Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein valehdella lapsille joulupukista?

Vierailija

Lapset kasvatetaan noin yleisesti olemaan rehellisiä, joten onhan se sitten aika järkytys kun selviää, että aikuiset ovatkin kaikki valehdelleet lapselle.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Joulupukki nyt on aika viaton valhe, enkä muista että totuuden paljastuminen olisi ollut millään tavalla järkyttävää.

Vierailija

En nyt tiedä onko se väärin ja tuskin se traumojakaan aiheuttaa, mutta itse en halua siitä valehdella. Sit kun lapsi on sen ikäinen että ymmärtää, niin kerron että joulupukki on kuvitteellinen olento ja selitän mistä perinne on saanut alkunsa :)

Itsekin lapsena tiesin ettei joulupukkia ole oikeasti, mutta ei se fiilistä pilannut. Yhtälailla sitä silti odotti joka joulu :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko ok viedä lapsilta mahdollisuus nauttia joulun taiasta ja kertoa ettei pukki ole totta?

Surullista, jos teidän lasten "joulun taika" on kiinni joulupukista.

Vierailija

Kyse on leikistä ja sadusta. Ei valheista.

Älä kiristä joulupukilla lasta tekemään tai käyttäytymään kuten haluat. Mutta muuten joulupukki on kiva satu ja lapsestakin asia on ok - kerrot tietenkin sitten aikanaan, kun lapsi asiaa KYSYY, että kyllä, joulupukki on SATUA, JOTA LEIKITÄÄN, että joulu tuntuisi hauskemmalta ja jännemmältä.

Vierailija

Onhan se  joulupukki lapsille todellinen asia, eikä valhe sinänsä. Joulupukkihan ihan käytännössä tuo lahjat kotiin, monessa perheessä ainakin. Toisekseen minusta on ihan kivaa  joulukuussa  voida käyttää kurinpitomielessä joulupukkia kiristyskeinona, jos käytös ei pysy lapasessa. Ja tammikuussa sama juttu siten, että joulupukki voi hakea lahjat pois :)

Enpä tiedä kenenkään traumatisoituneen siksi, että joulupukki lentävine poroineen on sittenkin satua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ok viedä lapsilta mahdollisuus nauttia joulun taiasta ja kertoa ettei pukki ole totta?

Surullista, jos teidän lasten "joulun taika" on kiinni joulupukista.

Ei meillä ole vielä lapsia, ei tarvitse surra. Meidän tulevilla lapsilla on kyllä taianomaisista taianomaisin joulu sitten joskus, ja vielä senkin jälkeen kun eivät enää pukkiin usko.
T. Jouluhullu joka on itsekin uskonut pukkiin

Vierailija

Mikä ihmettely tässä on joulupukista, kun lapsille luetaan satuja, raamattuakin joissakin piireissä, puhutaan hammaspeikoista jne?

Miksi noita ei paheksuta sitten?

Vierailija

Itse kerroin lapsille että joulupukki on vähän niin kuin sellainen leikki, jota kaikki leikkivät. En halunnut pettää lapsieni luottamusta kun totuus käy ilmi. Tähän syynä se, että itse lapsena aloin sitten ajatella, että mistäköhän muusta vanhempani olivat minua huijanneet.

Vierailija

Löytyi sen verran leikkimieltä että sanoin itse uskovani pukkiin kun kerran tulee käymään lahjoineen.

Joulupukki on leikki, joten miksi pitäisi yhtäkkiä heittäytyä tosikoksi ja kieltämään satuolentoa.

Leikki on mennyt huonosti jos tulee tunne että huijaa lasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat