Kouluajan inhokkiruokasi?
Kommentit (53)
1991, pinaattikeitto ja kananmunakastike ei ole koskaan mennyt kenenkään tekemänä alas. En myöskään ymmärrä miksi possupataan piti laittaa persikanpaloja ja kanaviilokkiin sitä mustaherukkahilloa, mutta niistä selvisi ronkkimalla.
Muuten ruoka oli kouluajat lukiossakin oikein maukasta. Ala-asteella sai joka viikko jotain yksinkertaista jälkiruokaa, useasti muutakin leipää kuin näkkäriä ja appelsiini- tai omenamehuakin tarjoiltiin. Kaupunki ei vielä säästänyt.
Pinaattikeitto ja ripulille haisevat keitetyt kananmunat. Edelleen inhokki.
Kouluni kävin pienissä kouluissa jossa jokaisessa omat keittäjät ja ruoka oli ihan mielettömän hyvää! Amiksessa oli myös hyvät ruuat.
1994
Olen vm -97 ja uunimakkara joka kirjaimellisesti _lillui_ rasvassa. Sitä rasvaa sai puristaa siitä aina melkein puoli desiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vm -65 ja tilliliha sekä kanaviillokki puistattavat vieläkin. Kaurapuurokin oli hyvää, mutta ei silloin, kun keittäjä pisti annoksen päälle ison lusikallisen sokeria. Kotona olin tottunut syömään puuron maidon kera.
On muuten surullista, että koulu- ja muu laitoskeittiö on täydellisesti pilannut tillilihan maineen. Oikein valmistettuna se on todellinen herkku, mutta harva suomalainen sellaista on maistanut. Ranskassa on joku vastaava liharuoka.
Vm. 1971 ja Helsingissä koulussa.
Ihan hyvät muistot kouluruoasta, eivät edes ne kumiperunat niiiiiiin kamalia olleet, jos nyt ei ihan herkkuakaan.
MUTTA: Yksi on jäänyt mieleen ja se on Gulassi-kastikkeen nimellä kulkenut kastike. Sekin olisi varmaan ollut ihan hyvää, jos ei se liha olisi ollut niin järkyn läskistä ja jänteistä. Vieläkin puistattaa, kun muistelee sellaisen oikein läskisen löllöpalan sattumista suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vm -65 ja tilliliha sekä kanaviillokki puistattavat vieläkin. Kaurapuurokin oli hyvää, mutta ei silloin, kun keittäjä pisti annoksen päälle ison lusikallisen sokeria. Kotona olin tottunut syömään puuron maidon kera.
On muuten surullista, että koulu- ja muu laitoskeittiö on täydellisesti pilannut tillilihan maineen. Oikein valmistettuna se on todellinen herkku, mutta harva suomalainen sellaista on maistanut. Ranskassa on joku vastaava liharuoka.
Mitä siihen tilliliha-annokseen kuuluu? Maustettu liha ja joku kastike ja perunat vai..?
T: 1991
90-luvulla helsinkiläiskoulussa moussaka, hyi hitto se oli kuin oksennusta :x
Kuulun suuriin ikäluokkiin. Kansakoulussa ruoka oli aika vaatimatonta, mutta kuitenkin ihan syötävää. Inhokkia ei ollut, mutta hernekeiton ja lihakeiton läskinkappaleet kyllä inhottivat. Oli onni, että silloin tytöillä oli esiliina. Kun opettajan silmä vältti, piilotimme läskit taskuun ja heitimme ne sitten ulkona pusikkoon. - Oppikoulussa ei sitten juuri lämmintä ruokaa ollut tarjolla, vaan kävimme kotona syömässä tai sitten oli vain eväät mukana.
Työurakin oli koulussa ja nyt löytyi myös inhokkeja: maksalaatikko, rössypottu, veriletut ja muutamat epämääräiset laatikkoruuat. Ja mieleen on jäänyt muuan kasviskeitto: pari porkkananpalasta uiskenteli harmaassa tiskiveden näköisessä liemessä. Siitä pantiin koko koulun voimalla protesti keskuskeittiöön. Soppa poistui listoilta! Vastapainoksi oli tosi paljon myös herkkuruokia, mutta en ryhdy niitä luettelemaan, koska niitä ei kysytty.
Perunoita ja limaista lihasilppua ruskeassa kastikkeessa oli aina kahdesti viikossa eri nimillä. Samaa ruokaa se oli, vaikka nimeä vaihdettiin. Olen syntynyt vuonna 1994.
95 syntynyt. Ei mulla mitään inhokkia ollut. Yleisesti ottaen ruoka ei ollut hyvää, mutta ei sitä koskaan tarvinnut paljoa syödä kun söi hyvän aamupalan ja sai illalla sitten taas hyvää ruokaa. Ala-asteen jälkeen harvoin kouluruokaa enää söin. Välillä pakkasin eväitä mukaan ja lukiossa olin Helsingin keskustassa, niin nautin sen kolmen vuoden verran kampin ja Punavuoren ravintolatarjonnasta. Niitä aikoja on edelleen ikävä.
Olihan niitä hyviä ja pahoja ruokia, mutta kaikki meni jotenkin alas. Ainut mikä ei vaan kurkusta alas mennyt oli mummon muussi. Monet kerrat istuin koulun jälkeen miettimässä opettajan kanssa, miksei jukuripää jauhomuussia suostunut syömään. -80
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, kouluaikana inhosin tillilihaa, mutta kerran sitä oli meillä työpaikkaruokalassa, ja sehän oli herkullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siihen tilliliha-annokseen kuuluu? Maustettu liha ja joku kastike ja perunat vai..?
Siinä on ensiluokkaista vasikan tai nuoren naudan paistia palasina kiiltävän notkeassa kastikkeessa, joka on tehty oikeaan lihaliemeen. Mausteina on tillin lisäksi vain suolaa ja valkopipuria. Tarjotaan keitettyjen juuresten kera. Juomaksi vahva valkoviini. Aika kaukana ollaan koulun antimista!
Se perunalihamössö, en tiedä millä nimellä oli mutta sellainen sosepaistos, ei sitä voinut syödä tuli lähinnä koiranruoka mieleen. Toinen inhokki oli pyttipannu, miten niinkin yksinkertaisen ruoan voi mokata? Muutoin en ollut nirso, ei meillä saanut kotona läheskään joka päivä lämmintä ruokaa, lähinnä viikonloppuisin, koska lama ja vanhemmat töissä aamusta iltaan tai vaihtoehtoisesti ei ollut rahaa ruokaan... Mutta eipä tarvinnut noitakaan oksettavia ruokia enää sen jälkeen koulussakaan syödä kun aloin kasvisruoaksi, joskin senkin laatu on välillä ihan kauheaa kuraa. Niin ja olen vuosimallia 85.
Kaalikeitto. Meillä oli tokaluokalla ope, joka kyttäsi, ettei kukaan jättänyt lautaselle mitään. Sitten oli vielä open pikkuapureita, jotka kielivät, jos olivat nähneet keittolassa lautasen, jollei oli jätetty ruokaa.
Keittäjä annosteli lautaset valmiiksi. Minä sitten istuin välitunnillakin luokassa ja ope vahti kädet puskassa haukkana vieressä ja paasasi Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Jos olisin uskaltanut, olisin käskenyt lähettämään sen kaalikeittolautasen Afrikkaan.
Tää on helppo. Pastaa kinkku-juusto- tai tonnikalakastikkeessa. Ihan kaameeta. -88
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on ensiluokkaista vasikan tai nuoren naudan paistia palasina kiiltävän notkeassa kastikkeessa, joka on tehty oikeaan lihaliemeen. Mausteina on tillin lisäksi vain suolaa ja valkopipuria. Tarjotaan keitettyjen juuresten kera. Juomaksi vahva valkoviini. Aika kaukana ollaan koulun antimista!
Entä sitten mitä koulussa tarjottiin? Meillä ei siis koskaan ole ollut tillilihaa ruokalistalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaalikeitto. Meillä oli tokaluokalla ope, joka kyttäsi, ettei kukaan jättänyt lautaselle mitään. Sitten oli vielä open pikkuapureita, jotka kielivät, jos olivat nähneet keittolassa lautasen, jollei oli jätetty ruokaa.
Keittäjä annosteli lautaset valmiiksi. Minä sitten istuin välitunnillakin luokassa ja ope vahti kädet puskassa haukkana vieressä ja paasasi Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Jos olisin uskaltanut, olisin käskenyt lähettämään sen kaalikeittolautasen Afrikkaan.
Hyvä ope! Hienoa! Huutia moisille kermaperseille!
Kaaliruoat, maksakastike, makaronilaatikko. Syön nykyisinkin maksalaatikkoa ja -makkaraa, sekä kaalia paistettuna ja raakana.