taas muistivat lahjoin jouluna ja synttärinä. Asia ratkaistiin niin, että vanhemmat ostivat minulle "kummilahjan" jouluna, kun sisko olisi muuten saanut yhden lahjan enemmän. Nyt ehdotan, että te vanhemmat järkkäätte suhteillanne tälle vanhemmalle joulu- / kesätyöpaikan.

Vierailija

Ihmekös, että nykynuoriso on pullollaan "kaikkimullehetinyt, mävaanoontärkein"- kermaperseitä. Ei ole yllätys että hyysääminen on kotilähtöistä.

Vierailija

Tietääkö toinen laiskempi kummi kaikesta mitä tämä kunnon kummi tekee? Jos vaikka vihjaisit mitä kaikkea tuo toinen tekee, vois olla herätys tälle laiskemmalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietääkö toinen laiskempi kummi kaikesta mitä tämä kunnon kummi tekee? Jos vaikka vihjaisit mitä kaikkea tuo toinen tekee, vois olla herätys tälle laiskemmalle.
Ai kummien tehtävä on nykyään kuskata ulkomaillekin ja pitää vielä työpaikkakin hommata?!

Vierailija

Minä olen se kummi, joka huomioi kummilastaan paljon. Matkoillakin on käyty. Olen tietoinen siitä, että sisarukset ovat kateellisia tästä huomiosta, ja olen mahdollisuuksien mukaan huomioinut myös heitä. Olemme esim. syöneet koko porukka hienosti juhlapäivinä, mutta kaikkeen lompakkoni ja kiireinen aikatauluni ei veny.

Minusta on vanhempien tehtävä kompensoida, jos tarvetta on. Mutta uskon vakaasti, että enemmän onnellisuutta syntyy maailmaan, kun teen tämän ihanan tytön kanssa asioita ja juttelen kaikista asioista maan ja taivaan välillä, kuin jos tasapuolisuuden nimissä hylkäisin hänet.

Joulukuussa käymme Pariisissa!

Vierailija

Kannattaa jättää lapsi liittämättä seurakuntaa, niin ei tule tuollaisia kummiongelmia.

Onhan se aika ikävää, jos lapset saavat eriarvoista kohtelua, mutta eipä sitä ulkopuoliselle kummille voi oikein sanoa että pitäisi huomioida vähemmän, tai saati että pitäisi huomioida myös toista lasta.

Ehkä siinä sitten pitää vanhempien yrittää järjestää lisää sille lapselle, joka jää kummin johdosta vähemmälle.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat