Suomalainen perinteinen kasvisruoka?

Vierailija

Asun ulkomailla ja tuttavapiirissä on kasvissyöjiä (maito ja muna käy). Olen pääni puhki miettinyt, mikä olisi perinteinen suomalaisruoka (kunnon ruoka, ei mikään lisuke), joka olisi täysin kasvisruoka ja tasapainoinen ravintoaineiden suhteen (sisältäisi myös proteiinia) .

Ainoat, mitä olen keksinyt, ovat kaalilaatikko/pata ja hernekeitto ilman lihaa sekä sienikastike (joka ei nyt mikään perinneruoka ole), mutta kai niitä on pakko olla muitakin?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Joululaatikothan ovat kasvisruokaa. Eli lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot. Kesäkeitto, hernekeitto. Myös pinaattiletut tulee mieleen, mutta ne nyt eivät ole perinneruokaa.

Vierailija

Uunijuureksia (mm. porkkanaa, palsternakkaa ja punajuuria) kera leipäjuuston? Karjalanpaistin voi hyvin tehdä ilman lihaa, ja tarjoilla lihan korvikkeena vaikka keitettyjä kananmunia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksia (mm. porkkanaa, palsternakkaa ja punajuuria) kera leipäjuuston? Karjalanpaistin voi hyvin tehdä ilman lihaa, ja tarjoilla lihan korvikkeena vaikka keitettyjä kananmunia.

Miten karjalanpaistin voi tehdä ilman lihaa??? Jäljelle jää sipuli, vesi, pippuri ja suola. Kohtuullisen köyhä ruoka. Tuo uunijuuresjuttu on jopa modernin kuuloinen.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kananmunakastike ja pottumuusi, tai ihan vaan pottuja ja siihen joku sipulinen salaatti?

Tämä on vähintään huonoa kasvisruokaa, vitamiinit loistaa poissaolollaan.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lanttukukossa on kyllä läskiä mehevöittämässä, mutta korvaa soijalla...vitsi, vitsi.

Totta, kukossa on läskiä. Lanttusupikkaassa sen sijaan ei ole lihaa. En osaa tuota, kuten en karjalanpiirakkaakaan, pitää kunnon ruokana.

ap

Vierailija

Mä tekisin varmaan suppilovahveropyttipannua (Googlella löytyy ohje). Pyttipannua tosiaan voi tehdä myös sienillä, pavuilla, tofulla...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunakastike ja pottumuusi, tai ihan vaan pottuja ja siihen joku sipulinen salaatti?

Tämä on vähintään huonoa kasvisruokaa, vitamiinit loistaa poissaolollaan.

ap

Mitä tarkoitat?

Olen toista mieltä, vaikken kyseistä ruokaa ehdottanutkaan.

Aloituksen mukaan kananmuna sopii ruokailijalle ja kananmunan ravintosisältö on monipuolinen. Vitamiineista kananmuna sisältää mm. A-, D- ja B12-vitamiineja. Kananmuna on myös proteiinin lähde. Lisäksi tarjolla on salaattia sekä energialisäkkeenä perunaa.

Vierailija

Nuo joululaatikot ei alunperin olleet vain jouluruokaa vaan niitä syötiin koko syksy sadonkorjuusta alkaen. Samaa "sukua" ovat erilaiset juurespannukakut ja uunijuurekset ylipäätään. Perunalaatikko + uunijuurekset oli 50-luvulla tavallinen arkiruoka.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat