Joulukinkku kylmänä vai kuumana?
Meidän uusioperheessä on kinkku-gate. Miehen mielestä kinkku nostetaan aattona suoraan uunista joulupöytään, ja itse olen tottunut nauttimaan kinkkusiivut kylmänä. Sehän maistuu ihan erilaiselle.
Olemme eri puolelta Suomea kotoisin, joten tämä vastakohtaisuus kinkkuperinteessä pääsi yllättämään :) Miten teidän perheessä tehdään ja mistä päin Suomea olette?
Kommentit (31)
Aaton päivällisellä lämpimänä ja siittä etiäpäin kylmänä tai lämmitettynä, siivu kerrallaan. Koko kinkkua ei enää koskaan lämmitetä.
Olen pohjoisesta ja molempiin tapoihin törmänyt. Äidin ja isäpuolen luona kinkku otetaan suoraan uunista pöytään. Mummon luona kinkku oli kylmänä, tosin lämpimänä sai sitten karjalanpaistia.
Joulun paras hetki on kun otan juuri paistuneen kinkun uunista, leikkaan siitä ensimmäiset viipaleet joululimpun päälle, sivelen sinapilla ja huuhtelen alas kylmän kotikaljan kera.
Tämä tapahtuu yleensä niin aikaisin aattoaamuna, ettei muita ole vielä hereillä. Sen jälkeen on vielä askartelua kinkun kuorrutuksen ja jäähtymään laittamisen kanssa, mutta paras hetki on tuo ensimmäisten, lämpimien siivujen syöminen joululimpun päällä. Siitä se joulu alkaa sitten tämän huippuhetken jälkeen tasoittumaan.
Meillä tämä on ratkaistu niin, että laitan kinkkusiivuja uuniin samaan aikaan kuin laatikot. Sitten on lämmintä ja kylmää kinkkua, siitä voi valita.
Kylmänä. Kinkku paistetaan aatonaattona tai aattoyönä. Kuorrutetaan ja jäähdytetään. Säilytetään jääkaapissa ja tarjolle leikataan riittävästi siivuja. Kinkkua syödään vielä välipäivinäkin.
Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaa.
Haaleana. Ei missään tapauksessa jääkaappikylmänä!
Lämpimänä jouluaattona. Kylmänä joulupäivänä sekä napostellessa leivän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten joulukinkku nyt?
Miksi helevetissä tämä piti sinun nyt nostaa?! Sinä siis plaraat ikivanhoja avauksia ja nostat ne ylös, jollakin idiomaattisella kommentilla?
Kylläpä alkoi tekemään mieli joulukinkkua! Parhaimmillaan se on lämpimänä.
Ei tässä mene kuin hujaus, ja joulu tulee.
Maistoin 8 kg kinkkuu just lämpimänä ei tee mieli enää ikinä , kyllse kylmänä pitää tehä ja parasta se on kun saa jonkun muun jääkaapista kun omasta ...