Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä pielessä ravitsemussuosituksissa?

Vierailija

Niin, siis haluaisin tietää teiltä "virallisten" suositusten kritisoijilta, että mikä niissä on mielestänne pielessä. Kaipaan tarkkoja vastauksia, ei mitään tyyliin "teollisuus sanelee" tms.
Itse olen "ryhdistäytynyt" ja alkanut entistä enemmän kiinnittää huomiota syömisiini. Ja olen tutustunut ravitsemussuosituksiin ja esim. lautasmalli on minusta erittäin näppärä työkalu. Ja muutenkin olen yllättynyt, ettei terveellinen syöminen ole mitään "salatiedettä" :) Minusta ravitsemussuositukset vaikuttaa järkeviltä ja perustelluilta - paljon täysjyvää ja kasviksia, pääosin pehmeää rasvaa, maitotuotteita, kalaa, kanaa... Ja kohtuudella punaista lihaa, lisättyä sokeria vain vähän, samoin herkkuja kohtuudella.
Paljon kuitenkin kuulee, että suositukset ovat muka jotenkin pielessä - siis miten? Sen verran mitä nyt itse olen ravitsemukseen perehtynyt (hyvin vähän tietysti), niin en kyllä keksi mikä noissa suosituksissa on väärin? Mitä sitten pitäisi syödä? Itselläni on muutama ystävä, jotka noudattaa jotain erikoisdieettejä, ja he mollaavat aina noita virallisia ravitsemussuosituksia. Eivät kuitenkaan ole oikein osanneet antaa mitään tarkkaa vastausta siihen, että mikä niissä on vialla.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Eniten rähisevät kiihkokarppaajat, joille kaikki vilja on saatanasta ja kaikki eläinrasva jumalasta. Heidän kanssaan ei kannata väittelemään ruveta. Se on kuin yrittäisi Jehovan todistajaa käännyttää ateistiksi.

Vierailija

Maito on vasikan ruokaa, mutta Suomessa ei saa puhua siitä, että se on haitallista ihmiselle. Edesmennyt maatilan emäntä äitini mainitsi lukeneensa suomeksi ruotsalaisesta tutkimuksesta, että maidossa on reumatekijä ja hän siis itse kärsi (leikattiin kahdesti) reumasta. Mukana muissakin autoimmuunisairauksissa. Siitä myös nanobakteerit, ym. ym.

Sokeri on myrkky. Oikeasti. Voi korvata esim. riisisiirapilla.

Syö rauhassa miten haluat, niin minäkin.

Vierailija

Mun mielestä länsimaissa maitotuotteiden terveellisyyttä ja tarpeellisuutta korostetaan turhan paljon, mutta muuten oon kyllä sitä mieltä ettei yksi ja tietty ruokavalio sovi ihan jokaiselle.

Vierailija

No. Itseäni häiritsee lähinnä se 9 palaa leipää päivässä ja järjetön määrä maitoa. Kevyttuotekiihkoilu samoin hieman, mutta, ei ihan niin kauhean paljon.

9 palaa leipää nyt vaan on järkyttävän paljon, jos itse söisin tommosen määrän niin olisi vatsa ihan sekasin. Ja ei suomesta kyllä oikeen saa edes kepuvapaata leipää.

Maito taas vaan on puhdasta kepulaisten propagandan tulosta. Pitäisi kuulemma estää osteoporoosia. Silti kummasti sitä vaan esiintyy Suomessa enemmän kuin missään muualla maailmassa, jossa maitoa ei todellakaan juoda tällä tavoin.

Kevyttuotteet taas vaan usein on pahan makuisia, ja harvemmin kovin täyttäviä. Kun vaihdoin täysrasvaisiin niin itselläni annoskoko pieneni myös, ja ateriaväli kasvoi kun kokoajan ei ole nälkä. Kuhan se rasvan määrä pysyy järkevänä. Mieluummin käytän oikeeta kermaa ja olen sitten syömättä vaikka sitä kermajuustoa, kuin että käyttäisin kevyt-ruoka"kermaa"ja jotain kevytjuustoa.

Vierailija

Sanoppa se. Ja sanovat vielä, että me lääkärit saamme lääkeyhtiöitä rahaa, kun pidämme teidät ruokasuosituksillamme sairaina. Odotan sitä päivää, kun tilille nuo rahat kolahtaa....

T. Lääkäri

Ps, suuri osa suomalaisista on sairaita, koska HE EIVÄT noudata ravitsemussuosituksia.

Vierailija

Ylenmääräistä maidon tuputtamista ja leivän syöntiä ihmettelen minäkin. Maitoa juodaan aikuisenakin älyttömät määrät ja vedotaan sen  terveellisyyteen, joka on mikä? Jossain Japanissa ihmiset ei käytä maitotuotteita juuri ollenkaan ja terveitä ovat. Verisuonisairaiden tukkeumat on kalkkia, ei rasvaa. Rasvasta on tehty mörkö, vaikka se pitää kylläisyyden poissa pitkään ja sen avulla voi syödä pienempiä annoskokoja eikä tarvitse mässyttää hirveitä määriä. Useimmat tutkimuset on osoittaneet että ns. terveellistä ruokavaliota noudattavilla on Suomessa korkeammat kolesteroliarvot kuin rasvaista ruokaa syövillä. Katsokaapa youtubesta rasva-aiheisia suomalaisia asiaohjelmia mitä asiantuntijat puhuvat.

Leipä nostaa verensokeria ja insuliinitasoja merkittävästi. Nythän alkaa tuo insuliini ilmeisesti paljastua jenkkakahvojen kasvattajaksi ja rasvan varastoijaksi. Hiilihydraatit pöhöttää. 

Vierailija

Monia terveysintoilijoita siinä ärsyttää se, että se sallii ihan tavallista ruokaa, kohtuudella myös ns. epäterveellistä kuten pullia ja karkkeja. Omaan makuuni viralliset suositukset on juuri siitä hyvät, että niitä jaksaa myös noudattaa koska ovat sen verran sallivat eivätkä totaalisesti kiellä mitään.

Vierailija

Ei enää suositella kevyttuotteita. Se oli 80-luvulla se, kun ei vielä täysin tajuttu rasvahappojen välttämättömyyttä. Nykyään suosituksissa on rasvan osuus kokonaisenergiasta noin kolmannes, ja normaalipainoisille suositellaan esim. yli 60% rasvaa sisältäviä levitteitä.

Ja eikös niissä suosituksissa just kehoteta rajoittamaan sokerin käyttöä? Nythän yritetään kovasti puuhata ns. sokeriveroakin Suomeen terveysvaikutusten perusteella. Siis nimenomaan VIRALLISET tahot, mm. THL, ajaa tätä. Itse en kyllä usko, että sokeri on mitään myrkkyä (kuten vaikkapa alkoholi). Se on vain täysin tyhjää energiaa, joka vie helposti tilaa muilta ravintoaineilta, joten liiallinen saanti on ongelma. Ei pidä huijata itseään sillä, että kaikenmaailman intiaanisokerit ja vaahterasiirapit olisivat muka terveellisempiä! Ne on ihan yhtä lailla tyhjää energiaa; mm. kivennäisaineiden osuus on niissä niin mitätön, ettei niillä ole mitään merkitystä jos tuotteita käyttää järkeviä määriä.

Mitä maitoon tulee, niin tutustuin kerran ihan mielenkiinnosta (kun aina paasataan, että Suomessa maitoa jotenkin ylikorostetaan) muiden maiden ravitsemussuosituksiin. Maitotuotteita suositellaan ihan joka paikassa, jopa Japanissa! Onko tässä nyt joku maailmanlaajuinen maidontuottajien salaliitto takana :D

Toki kohtuus kaikessa, ei varmasti ole hyvä lipittää määräänsä enempää maitoa, kuten ei mitään muutakaan. Suomessa aikuiselle suositellaan kolmea maitolasillista vastaavaa määrää per vrk (eikä sen tarvitse olla maitoa vaan voi olla vaikka jogurttia, rahkaa, juustoa jne, siis maitotuotteita), ei tuo nyt niin isolta määrältä kuulosta. Maitotuotteista nyt kuitenkin saa suht edullisesti ja vaivattomasti proteiinia, kalsiumia ja monia vitamiineja + kivennäisaineita.

Sama leivän kanssa: ymmärtääkseni suositus on 9 leipäpalaa TAI vastaava määrä täysjyvää. Eli jos syöt puuroa, pastaa, täysjyväriisiä ei siihen enää lisäksi noin paljon leipää ole tarkoitus syödä.

Minusta on ymmärrettävää, että noissa suosituksissa on mietitty, että ne on sellaisia joita on helppo toteuttaa asuit sitten Helsingissä tai Utsjoella, eikä tarvitse alkaa miettimään ja laskemaan tarkasti ravintoainemääriä (esim. jos jättää kaikki maitotuotteet täysin pois ruokavaliosta niin voi olla aika haastavaa saada riittävästi kalsiumia).

Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että suositukset on laadittu "keskivertokansalaiselle". Jokainen soveltaa omien tarpeidensa mukaan. Ei pidä tuijottaa niitä määriä niin sokeasti vaan ennemminkin koostaa itselle sopiva kokonaisuus vaikkapa just ruokapyramidin avulla.

Itseäni ravitsemusasiat kiinnostaa kovasti ja paljon on tullut luettua ja selvitettyä asioita (toki en väitä, että siltikään aiheesta kovin paljoa välttämättä tietäisin :) )

Vierailija

Ei noissa nykyisissä suosituksissa mitään 9 palaa leipää päivässä suositella. Vaan miehille 9 ja naisille 6 annosta hiilariruokia yhteensä. Annos on esim 1 dl riisiä, pastaa tai perunaa tai yksi leipäviipale.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ylenmääräistä maidon tuputtamista ja leivän syöntiä ihmettelen minäkin. Maitoa juodaan aikuisenakin älyttömät määrät ja vedotaan sen  terveellisyyteen, joka on mikä? Jossain Japanissa ihmiset ei käytä maitotuotteita juuri ollenkaan ja terveitä ovat. Verisuonisairaiden tukkeumat on kalkkia, ei rasvaa. Rasvasta on tehty mörkö, vaikka se pitää kylläisyyden poissa pitkään ja sen avulla voi syödä pienempiä annoskokoja eikä tarvitse mässyttää hirveitä määriä. Useimmat tutkimuset on osoittaneet että ns. terveellistä ruokavaliota noudattavilla on Suomessa korkeammat kolesteroliarvot kuin rasvaista ruokaa syövillä. Katsokaapa youtubesta rasva-aiheisia suomalaisia asiaohjelmia mitä asiantuntijat puhuvat.

Leipä nostaa verensokeria ja insuliinitasoja merkittävästi. Nythän alkaa tuo insuliini ilmeisesti paljastua jenkkakahvojen kasvattajaksi ja rasvan varastoijaksi. Hiilihydraatit pöhöttää. 

Kiinnostais nuo tutkimukset joihin viittaat. Ei oikein kuulosta uskottavalta, että "Useimmat tutkimukset on osoittaneet että ns. terveellistä ruokavaliota noudattavilla on Suomessa korkeammat kolesteroliarvot kuin rasvaista ruokaa syövillä" :D Sitäpaitsi just väitit, että verisuonten tukkeumat on kalkkia eikä rasvaa. Mitä väliä sillä sitten on, jos kolesterolit on korkealla?

Jos nyt vaan luotettais siihen mitä viisaammat meille kertoo :)

Vierailija

Eli ravitsemussuosituksissa on mielestänne pielessä

1. liikaa maitoa
2. liikaa viljatuotteita
3. sokeri sallittu (vähäinen määrä)
4. rasvaa liian vähän

Sen verran mitä itse olen nyt aiheeseen tutustunut, niin en oikein vakuutu tuosta kritiikistä. Perustelut:

1. vaikea saada riittävästi kalsiumia, jos jättää ihan kaikki maitotuotteet pois (ellei ota purkista)
2. minusta 6 annosta viljatuotteita (olen nainen) ei ole "älytöntä leivän puputusta"
3. sokerin käyttöä olen nyt tosissaan yrittänyt vähentää, olen esim. luopunut karkeista PAITSI viikonloppuna sallin itselleni pienen namipussin tai suklaan, en usko, että pieni herkuttelu kaataa hyvän kokonaisuuden, olen myös kiinnittänyt huomiota piilosokeriin ja jättänyt valmiiksi maustetut jugurtit, rahkat, mehut yms. pois
4. kolmannes kokonaisenergiasta rasvasta, minusta kuulostaa äkkiseltään aika paljolta, jos olisi vielä enemmän niin eiköhän esim. kasvisten osuus alkaisi huveta liikaa?

Itsekin olen, samoin kuin joku muukin mainitsi, tykästynyt siihen, että ravitsemussuositukset on niin helppoja tämmöiselle tavalliselle ihmiselle. Voi syödä ihan tavallista ruokaa, kunhan nyt vähän kiinnittää huomiota siihen mitä suuhunsa pistää. Sen takia itseltäni varmaan onkin aiemmin jäänyt ruokaremontti tekemättä kun olen kuvitellut, että on kauhean vaikea syödä terveellisesti :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat