mummi haluaa lähettää joulukortteja vauvan kuvalla
Vauvani mummi (minun anoppi) kysyi multa pari päivää sitten saako hän teettää vauvan kuvasta joulukortteja, jotka lähettäis kaikille sukulaisille ja ystäville. Vastasin heti, että aiomme tehdä itse joulukortit vauvan kuvasta (kiitos-kortin ja joulukortin yhdistelmä). Anoppi rupes inttämään, että se ja se lähettää myös aina kortteja lapsenlapsistaan ja se olis hänelle niin tärkeää jne. Anoppi on juuri saanut tietää, että hänellä on pitkälle edennyt syöpä, joten en siinä tilanteessa kehdannut ruveta riitelemään jostain joulukortista. Joten sanoin anopille tee mitä haluat.
Jälkeenpäin rupesi harmittamaan, koska en todellakaan haluaisi että anoppi lähettää kuvia vauvastani ympäri maailmaa. Suuri osa vastaanottajista olisi sellaisia joiden kanssa minä ja mieheni emme ole missään tekemisissä. Lisäksi minulle olisi tärkeää lähettää itse ne kortit ja minusta se onkin sellainen asia joka kuuluu vain vanhemmille.
Olenko töykeä jos sanonkin nyt jälkikäteen anopille ettei se sovikkaan, että hän teettää joulukorttina vauvan kuvasta? Miten kerron sen ihmiselle, jolla on tapana vetää herneet nenään pienemmistäkin asioista? Ja nyt kun sillä on tuo syöpäkin huolena...
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa sellainen kuva missä anoppi (ja mahdollinen appiukko) on vauvan kanss samassa niin he saavat lähettää sen. Tai Sit anoppi-miehesi-vauva ns sukupolvikuvana. Sit voit ite lähettää kuvan pelkästävauvasta.
Mielestäni tämä on hyvä idea. Olisi omituista jos joku tuttuni lähettäisi minulle pelkästään kuvan jostain lapselapsestaan, mutta mummo ja lapsi kuvassa toimisi jo paljon paremmin. Ehkä tuo syöpäkin on pistänyt mummon miettimään, että nyt tänä jouluna hän haluaisi laittaa korttia tuttavilleen jostain asiasta joka on hänelle todella tärkeä vs. joku tavis joulukortti.
Ketä oikeesti kiinnostaa jonkun ventovieraan vauvan kuva jossain joulukortissa. Mutta kaipa se on anopillesi sitten tärkeää, mutta ei varmaan ketään saajaa se hirveesti hetkauta onko siinä vauva vai tonttu. En kyllä anoppinasi näkisi moista vaivaa vaan mieluummin suojelisin vauvasi ja teidän yksityisyyttä ja olisin lähettämättä.
Syöpä tai ei, niin se ja sama. Lähettäkööt.
Kompromissi: hän lähettää vauvasta kuvia vaan lähipiirille, kaukaisimmille muuta.
Rupesi ihan naurattamaan, että ihminen, joka someaikakaudella ( tai muutenkaan) nipottaa, kun oman lapsensa mummi haluaisi lähettää JOULUKORTIT lapsenlapsenlapsensa kuvalla varustettuna, syyttää toista ihmistä sellaiseksi helposti hernettä nenään vetäväksi. Jumalauta ap mene peilin eteen ja mieti kuka tässä on pikkumainen. Kivan akan on miehesi saanut, kun tuolla tavalla ajattelee hänen äidistään. Huhhuh..
T. toinen miniä
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä ihmiset?! Aloittajalla on todellakin oikeus kieltää mummoa tekemästä joulukorttia HEIDÄN vauvasta, mun mielestä kuvat perheenjäsenistä kuuluvat omille läheisille, eikä todellakaan esim. Mummon kavereille. Kuka helvetti ees kysyy tuollaista??? :D
Tiesitkö, että oikeasti ap:lla ei tuollaista oikeutta ole! Mummi saa ottaa vauvasta kuvan ja mummi saa teettää kuvasta joulukortteja ja lähettää ne ystävilleen. Vanhemmat eivät tätä voi kieltää kuin siinä tapauksessa, että kuva (tai kuva+ teksti) loukkaa lasta tai on laiton. Hyvän joulun toivotus ei sellainen ole.
Kannattaa paneutua tekijänoikeuksiin. Lapselle ei synny henkistä kärsimystä siitä, että hän on kuvassa tonttulakki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Rupesi ihan naurattamaan, että ihminen, joka someaikakaudella ( tai muutenkaan) nipottaa, kun oman lapsensa mummi haluaisi lähettää JOULUKORTIT lapsenlapsenlapsensa kuvalla varustettuna, syyttää toista ihmistä sellaiseksi helposti hernettä nenään vetäväksi. Jumalauta ap mene peilin eteen ja mieti kuka tässä on pikkumainen. Kivan akan on miehesi saanut, kun tuolla tavalla ajattelee hänen äidistään. Huhhuh..
T. toinen miniä
Yksi sana tuli liikaa lapsenlapseen 😁 No, ymmärtänette.
Ap kuulostaa pikkusieluiselta ja kylmältä. Itsellä ei tulisi mielenkään kieltää..Joulukortit pieni asia monelle, mutta varmasti tärkeä asia anopille
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olis oma äitisi niin varmasti saisi lähettää. Anoppi on vieras nainen niin tälle ei moista voi suoda, ei vaikka se olis ehkä vika joulu anopilla. Onhan se nyt kamalaa jos joku muu lähettäis teidän vauvan kuvan jollekin, siis ihan kamalaa.
Mä ymmärtäisin jos te ette lähettelis niitä kuvia, ettekä haluaisi että lapsen kuvaa lähetellään minnekään tai kellekään. Mutta että itse lähettelette kuvia ympäri maata, mutta sitten kiellätte anoppia.
Johan tuossa sanottiin, ettei mieskään halua. Ymmärrän kyllä, sillä en itsekään ole oikein pitänyt oman äitini vastaavaa ehdotusta hyvänä. Lasten kuvia leviää samalla ties minne. Sellaisille, jotka eivät niitä tarvitse tai käyttävät jopa väärin. Se vain on väärän tuntuinen asetelma. Lähetämme itse lapsistamme kuvat samoille sukulaisille. ja niille äidin kavereilla ja muille, niille ei tarvitse. Se on enemmän sellaista äidin ikäpolven ylpeilyä ja kilpailua. Eivät he edes ilahdu toistensa korteista.
Olet sinä aika tunteeton ihminen, jos et ymmärrä, miten tärkeä lapsenlapsi on isoäidille. Hänhän jopa sanoi sen hieman verhotusti, kun kertoi, miten muutkin lähettelevät lastenlasten kuvilla varustettuja kortteja. Valitkaa erilainen kuva omaan korttiinne, niin ei tule edes tahattomia törmäyksiä. Ja vähän enemmän ymmärrystä sinulle ja miehellesi.
Minä päättäisin itse, kuka lähettää kuviamme kenellekin. Siihen eivät syövät ja sukulaisuussuhteet vaikuta.
Antaisin ilman muuta lähettää. En viitsisi oman turhamaisuuteni takia loukata vanhaa sairasta ihmistä.
Anopilta loppuu elinpäivät, mutta hänen geeninsä jäävät elämään lapsenlapsessaan. Antaisin ilman muuta lähettää vauvan kuvan joulukorteissaan.
Anna lähettää. Täällä odottaa yksi viisikymppinen aikamiessetä, joka mielellään ottaa vastaan kuvia lapsukaisista.
Onko tämä provo vai onko ap mätälaho ihminen? Hänen ja miehensä vauva, mutta myös isoäidin "vauvan" vauva (=lapsenlapsi). Ja ketä oikeasti kiinnostavat ne vauvakuvat? Kaikki ovat vauvoina vauvan näköisiä. Kun lapsi kasvaa, se on sille ihan yksi ja sama, kelle sen vauvakuva on aikoinaan lähetetty. Ap, mietipä nyt kun sinulla on se vauvasi siinä kainalossa. Mieti, jos tämä sinun vauvasi parinkymmenen vuoden päästä sanoo sinulle, että et saa hänen vastasyntyneestään näyttää kuvia muille. Olet kuolemassa syöpään ja vauva-asiat toisivat sinulle iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olis oma äitisi niin varmasti saisi lähettää. Anoppi on vieras nainen niin tälle ei moista voi suoda, ei vaikka se olis ehkä vika joulu anopilla. Onhan se nyt kamalaa jos joku muu lähettäis teidän vauvan kuvan jollekin, siis ihan kamalaa.
Mä ymmärtäisin jos te ette lähettelis niitä kuvia, ettekä haluaisi että lapsen kuvaa lähetellään minnekään tai kellekään. Mutta että itse lähettelette kuvia ympäri maata, mutta sitten kiellätte anoppia.
Me lähetämme kortin niille, jotka ovat meitä muistaneet kun vauva syntyi. Kuten sanoin kyseessä on kiitoskortti yhdistettynä joulukorttiin. Jos kyseessä olisi pelkkä joulukortti lähettäisimme vauvan kuvan vain lähimmäisille sukulaisille ja muille sitten tavalliset kortit. Siksi tuntuu oudolta että joku muu lähettäisi vauvan kuvaa ympäri maata... mutta kai minun on tässä tilanteessa annettava asian olla.
Mitä tulee omaan äitiini; hän ei tuollaista edes kysyisi, koska tuntee minut ja tietää jo etten suostuisi siihen.
Mutta sinähän suostuit...
Voi hyvänen aika, ihan pakko kommentoida vaikka en vauvakortteja kaipaakaan. Minusta jokainen isä ja äiti saa kyllä itse päättää, minne heidän vauvastaan kuvia lähetetään. Osa julkkiksistahan nimenomaan varjelee lastaan niin, ettei kuvia pääse julkisuuteen. Nykyaikana pitää olla tosi tarkkana, minne lasten kuvia laitetaan. Tässä tapauksessa myös isä ja äiti saa päättää! Jos kuitenkin kuviin suostutaan niin jonkun ehdottoma isoäiti lapsenlapsi, tai isoäiti, isoisä, poika ja lapsenlapsi kuva olisi varmasti korrektein.
Minä ainakin saan joka joulu ystäviltäni joulukortteja, joissa on uusimman lapsenlapsen tai kaikkien lastenlasten kuvat. Minusta se on mukavaa. Tai jos joulukortti on tavallinen, niin samassa kuoressa on kuitenkin lastenlasten kuvia.