Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamalat selkäkivut

--

Ajattelin, että voisitte jakaa joitakin kokemuksia jos teillä sellaisia on, mutta nyt kerron siis omat oireeni/ongelmani ja saatte puida niitä ihan rauhassa. :D

Selkäkipuni alkoi kuukausia sitten ensin vähemmän ja vähitellen voimistuen. Alusta asti se sattui vain vasemmalta puolelta alaselkää ja selvästi säteili vasempaan jalkaan. Nämäkin oireet voimistuivat ajan myötä. Kävin yksityisellä lääkärillä, joka pienen kyselyn ja taivutuksen jälkeen ajatteli kyseen olevan jostakin lihasjumista. Ongelma on, että silloin selkäkipuni oi paljon parempi eikä oireillut lähes ollenkaan, eikä se näkynyt taivutuksissa tms. Sain lääkkeitä otettavaksi tarpeen vaatiessa, mietoja lihasrelaksantteja. Näitä olen popsinut muutaman iltaisin kun kipu on käynyt pahaksi, kertaakaan eivät ole auttaneet.
Eilen kävin hierojalla jota minulle suositeltiin. Mies tuntui heti tietävän, mistä on kyse ja muutenki oli kehuttu hieroja niin urheilu-, hevos- kuin ihan tavallisenakin hierojana. Hieroi selkää kovin ottein ja hermojen painaminen sattui aikalailla. Lopussa vielä naksautti selkärangan, selitti mistä oli ollut kyse ja ajatteli kaiken loppuvan sillä tai ainakin seuraavalla käynnillä.

Tänään, kipu kävi isovanhemmillani vieraillessa sietämättömäski yht'äkkiä. Oli vaikea kävellä, istuessa ja levätessäkin sattui ja ihan itketti sietämätön kipu joka ei ottanut hellitäkseen. Sattuu edelleen, nyt makaan sängystä enkä ole tästä noussut tänäiltana kuin muutamaan kertaan. Ne kerrat ovat sattuneet myös ihan silmittömästi aina kun nousen ja aina kun laskeudun takaisin. Aina, kun kumarran edes muutaman sentin alemmas, aina kun istun johonkin. Buranaakin olen napsinut muutamia tämän helvettini aikana, mutteivät ole nekään tuntuneet auttavan kuin hetkellisesti ja vähän.

Taustatiedoksi vielä kerrottakoot muutamia faktoja. Olen 16-vuotias, kipuni eivät liity stressiin. Isälläni on paha iskias, jonka vuoksi joskus sairaslomaillut melkein puolikin vuotta, mutta lääkäri ei ainakaan ottanut sitä varteenotettavana vaihtoehtona. Selkäkipuni aloitti todennäköisesti rakkaan harrastuksen, ratsastamisen lopettaminen, joka johtui siitä että lähdin vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan, kuljen päivittäin junalla ja aikaa ei riitä opiskelun ohella. Olen myös tänäaikana lihonut n. 5 kiloa, vaikka tuntuu että liikun siltikin entistä enemmän kun kuljen juna-kouluvälisiä matkoja ja muutenkin kävelen paljon sekä nyt muutamina viikkoina olen yrittänyt myös syödä paljon terveellisemmin.
Joten, rakkaat avautumiseni lukijat, ehdotelkaa, mikä selkääni vaivaa ja mitä sen eteen voisin tehdä. Onko kenelläkään samankaltaisia kokemuksia? Selvennettäköön vielä tähän loppuun, että kipu siis tuntuu _vain_ vasemmalla alaselässä, lähes pakarassa saakka ja _aina_ säteilee vasempaan jalkaan. Ei mihinkään tiettyyn paikkaan, vaan koko jalkaan lamauttaen sen astumisenkin kuin sähköiskun aiheuttamana. Kipu on välillä yhtä helvettiä, välillä vain häiritsevää ja ajoittain se jopa lähes katoaa muutamiksi päiviksi.

Kiitos ja kumarrus, jos jaksoitte lukea romaanin pituisen avautumiseni omasta ongelmastani.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Iskias minäkin sanoisin, mutta en ole lääkäri. Perusteliko miksei olisi? Toimiiko virtsaaminen,ettei munuaisessa ole.häikkää?

Vierailija

Koska itse kärsin kroonisista selkä/lonkkakicuisya vastaan tähän. Sun selkää ei ole luvattu? Kyse saattaa olla hermopinteestä, oireet viittaa siihen. Itselläni on skolioosi ja kulumia, epäilen että myös pinnetila koska kivut jokapäiväisiä. Lääkärit eivät tunnu uskovan mitään ilman diagnoosia joten vaadi päästä tutkimuksiin!

Vierailija

Tämä on nyt vähän hirveältä kuulostavaa mutta jos kipusi ei parane niin minä itse löysin avun kannabiksesta.

Ongelmana on se että lääkärit määräävät mieluummin kolmiolääkkeitä jotka nostavat maksa-arvoja ja ovat koukuttavia ja määriin tottuu.

Kannabista on vaikea saada lääkereseptinä vaikka on miedompi ja terveellisempi vaihtoehto kuin panacodit ja muut opioidit. Myös reseptin saannin jälkeen ongelmana on että lääkekannabis on todella kallista jos vaikka vertaa siihen että itse kasvattaa lääkkeensä.

Eli jos haluat päästä kivusta eroon niin sun pitää rikkoa lakia :(

Vierailija

Jos sinulla oli lievä välilevyn pullistuma, ja tuossa käsittelyssä sä paheni. Tai oletko tippunut joskus hevosen selästä? Se voi aiheuttaa nikamansiirtymän, joka voi oireilla noin, ja pahentunut nyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska itse kärsin kroonisista selkä/lonkkakicuisya vastaan tähän. Sun selkää ei ole luvattu? Kyse saattaa olla hermopinteestä, oireet viittaa siihen. Itselläni on skolioosi ja kulumia, epäilen että myös pinnetila koska kivut jokapäiväisiä. Lääkärit eivät tunnu uskovan mitään ilman diagnoosia joten vaadi päästä tutkimuksiin!

Luvattu siis kuvattu

Vierailija

Oireesi voi sopia myös SI-nivelen instabiliteettiin tai virheasentoon. Kokeile auttaako lantion ympärille (lähes pakaroiden päälle) tiukaksi laitettu nahkavyö. Jos helpottaa kipua ja liikkumista, niin kyse on SI-nivelen instabiliteetista.

t. fyssari

Mummo Mia

Iskiakselta kuullostaa. En tiedä, miksi lääkäri on tyrmännyt sen diagnoosin suoralta kädeltä. Itselläni iskias oireili juuri noin, pakarasta jalkaan toispuoleisena. Lopulta käynti kiropraktikolla auttoi. En osaa selittää, mitä kp teki, mutta venytteli ja vanutteli minua puolelta toiselle ja käski tehdä niitä liikkeitä kotona. Siitä alkoi kipu hellittää.

Vierailija

Minulla alaselkäkipu kävellessä. Pyöräily,siivous, puutarhatyöt-ei kipua. Kävely aiheuttaa kamalaa alaselkäkipua. En pysty kävelemään pitkään alaselän kivun takia.
.

Aloittaja.

Ei ole kuvattu. Olen kyllä tippunut hevosen selästä, mutta en viimeisen vuoden aikana ja tiedän ettei tämä kipu johtuisi sellaisesta. Se yksityinen lääkäri jolla kävin, sanoi kyllä että jos jatkuu niin lähettää magneettikuvauksiin, mutta jo pelkkä vartin käynti maksoi maltaita ja että magneettikuva yksityisellä.... Terveyskeskukseen pitäisi mennä ja alaikäisenä saisin vielä kaiken ilmaiseksi, mutta kuvauksiin on vaikeaa päästä ja terveyskeskuksen kautta voi viedä viikkoja.

Kiitos, jo monista vastauksista! :-)

iskias

Iskiakselta kuulostaa munkin mielestä. Itselläni kesti 1,5 vuotta ja kävin kaikenmoisissa tutkimuksissa ja fyssareilla. Meinas ihan järki lähtee, kipu alkoi aina iltaisin ja juuri pakarasta pohkeeseen jomotusta. Venyttelin, jumppasin, kävelin, juoksin ja pudotin painoa. Mikään ei auttanut, juokseminen pahenti, tärähti selkään. Lopuksi sain pitkän tulehduskipu lääkekuurin ja lopetin kaiken liikkumisen ja venyttelyn. Myös mulla ei vyö käytössä. Kuukauden päästä Se helvetti sitten vihdoin loppui. En uskaltanut urheilla seuraavana vuonna yhtään. Painoa tuli 8 kg, mutta kivut lähti. Nyt varovasti lisään liikuntaa ja jos yhtään alkaa vihoitella selkä tai iskias lopetan heti.

Vierailija

Hevosen selästä tippuessasi olet voinut täräyttää SI-niveltä, joka alkanut nyt myöhemmin oireilla. Kovasti vaikuttaa SI-niveloireilulta!

t. edellinen fyssari

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat