Miksi tet-harjoittelijoita pitää äkseerata?
Poika oli aivan uuvuksissa tultuaa tetistä kotiin. Harjoittelun ohjaaja ei vaivautunut edes kertomaan nimeään, vaan äkseerasi poikaa kuin kapiainen. Piti vielä yliaikaakin ja tyyli tosiaan koko ajan semmoinen yksitavuinen ja komentava.
Älkää ymmärtäkö väärin, kyllä tettiläiset saa ja PITÄÄ panna töihin, sitähän he siellä ovat opettelemassa. Mutta oisko semmoinen inhimillinen käytös liikaa vaadittu, kun useimmat noista 14-15-vuotiaista kuitenkin jännittääkin aika kamalasti menemistä outoon paikkaan tekemään ihan vieraita hommia?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun poikaani saa ihan vapaasti äkseerata. Muutaman vuoden päästä on kuitenkin armeija tulossa. Eipähän tule sitten yllätyksenä mikään ;). Meillä on kotonakin sellaista äkseerausta, ettei tuo teini varmaankaan edes huomaisi, että töissä olisi poikkeuksellisen kova komento ;)
t. fiksun pojan äiti
Mjaa. toistan: työtä saa kyllä minustakin teettää rivakasti, mutta asiallinen kommunikointi olisi kyllä minusta tärkeää. Nuo hermoilevat muutenkin töihin menoaan ilman, että siellä joku on helvetin pelottava, eikä halua edes itseään esitellä, saati että normaalit käytöstavat omaisi.
ap
Asiallinen käytös on tosiaan tärkeää. Tettiläistä pitäisi kohdella samalla tavalla kuin ketä tahansa uutta työntekijää. Tervehtiä, esittäytyä, auttaa tarvittaessa, olla kohtelias. Ihan perus käytöstapoja mielestäni. Ja jos ei niistä välitä, olisi hyvä muistaa että varsinkin nykynuorten keskuudessa huono maine leviää nopeasti ja laajalle.
9
Lounais-Suomessa äkseeraaminen meinaa kiukuttelua :D
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tämmönen on niin typerää pompottamista" sitten kun olet tehnyt sen niin viet roskat" sitten siivoot ikkunat ja nuolet lattiat eli että se tettiläinen laitetaan vaan tekemään ne paskahommat. On kyllä paikkoja jossa saa oikeesti harjoitella sitä työtä mutta suurinosa taitaa olla tommosta siivousta yms.
1. Meidän vakkareidenkin työ on ns. paskahommaa. Ei oikein voi vaatekaupassa keksiä mitään kovin hohdokasta hommaa.
2. Vuosi sitten tettiläiset saivat laittaa hälyjä vaatteisiin. Sitten huomattiin, että paljon vaatteita oli mennyt siitä rikki, eli yritykselle tuli taloudellista haittaa tettiläisistä. Enää tettiläiset eivät saa tehdä sitäkään, ei oikein jää kun niitä muita paskahommia. (Toinen vaihtoehto olisi jättää tettiläiset ottamatta, mutta siitäkin vanhemmat valittaisivat.)
Meillä ainakin on tettiläiset (pojat) hokeneet pelkkää vittua ja valittaneet, että miksi ei ole jotain kivempaa hommaa. Ja tietysti ne jutut, jotka annetaan tehtäväksi, tehdään niin vasemmalla kädellä, että joku vakkari joutuu sitten tekemään samat asiat uudestaan. Rikotaan tahallaan tavaroita jne.
Kyllä se olisi tietysti olisi hyvä, että nuoretkin tajuaisivat, että kaikkiin töihin liittyy niitä tylsiä rutiineja, jotka vaan on pakko tehdä, huvitti tai ei. Eikä voi vaan perseillä työpaikalla.
Mehän ei saada laittaa mitään negatiivista siihen työharjoitteluarviointiin, eli se nuori joka tekee työnsä erinomaisesti, saa saman arvioinnin, kuin se joka vetää vaikka piriä työpaikalla.
Ehkä sun kannattaa sitten nuorille kertoa, että hakevat vaan cheekin personal shopperiksi tai johonkin muuhun kivaan hommaan, ja jättää nää tylsät siivoushommat huonommille ihmisille, eli meille kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tämmönen on niin typerää pompottamista" sitten kun olet tehnyt sen niin viet roskat" sitten siivoot ikkunat ja nuolet lattiat eli että se tettiläinen laitetaan vaan tekemään ne paskahommat. On kyllä paikkoja jossa saa oikeesti harjoitella sitä työtä mutta suurinosa taitaa olla tommosta siivousta yms.
1. Meidän vakkareidenkin työ on ns. paskahommaa. Ei oikein voi vaatekaupassa keksiä mitään kovin hohdokasta hommaa.
2. Vuosi sitten tettiläiset saivat laittaa hälyjä vaatteisiin. Sitten huomattiin, että paljon vaatteita oli mennyt siitä rikki, eli yritykselle tuli taloudellista haittaa tettiläisistä. Enää tettiläiset eivät saa tehdä sitäkään, ei oikein jää kun niitä muita paskahommia. (Toinen vaihtoehto olisi jättää tettiläiset ottamatta, mutta siitäkin vanhemmat valittaisivat.)
Meillä ainakin on tettiläiset (pojat) hokeneet pelkkää vittua ja valittaneet, että miksi ei ole jotain kivempaa hommaa. Ja tietysti ne jutut, jotka annetaan tehtäväksi, tehdään niin vasemmalla kädellä, että joku vakkari joutuu sitten tekemään samat asiat uudestaan. Rikotaan tahallaan tavaroita jne.
Kyllä se olisi tietysti olisi hyvä, että nuoretkin tajuaisivat, että kaikkiin töihin liittyy niitä tylsiä rutiineja, jotka vaan on pakko tehdä, huvitti tai ei. Eikä voi vaan perseillä työpaikalla.
Mehän ei saada laittaa mitään negatiivista siihen työharjoitteluarviointiin, eli se nuori joka tekee työnsä erinomaisesti, saa saman arvioinnin, kuin se joka vetää vaikka piriä työpaikalla.
Ehkä sun kannattaa sitten nuorille kertoa, että hakevat vaan cheekin personal shopperiksi tai johonkin muuhun kivaan hommaan, ja jättää nää tylsät siivoushommat huonommille ihmisille, eli meille kaikille muille.
Totta, monella työpaikalla voi olla vaikeaa keksiä harjoittelijoille mielekästä hommaa. Ymmärrän siteeraamasi kommentin lähinnä tarkoittavan sitä, jos harjoittelijoille OLISI jotain muutakin, enemmän alaan liittyvää hommaa keksittävissä, mutta tahallaan kasataan ikävimmät jobit harjoittelijoille. Tuskin myyjätkään nyt kumminkaan PELKÄSTÄÄN siivoavat, joten olisi hyvä, jos myyntityöhönkin liittyviä pääsisi harjoittelussa edes kokeilemaan.
Näillä yhdeksäsluokkalaisilla ainakin annetaan arvosana harjoittelusta, eli siinä tehdään eroa hyväksi koetun ja huonoksi koetun tettiläisen välille. Tai sitten voidaan olla ikäviä, jos sattuu huvittamaan....
Toivon nyt taas vaan, että a) harjoittelunohjaajat muistaisivat, että se nuori ei lähtökohtaisesti aina paska lusmu, vaan voi olla oikeasti ihan kiltti lapsi, joka jännittää ihan hirveästi sitä tilannetta, ja yrittää tehdä parhaansa, ja b) siksi olisi hienoa, jos jaksaisitte olla ystävällisiä ja kertoa kunnolla, mitä odotatte lapsen tekevän.
Eikä niin, että heitätte kiukkuisia "hae sitä, tee se" ja sitten pyörittelette silmiänme, kun harjoittelija ei selittämättä tiedä, mistä pitäisi hakea, minne panna ja kuinka tehdä...
Mä ymmärrän, että moni on ITSE kyrsiintynyt työhönsä. Voi olla, että halukkuutta toimia tet-ohjaajana ei ole kysytty, ja pomo on lätkäissyt velvollisuuden otona tehtäväksi. Vitutuksen ymmärtää, mutta se tettiläinen on viaton osapuoli. Älä pura katkeruuttasi häneen, ole niin kiltti.
Ap
Vittuilu ja huutaminen ei ole aikuisten maailmaa, vaan mielenterveysongelmaisten kiusaajien maailmaa, eivätkä sellaiset kuulu työelämään ohjaamaan nuoria eivätkä vanhoja.
Voi herranjestas, jos on kiinnostunut lastensa asioista, sekö on kädestä kiinni pitämistä? Jotain rajaa idiotismikommentteihin sentään
Miten sitä poikaa nyt oli "äkseerattu"? Komennettu ripeästi ja ilman nuoleskelua? No, sellaista se on oikeassakin työelämässä. Ei sitä voi jokaiselle mimosankukalle alkaa lirkuttelemaan yksilöllisesti, että kuules Jannepetteri voisitko olla niin ystävällinen ja hyllyttää nämä tuotteet. Kasvata muksullesi selkäranka, ei tuollainen tule pärjäämään elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä poikaa nyt oli "äkseerattu"? Komennettu ripeästi ja ilman nuoleskelua? No, sellaista se on oikeassakin työelämässä. Ei sitä voi jokaiselle mimosankukalle alkaa lirkuttelemaan yksilöllisesti, että kuules Jannepetteri voisitko olla niin ystävällinen ja hyllyttää nämä tuotteet. Kasvata muksullesi selkäranka, ei tuollainen tule pärjäämään elämässä.
- ohjaaja ei esittäydy. Minusta aika perusasia olisi kertoa nimensä.
- kommunikaatio pelkkää komentelua.
- Ohjeet puutteellisia, ja jos harjoittelija ei arvaa, mitä ohjaaja tarkoittaa, tulee kiukkuisia ja edelleen puutteellisia käskyjä.
- lasta odotutetaan joka välissä, myös harjoitteluajan päätteeksi vielä käsketään tekemään jotain, joka menee yliajalle.
Minusta on ihan ok teettää töitä, kuten sanoin. Normaaliin käytökseen kuuluu kumminkin esittäytyä ja puhua kuten puhuisi muillekin aikuisille eli ystävällisesti. Ja kun on lapsista kyse, olisi asiallista antaa ohjeet kunnolla ja äksähtelemättä, jos toinen ei tiedä kaikkea. Tämmöistä.
Minusta tämä ei ole liikaa vaadittu, eikä ylisuojelevaa. Miksi haluat tulkita normaalin kohteliaan puhetavan lirkutteluksi ja nuoleskeluksi?
Ap
Taisi ketjuun osua muutama kapiaisen urasta haaveileva tet-ohjaaja.
Ap, kyse on siitä, että moni aikuinen luulee, että jokainen teini on laiska ja työtävieroksuva, selkärangaton jonne tai pissis, joka huutamalla muuttuu taianomaisesti hyväksi duunariksi.
Oikeesti se ei ole noin. Useimmat nuoret on kilttejä ja pelkää tuollaisia tilanteita sikana, jossa vieras aikuinen alkaa pompottaa. Minulla on teinitytär, joka stressaa jo nyt kevään työharjoittelua. Ottaisin omalle työpaikalle, jos voisin, mutta meille ei oteta tettiläisiä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ohjeet puutteellisia, ja jos harjoittelija ei arvaa, mitä ohjaaja tarkoittaa, tulee kiukkuisia ja edelleen puutteellisia käskyjä.
- lasta odotutetaan joka välissä, myös harjoitteluajan päätteeksi vielä käsketään tekemään jotain, joka menee yliajalle.Minusta on ihan ok teettää töitä, kuten sanoin. Normaaliin käytökseen kuuluu kumminkin esittäytyä ja puhua kuten puhuisi muillekin aikuisille eli ystävällisesti. Ja kun on lapsista kyse, olisi asiallista antaa ohjeet kunnolla ja äksähtelemättä, jos toinen ei tiedä kaikkea. Tämmöistä.
Minusta tämä ei ole liikaa vaadittu, eikä ylisuojelevaa. Miksi haluat tulkita normaalin kohteliaan puhetavan lirkutteluksi ja nuoleskeluksi?
Ap
No, kaikki meistä eivät ole sosiaalisia päiväperhosia. En tiedä tuleeko sinulle yllätyksenä, mutta kaupan lattiatasolla työntekijät eivät ole sulavasanaisia ja koulutettyja maisteritason asiantuntijoita (oletan, että tämän tapauksen äitihenkilö on sellainen). Kaupoissa on paljon kouluttamatonta ja tavallista väkeä, ja nyt joku vähemmän hioutunut yksilö on osunut teidän jampalle ohjaajaksi. Tuollaista on meininki missä tahansa peruskoululuokassa, ja jos sen jälkeen ei kouluja enää käy vaan lähtee töihin kassalle, niin mitenpä se käytös siitä jalostuisi. Aikuista ihmistä on paha enää tapakasvattaa, vai kenenkä vastuulla sen kuuluisi mielestäsi olla? Kauppiaan? Jos hoitaa työnsä hyvin niin paha siinä on urputtaa.
Kannusta poikaa kouluttautumaan mahdollisimman pitkälle, niin todennäköisyys päätyä työskentelemään mörrimöykkyjen kanssa pienenee.
Voithan aina myös valittaa kauppiaalle, että teidän Tero/Jaana ei ollut hyvä tettiohjaaja, jos haluat saada hysteriamutsin maineen (ja tuleville tettiläisille porttarin kauppaan).
Meillä on ollut tettiläisiä, ja olen osaltani opastanut heitä. Kyllä perusasioihin kuuluu kertoa kuka olen, mitä teen ja ketä muita täällä on yöissä. Toki kerron yleisesti mitä me teemme, mitä kaikkea työhön kuuluu. Sitten olen neuvonut jonkun tehtävän ja pyytänyt kysymään, jos on kysyttävää nyt tai myöhemmin. Jotain kivaa on yritetty keksiä, eli joku mukava homma, mutta osa on kyllä aika tylsiä, mutta me myös tehdään niitä. Koska me teemme toimistotyön kaltaista työtä tietokoneilla, ja meillä on hyvin tiukat salaukset, niin tettil
Inen ei suoraan järjestelmään pääse. Mutta toki myös otatte mukaan syömään tai kahville, ja harjoittelija tulee mukaan palavereihin yms. oma poikani menee pian tetttiin kaupppaan, ja toivon että kohtelu on asiallista.
Ensinnäkään TETtiläisiä ei voi verrata edes työharjoittelijoihin. He ovat tutustumassa työelämään (työelämään tutustujat=TET). Kyseessä on siis usein vielä ihminen, jolla ei ole välttämättä minkäänkäänlaista kokemusta kotitöistä kummemmista tehtävistä. Siksi on ehdottoman tärkeää, että työpaikalla kysytään työntekijöiden mielipide tettiläisistä ja siitä, että halutaanko niitä edes ottaa sinne. Ja tosiaan vastuu annetaan sellaiselle ihmiselle, joka sen vastuun haluaa ottaa, eikä sille jöröjukalle, ketä ei voisi lapsen opettaminen vähempää kiinnostaakkaan.
Esimerkkinä vaikka tuo vaatteiden hälyjen laitto. Koska myyjäkin joutuu tämän homman tekemään, niin eikö paras ratkaisu olisi ollut, että myyjä ja tettiläinen olisi tehnyt tämän asian yhdessä? En minäkään varmaan osaisi laittaa hälyjä oikein vaatteisiin, jos minulle ei kerrottaisi, että miten se tehdään.
Eli tettiläisiä ei saa missään nimessä laittaa tekemään itsenäistä työtä, koska he eivät ole edes työharjottelijoihin verrattavissa olevaa porukkaa. En käsitä miten tettiläisiä kohdellaan nykyään samanarvoisina, kuin muut työntekijät vastuullisesti. Ja sitten suututaan ja kiukutellaan, kun tettiläinen tekee virheen vain sen takia, että vastuuohjaaja ei itse hoida hommiaan.
Niin ja saa tettiläiselle puhuakkin. Roskien lakaisu myymälässä on ihan sopiva homma kenelle tahansa aloittelijalle. Se vaan motivoisi enemmän, kun kerrotaan, että tästä se minäkin joskus aloitin.
Vierailija kirjoitti:
- lasta odotutetaan joka välissä, myös harjoitteluajan päätteeksi vielä käsketään tekemään jotain, joka menee yliajalle.
Muutama huomio näin itsekin kaupassa työskentelevänä:
-Okei, ensimmäisessä kohdassa olen samaa mieltä. Ehdottomasti esittäydytään ja esitellään viimeistään päivän kuluessa muutkin kohdalle osuvat työntekijät.
-Puutteellisiin ohjeisiin syyllistyn itsekin; Olen tehnyt työtä niin kauan, että välillä unohtuu että toinen ei ehkä tiedä siitä yhtään mitään. Lisähankaluuden aiheuttaa kiire, joka ainakin meillä tähän aikaan vuodesta on melkoinen. Arvailuun ei pitäisi lähteä, vaan kysyä lisää. "Neuvotko uudelleen, en kuullut en ymmärtänyt". Omille ohjattavilleni olen jo alkuaan sanonut että ajattele niin, että kysyä saa aina, mutta väärin ei saa tehdä! Tämä siis huumorilla. En koe itseäni äkseeraajaksi, mutta tiedostan olevani huono ohjaaja. Se on luonnejuttu, eikä tosiaan vahvuuteni. OLen vähän sellainen töksäyttelijä ja kaikki eivät ymmärrä huumoriani. Mielelläni en tästä syystä ota ohjattavia, mutta joskus heitä vaan määrätään. Toisaalta olen huomannut että selkeät "käskyt" toimivat parhaiten, ehkä joku ajattelee ne komenteluksi ("Hyllytä nämä ensin ja nuo sitten" vrt "Laittaisitko nämä ensin ja katsotaan sitten lisää")
-Odotuttaminen? Mitä se tarkoittaa? Henkilökunnalla on siellä omat tehtävänsä hoidettavana, kukaan ei varmaankaan ainoastaa ohjaa lastasi? TETtiläisten ohjaaminen ei välttämättä ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Joskus joutuu odottamaan. Voit neuvoa poikaa kysymään jo alunperinkin näille ajoille jotain tehtävää. Vaikka missä on siivousvälineet, pölyjen pyyhintää ja pöytien järjestelyä riittää aina. Paskahommaa joo, mutta kuuluu meilläkin ihan kaikille.
-Oletan 15-vuotiaan olevan jo niin reipas, että sanoo pääsevänsä pois klo xx, jos ohjaaja ei huomaa. Kaikilla ei ole kelloa ranteessa tai muistaa toisen töistä pääsyn väärin. Ihmisiä mekin vain ollaan.
Niin muistakaa, että se on työhön tutusmisjakso,ei työharjoittelu. Tosin moni työnantaja taitaa ajatella lasta vain ilmaisena orjana. Tuttu lapsi oli kahvilassa harjoittelussa, ja tiskasi aamusta iltaan. Ei saanut edes pöytiä pyyhkiä, puhumattakaan kahvin keitosta. Ai, sai pestä myös keittiön lattiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa äkseerata?
Olen yllättynyt, että muutama ei sanaa tunne. Kyllä se on aivan kirjakielen sana. Löytyy myös kielitoimiston sanakirjasta.
äkseerata73 vanh. muodollisen sotilaskoulutuksen antamisesta, vars. sulkeisjärjestysharjoitusten pidosta; harv. tällä tavoin koulutettavana olosta. Äkseerata miehiä kentällä.
Tarkoittaa siis sotilaallista, lyhytsanaista käskyttämistä.
Täältä voi tuollaisia helposti tarkistaa: www.kielitoimistonsanakirja.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- lasta odotutetaan joka välissä, myös harjoitteluajan päätteeksi vielä käsketään tekemään jotain, joka menee yliajalle.Muutama huomio näin itsekin kaupassa työskentelevänä:
-Okei, ensimmäisessä kohdassa olen samaa mieltä. Ehdottomasti esittäydytään ja esitellään viimeistään päivän kuluessa muutkin kohdalle osuvat työntekijät.
-Puutteellisiin ohjeisiin syyllistyn itsekin; Olen tehnyt työtä niin kauan, että välillä unohtuu että toinen ei ehkä tiedä siitä yhtään mitään. Lisähankaluuden aiheuttaa kiire, joka ainakin meillä tähän aikaan vuodesta on melkoinen. Arvailuun ei pitäisi lähteä, vaan kysyä lisää. "Neuvotko uudelleen, en kuullut en ymmärtänyt". Omille ohjattavilleni olen jo alkuaan sanonut että ajattele niin, että kysyä saa aina, mutta väärin ei saa tehdä! Tämä siis huumorilla. En koe itseäni äkseeraajaksi, mutta tiedostan olevani huono ohjaaja. Se on luonnejuttu, eikä tosiaan vahvuuteni. OLen vähän sellainen töksäyttelijä ja kaikki eivät ymmärrä huumoriani. Mielelläni en tästä syystä ota ohjattavia, mutta joskus heitä vaan määrätään. Toisaalta olen huomannut että selkeät "käskyt" toimivat parhaiten, ehkä joku ajattelee ne komenteluksi ("Hyllytä nämä ensin ja nuo sitten" vrt "Laittaisitko nämä ensin ja katsotaan sitten lisää")
-Odotuttaminen? Mitä se tarkoittaa? Henkilökunnalla on siellä omat tehtävänsä hoidettavana, kukaan ei varmaankaan ainoastaa ohjaa lastasi? TETtiläisten ohjaaminen ei välttämättä ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Joskus joutuu odottamaan. Voit neuvoa poikaa kysymään jo alunperinkin näille ajoille jotain tehtävää. Vaikka missä on siivousvälineet, pölyjen pyyhintää ja pöytien järjestelyä riittää aina. Paskahommaa joo, mutta kuuluu meilläkin ihan kaikille.
-Oletan 15-vuotiaan olevan jo niin reipas, että sanoo pääsevänsä pois klo xx, jos ohjaaja ei huomaa. Kaikilla ei ole kelloa ranteessa tai muistaa toisen töistä pääsyn väärin. Ihmisiä mekin vain ollaan.
Juu, ihmisiä toki. Ko. Kaupassa on vuoden ympäri tettiläisiä, kaikki aina samalla ajalla, joten luulisi vakinaisen ohjaajan tietävän.
Sinänsä kaikilla toki on oma tyylinsä, ja selkeät ohjeet ja käskyt ovat. Ei kuitenkaan silminnähtävä tuskastuminen ja kiukustuminen, jos toinen ei sanomatta jääneitä ohjeita tiedä, vaan kysyy.
Odotuttamisella tarkoitan juuri sitä, mitä seuraa, kun tettiläinen ei osaa edes kysyä, missä ohjaajansa on, kun ei tiedä ohjaajan nimeä. Eikä tiedä, mihin viedään se haetuksi määrättävä A, kun ohjaaja on haihtunut omiin homminsa, eikä ole selittänyt kunnolla työtehtävää loppuun saakka.
On tietysti selvää, että kaikille ei ohjaaminen sovi. Miksi tettiläisen pitää ymmärtää ja antaa se anteeksi, että joku on yksitavuinen ja tyly - se ohjaaja sentään saa palkkaa hommastaan. Mutta sen tettiläisen pitää olla selkä nöyrästi notkolla ja jalat juoksuvalmiina, vaikka latin latia ei pakollisesta työelämään perehdyttämisestä saa... Tämä noin moraalisena knoppikysymyksenä mietittäväksi jokaiselle "mä nyt oon vaan tämmönen, opettakaa lapsenne sietämään huonoa käytöstä, koska mä nyt vaan olen tämmönen" -selittelijälle.
Toistan ties kuinka monennen kerran: työtä ja kovaa tahtiakin juu, mutta asiallista kohtelua!
Ap
Sorry, unohtui sana ok. Siis selkeät käskyt ja ohjeet ovat ok.
Ap
Mä olin joskus työharjottelussa viimeisen vuoden opiskelijana keväällä eli muutamaa kuukautta vaille valmis ammattilainen. Ensimmäiset kaksiviikkoa hinkkasin lattiaa, putsasin viemäriputkia ja ilmastointihormeja. Siivosin kaappeja ja muutenkin siivosin kaikkea mitä ei oltu vuosiin siivottu. Kerroin siitä opettajallekin että tämä harjoittelupaikka ei nyt ihan vastaa tarkoitustaan. Sitten tuli päivä kun aamulla sanottiin että tänään vastaan koko yksikön ruoanvalmistuksesta, siis ohjeet ja tarvikkeet oli, mutta minun täytyi se tehdä. Olin ihan että JES! Vihdoinkin omaa alaa ja suoriuduinkin hyvin. No sitten kiirehuipussa sanottiin että "btw, sun opettaja tulee tänään käymään" ja ope tietenkin näki minut työn touhussa kuten pitikin. Seuraavana päivänä siivosin taas vessanpönttöjä ja pukuhuoneita ja näin jatkui harjoittelun loppuun.
Tet on aivan turha, sillä työharjoitteluihin ehtii/joutuu myöhemmissäkin koulutuksen vaiheissa. Ennen sillä oli jotakin virkaa, kun peruskoulusta mentiin osin suoraan töihin.
Kauppa työ on aika raskasta, joten voiko olla vain sen takia väsynyt/poikki, eikä äkseeräyksen takia!? Tiedän itse, sillä ensimmäisten päivien jälkeen olin itsekin aina väsynyt, enkä jaksanut muuta.
Se työ on kumminkin koko ajan kävelyä ja tavaroiden nostelua..