Yksinhuoltajat ja muut yksinelävät

yksin vastuussa

Onko palstalaisille tuttu yksinelävien etuja ajamaan perustettu yhdistys Suomen Yksinelävät ry? Yhden aikuisen huushollissa kaatuvat kaikki menot sen ainoan aikuisen niskaan. Jos kodinkone hajoaa tai peräti tarvitsisi apua jostakin, niin mitä tehdä. Kaikilla ei ole sosiaalisia verkostoja tai suuria tuloja. Helsinkiläisistä asuntokunnista on jo melkein 50 prosenttia yksineläviä, noin esimerkkinä. En tiedä onnistuuko tänne linkittäminen, mutta tässä yhdistyksen kotisivun osoite:

http://www.yksinelavat.fi/

Kommentit (14)

yksin vastuussa

Yhdistys on koko Suomen alueelle tarkoitettu. Toimintaa taitaa olla vasta Helsingissä ja Turussa mutta jäseniä on muualtakin. Lisää toimintaa saadaan jäsenmäärän kautta, liity ihmeessä jos asia koskee sinua. Liittymisohjeet ja paljon muuta tietoa on yhdistyksen sivuilla.

yksin vastuussa

Yksineläviin kohdistuu yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta, vaikka ei olisikaan pienituloinen. Lue yhdistyksen sivuilta tietoa esimerkiksi kotitalousvähennyksestä.

Vierailija

Minä olen yh mutta olen aina pärjännyt loistavasti enkä tarvitse mitään yhdistystä ajamaan asioitani. Apua saa kun osaa pyytää ja työpaikalta maksetaan palkkaa. Osaan toki käyttää työkaluja ja korjata kaikkea, sen opettelin jo lapsena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yksineläviin kohdistuu yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta, vaikka ei olisikaan pienituloinen. Lue yhdistyksen sivuilta tietoa esimerkiksi kotitalousvähennyksestä.

On kieltämättä epäoikeudenmukaista, että yhärit saavat lisääntymisharrastukseensa suuremman tuen kuin ydinperheelliset. Ihmeellistä logiikkaa, että se palkitaan, joka hoitaa asiansa huonoiten.

yksin vastuussa

Yksinelävien yhdistyksen kautta voi löytää myös samanhenkistä seuraa. Moni yksinelävä kokee olonsa ulkopuoliseksi pariskuntien pippaloissa, jos niihin kutsutaankaan. Vanhana voi tulla myös turvattomuuden tunteita. Kaikilla ei tietenkään ole samanlainen tilanne, mutta monilla yksinelävillä on jotain yhtymäkohtia elämässään.

yksin vastuussa

Huomaan että kaikki eivät ole perillä mitä kotitalousvähennys tarkoittaa. Mikäli kiinnostaa, asia selviää yhdistyksen sivuilta. Monet yksinelävät eivät tiedosta yhteiskunnallista huonompaa asemaansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen pärjännyt yksinhuoltajani ihan mainiosti, mutta tuo kotitalousvähennyksen epäoikeudenmukaisuus kieltämättä suututtaa.

Uusin omakotitaloni katon, ja samoin teki naapurissa asuva pariskunta. Minä saaan kotitalousvähennystä 2400 €, kun maksan työn yksin. Naapurissa molemmat saavat sen 2400 € verovähennyksenä samanhintaisesta työstä.

yksin vastuussa

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen pärjännyt yksinhuoltajani ihan mainiosti, mutta tuo kotitalousvähennyksen epäoikeudenmukaisuus kieltämättä suututtaa.

Uusin omakotitaloni katon, ja samoin teki naapurissa asuva pariskunta. Minä saaan kotitalousvähennystä 2400 €, kun maksan työn yksin. Naapurissa molemmat saavat sen 2400 € verovähennyksenä samanhintaisesta työstä.

Tämä juuri on yksi keskeinen epäkohta, johon yhdistys pyrkii vaikuttamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, mutta en missään tapauksessa halua tulla yhdistetyksi yhäreihin, koska elän ihan tavallista elämää enkä kerjää rahaa sen paremmin yhteiskunnalta kuin exiltäkään. Mielelläni tuen ydinperheellisiä ja autan lastenhoidossa, mutta yh:t kakaroineen saavat vaikka kuolla puolestani nälkään, ehkäisy ja abortti ovat Suomessa kaikkien saatavilla ja jos tahallaan hankkii itselleen hankaluuksia, saa vastata itse myös seurauksista.

Hienoa yleistämistä. Kerropa mitä tukia saa yksinhuoltajuuden perusteella? Itse kun en saa mitään muuta kuin lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen. Tämä saattaa kyllä liittyä siihen, että palkkani on reilut 4000 euroa kuussa.

Vierailija

Itseäni kohtuullisen hyvätuloisena yksinhuoltajana ärsyttää progressiivinen verotus. Maksan 4500 euron palkastani enemmän veroa, kuin mitä maksaisi pariskunta, jossa kumpikin tienaa 2250 euroa, vaikka maksan kaikki asumiseen ja lapseen liittyvät menot yksin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat