KYSY: Äitini kustantaa opiskeluni ja elämäni 23-vuotiaana
Kommentit (29)
Mikset saa opintotukea kelalta? Etkö ole Suomen kansalainen?
Olen Suomen kansalainen, mutta en ole vaivautunut hakemaan opintotukea. En edes tiedä miten sitä haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomen kansalainen, mutta en ole vaivautunut hakemaan opintotukea. En edes tiedä miten sitä haetaan.
Ahaa eli lusikkatapaus siis.
Mitä opiskelet? Mitkä ovat näkymät työllisyyden ja palkan suhteen? Aitko olla äidistä riippuvainen koko elämäsi?
Mitä opiskelet? Miten asut, omistusasunnossa vai vuokralla?
Ei kai tuo nyt ole mitenkään poikkeuksellista, että vanhemmat elättävät nuorta opiskeluaikana. Osa vanhemmista haluaa ja pystyy tukemaan, osa ei.
Itsenäistymisen kannalta oma raha olisi kyllä varmaan pikkuhiljaa jo ihan kiva juttu, vanhempien lompakolla roikkuminen on vähän noloa...
Vierailija kirjoitti:
Mitä opiskelet? Mitkä ovat näkymät työllisyyden ja palkan suhteen? Aitko olla äidistä riippuvainen koko elämäsi?
Luonnontieteellisellä HKY:ssä. Omalla alallani suhteellisen hyvä työllisyystlanne, näin ainakin luulisin. Joo perintöä odotellessa, ja neljä kertaa vuodessa taskurahaa osinkojen muodossa ei juuri työn tekoon kannusta. Tai ainakaan täysipäiväiseen ;) Eli vissiin joo, aijon olla riippuvainen taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo nyt ole mitenkään poikkeuksellista, että vanhemmat elättävät nuorta opiskeluaikana. Osa vanhemmista haluaa ja pystyy tukemaan, osa ei.
Itsenäistymisen kannalta oma raha olisi kyllä varmaan pikkuhiljaa jo ihan kiva juttu, vanhempien lompakolla roikkuminen on vähän noloa...
Se on ihan totta, mutta miksi menisin töihin jos minulla ei siihen taloudellista pakkoa ole nyt tai koskaan?
Täytin kesällä elokuun lopulla 18. Muutin kuukausi sitten omilleni. Porukoilta ei tule mitään rahaa, maksoin takuuvuokrat omista rahoistani. Joskus hyvää hyvyyttään antavat ruokakasseja vaikka tekisi mieli kieltäytyä. Lukion ohella teen satunnaisia työkeikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä opiskelet? Miten asut, omistusasunnossa vai vuokralla?
Luonnontieteellistä ainetta. Omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Täytin kesällä elokuun lopulla 18. Muutin kuukausi sitten omilleni. Porukoilta ei tule mitään rahaa, maksoin takuuvuokrat omista rahoistani. Joskus hyvää hyvyyttään antavat ruokakasseja vaikka tekisi mieli kieltäytyä. Lukion ohella teen satunnaisia työkeikkoja.
Todella hyvä asenne sinulla! Miksi ihmeessä kieltäytyisit ruokakasseista? Minä taas matkustelin, shoppailin ja juhlin kun täytin 18-vuotta. Oli kivaa.
Tajuatko oman parhaasi ja silti käyt kesätöissä?
Niinhän sen pitää. Kerran teki mukulan niin totta kai sen mukulan eläminen pitää kustantaa.
Täytyy sanoa, että itseäni opintotuella ja lainalla eläessä todella risoo, että itse joutuu niin paljon näkemään vaivaa (kikkailemaan ja laskemaan senttejä), että edes perusasiat saa hoidettua, eikä aina edes saa. Terveellinen ruokakin on ulottumattomissa, ainakin niin kauan kuin ei jotain osa-aikaista duunia irtoa.
Sinua ei taida paljon vaivata vaikka ihmiset pitäisivät sinua ns. helppo heikkinä? Tietävätkö opiskelukaverit tästä vai onko heilläkin yhtä helppoa?
Ihan hyvä ettet ole hakenut opintotukea, etpähän turhaan tuhlaa yhteiskunnan varoja, kun et niitä tarvitse yhtään mihinkään.
Millähän se 23-vuotias kustantaisi oman elämänsä nyt kun työllisyystilannekin on mitä on? Mielestäni ihan normaalia että huolehditaan jälkikasvusta.
Vierailija kirjoitti:
Millähän se 23-vuotias kustantaisi oman elämänsä nyt kun työllisyystilannekin on mitä on? Mielestäni ihan normaalia että huolehditaan jälkikasvusta.
Useimmmat vanhemmat ovat kuitenkin ahneita ja painostavat mukulaansa muuttamaan pois, kun eivät enää haluaa täyttää velvollisuuttaan huolehtia mukulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnontieteellisellä HKY:ssä. Omalla alallani suhteellisen hyvä työllisyystlanne, näin ainakin luulisin. Joo perintöä odotellessa, ja neljä kertaa vuodessa taskurahaa osinkojen muodossa ei juuri työn tekoon kannusta. Tai ainakaan täysipäiväiseen ;) Eli vissiin joo, aijon olla riippuvainen taloudellisesti.
Mitä aiot aitoa? Aitajuoksija? Eikö tuo olisi hyvä opetella kirjoittamaan, mikäli kerta ihan uliopistossa asti opiskelet.
Jaa. Itse 22v ja asun äitini omistamassa asunnossa ilmaiseksi. Etsin poikaystävän kanssa omaa asuntoa vuokralle, sillä en haluaisi asua äitini nurkissa sekä "alaisuudessa". Käyn opiskelun ohessa töissä, teen pitkää päivää ja lähinnä yövyoroja viikonloppuisin. Siltikin vaikka olen aina saanut kaiken nenäni eteen, aivan kuin sinä, niin haluan olla itsenäinen. Aika noloa olla kolmekymppinen ja ottaa vanhemmilta rahaa saati asua vanhempien asunnossa ilmaiseksi. Vanhempani tai jompikumpi välillä antaa ruokaa mukaan tai jos käydään kaupoilla yhdes niin maksaa.
Olet luuseri. Ei mulla muuta.