Kokeilin ekaa kertaa lankkua..
mutten jaksanut kun 4 minsaa. Oletteko kokeilleet, kuulemma hyvä vatsalihasliike?!
Kommentit (46)
Tärisikö vatsalihakset? Jos ei, jotain meni pieleen. Se vatsalihasten tärinä nimittäin on hyvä merkki ja tarkoittaa, että liike tehdään oikealla tekniikalla tehokkaasti. Lankkun on helppo tehdä kyllä pylly liian ylhäällä, jos ei katso peilistä.
Itse harrastan aktiivisesti liikuntaa sekä vatsalihasliikkeitä. Käyn myös coressa, missä tehdään lankkukappale, joka kestää usein juuri nelisen minuuttia. Siinä kappaleen aikana ei olla koko aikaa samassa asennossa toki. Mutta ei yksikään aktiiviurheilijakaan pidä sitä kovin helppona, vaan kaikki ohjaajia myöten pitävät lankkua vaativampana. Myös käsien asennolla on merkitystä, kädet suoraan eteenpäin on vaativampi kuin kädet kiinni vastkkaisissa kyynärpäissä.
22 lisää, että lankku voi tuntua onnistuneen hyvin, jos on luonnostaan vahvat käsivarret tai hyvät käsivoimat. Mutta silloin se ei itse asiassa ole oikein tehty, sillä lankussa liike lähtee keskivartalosta.
Kyllä siinä vatsalihakset värisee ja lopuksi se muuttuu ihan polttavaksi tunteeksi, mutta silloin onkin juuri parasta revittää, sillä se edistää lihaksen kasvua parhaiten!
Riippuu varmaan paljon myös siitä, että tekeekö lankkupidon osana jotain kokonaisvaltaista treeniä vai vaan pelkästään lankkupidon. Itse ainakin nimittäin teen lankkua salilla osana saliohjelmaani, joten lihakset tärisee jo valmiiksi lankkuun asettuessani...4min ei siis tosiaan onnistuisi kovin helpolla :D
Aktiivisena kamppailu-urheiluaikana joku viisi minuuttia meni kevyesti. Silloin alkoi kyllästyttämään. Nykyään kestän vajaan minuutin, mutta pitkien vatsalihasteni välissä on vähintään 4 sentin väli. Se kyllä luo omat haasteensa vatsalihasten käyttöön ja selkäsärkyjäkin:(
Totta, sama juttu leuanvedossa, jos takana rankkoja ylävartaloliikkeitä, niin 10 vetoa voi tehdä tiukkaa.
Mammat hoi, lankkuasentoon löllöjä kiristään. Minsa per lärvi riittää!
Mietin joskus, kuinka paljon oma pituus ja rakenne vaikuttaa lannkun rasittavuuteen. Minulle lankku on vaikea, ja kotitreenillä sain sen puolenntoista minuuttiin. Mutta yksi kaverini, joka "urheilee" vain lapsikatrastaan hoitamalla, pysyy lankussa yhtäkkiseltäänkin vaikka kuinka kauan. Minä pitkä ja pitkäselkäinen, hän lyhyt ja lyhytselkäinen...?
Vierailija kirjoitti:
Mietin joskus, kuinka paljon oma pituus ja rakenne vaikuttaa lannkun rasittavuuteen. Minulle lankku on vaikea, ja kotitreenillä sain sen puolenntoista minuuttiin. Mutta yksi kaverini, joka "urheilee" vain lapsikatrastaan hoitamalla, pysyy lankussa yhtäkkiseltäänkin vaikka kuinka kauan. Minä pitkä ja pitkäselkäinen, hän lyhyt ja lyhytselkäinen...?
Vaikuttaa tottakai, mitä pitempi sen enempää massaa pidettävänä tiettyjen lihasten varassa, niin sanoi eräs ammattiohjaajakin.
Mä olen lyhyt ja lyhyt selkäinen sekä treenaan säännöllisesti. Silti lankku ei ole koskaan ollut helppoa mulle enkä todellakaan pystyisi mihinkään 4 minuuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lyhyt ja lyhyt selkäinen sekä treenaan säännöllisesti. Silti lankku ei ole koskaan ollut helppoa mulle enkä todellakaan pystyisi mihinkään 4 minuuttiin.
Kyllä pystyt, nautit kivusta ja ajattelet sikspäkkii!
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisena kamppailu-urheiluaikana joku viisi minuuttia meni kevyesti. Silloin alkoi kyllästyttämään. Nykyään kestän vajaan minuutin, mutta pitkien vatsalihasteni välissä on vähintään 4 sentin väli. Se kyllä luo omat haasteensa vatsalihasten käyttöön ja selkäsärkyjäkin:(
Jos vatsalihakset on erkaantunut ei saisi tehdä lankkua. Se pahentaa tilannetta.
Kannattaa etsiä tietoa tästä juuri luin jonkun lehtijutun, mutta tuo lankutuskielto on ainoa mikä jäi mieleen koskevassa ei itseäni koske.
Ihan siis vaan vinkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vatsalihakset on erkaantunut ei saisi tehdä lankkua. Se pahentaa tilannetta.
Kannattaa etsiä tietoa tästä juuri luin jonkun lehtijutun, mutta tuo lankutuskielto on ainoa mikä jäi mieleen koskevassa ei itseäni koske.
Ihan siis vaan vinkkinä.
Miks ne erkaantuu, onks se liika treeni sit syynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siis vaan vinkkinä.
Miks ne erkaantuu, onks se liika treeni sit syynä?
Raskaus on syynä.
Toisilla ne vaan ei palaudu takaisin. Ainakaankovin nopeasti.
Myös liian aikaisin aloitettu vatsalihastreeni (siis synnytyksen jälkeen) voi käsittääkseni estää palautumisen.
Mulla on kyllä tekniikka pielessä. Minuutti menee ja sitten tuntuu että kädet irtoo olkapäistä. Vatsassa ei tunnu juuri miltään. En tajua mitä teen väärin.
Kukaan tiedä mitä tekee väärin, jos olkapäihin sattuu?
Mäkin olen kokeillut eri asentoja, silti olkapäät kärsivät eniten ja selkä myös.
Viekää kyynärpäitä hieman sisemmäksi, jotta olkapäät on supummin ja luonnollisemmin!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tiedä mitä tekee väärin, jos olkapäihin sattuu?
Mäkin olen kokeillut eri asentoja, silti olkapäät kärsivät eniten ja selkä myös.
En tiedä, mutta omalta kohdalta olen olettanut, että selän heikkous on syynä. Vatsalihaksista olen pitänyt huolta teinistä asti, selkää on tullut treenattua vain silloin kun se vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Viekää kyynärpäitä hieman sisemmäksi, jotta olkapäät on supummin ja luonnollisemmin!
Kiitti! Kokeilen heti tänään!
Teen kahden minsan sarjoja kolme krt peräkkäin, 3X2X4, ja sikspäkkiä pukkaa!