Joulukinkku kylmänä vai kuumana?

Vierailija

Meidän uusioperheessä on kinkku-gate. Miehen mielestä kinkku nostetaan aattona suoraan uunista joulupöytään, ja itse olen tottunut nauttimaan kinkkusiivut kylmänä. Sehän maistuu ihan erilaiselle.

Olemme eri puolelta Suomea kotoisin, joten tämä vastakohtaisuus kinkkuperinteessä pääsi yllättämään :) Miten teidän perheessä tehdään ja mistä päin Suomea olette?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

LÄmpimänä aamuyöstä kun otetaan uunista (vuoden paras hetki, vain minä ja äiti hereillä noukkimassa "parhaat palat" kinkusta =D ) ja kylmänä sitten jouluruuan kanssa.

Vierailija

Jatkuva kiista meilläkin asiasta :) Puolison mielestä kylmänä, minusta lämpimänä. Kumpikin ollaan Lapista kotoisin. Kysymys jakaa myös lapsia, osa haluaa kylmänä osa lämpimänä.

No ei sentään riidellä aiheesta. Nykyisin on pastettu kinkku viimeistään niin että se on joluaattoaamuna kypsä, usein jo aaton aaton iltana ja siitä kuumasta kinkusta leikatut siivu kelpaa kaikille.

Jolupöytään on sitten pistetty tarjolle sekä lämmitettyä että kylmää kinkkua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miehen mielestä kinkku nostetaan aattona suoraan uunista joulupöytään,

Miten te lämmitätte laatikot, jos kinkku on h-hetkeen asti uunissa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen mielestä kinkku nostetaan aattona suoraan uunista joulupöytään,

Miten te lämmitätte laatikot, jos kinkku on h-hetkeen asti uunissa?

Ei se kinkku ihan kirjaimellisesti h-hetkeen saakka ole uunissa, joten muut ruoat ehtii kyllä lämmittää. Kinkku ei kuitenkaan sillä välillä ehdi jäähtyä. Ei meillä montaakaan laatikkoa edes ole, kun mies ei niistä välitä.

Meillä on vasta pari yhteistä joulunviettoa takana, joten asia on aika uusi. Yritin ehdottaa, että tänä jouluna kinkku paistettaisiin jo aatonaattona, mutta mies ei oikein lämpene ajatukselle, että saisi kylmän kinkunviukaleen aattona lautaselleen :)

Ap

Vierailija

Kylmää ja lämmintä ei laiteta samalle lautaselle. Tämä on ennen ollut perussääntö, mutta salaatin suhteen siitä on lipsuttu, eli laitetaan kylmä salaatti samalle lautaselle kuin lämminruoka.

Olen minäkin tottunut syömään joulukinkkua kylmänä, mutta kun itse omaa joulukinkkua teen, tarjoan sitä lämpinä. Eihän mikään estä jäähdyttämästä sitä ja syömästä kylmänä. Iso kinkku pysyy kyllä lämpinä sen aikaa mitä laatikoitten lämmitys vie. Onni on leivinuuni, jonka voi lämmittää ja jossa ruuat, varsinkin ne hitaasti kypsyvät laatikot voi valmistaa ja pitää lämpimänä.

Meillä jouluateria on nimenomaan sitä, että aattona syödään vastapaistettua kinkkuna, laatikoita ja muita jouluherkkuja eikä suinkaan kanneta jo lokakuussa pakastimeen varastoituja ruokia pöytään. Kinkku laitetaan paistumaan edellisenä iltana, samoin osa laatikoista ja siinähän ne päivän aikana kypsyvät uunissa ihan itsekseen.

Vierailija

Potka syödään kuumana, kun kinkku otetaan uunista aatonaattona. Muuten kylmänä, ehdottomasti. Onneksi perheessämme ei ole asiasta erimielisyyttä:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kylmää ja lämmintä ei laiteta samalle lautaselle. Tämä on ennen ollut perussääntö, mutta salaatin suhteen siitä on lipsuttu, eli laitetaan kylmä salaatti samalle lautaselle kuin lämminruoka.

Olen minäkin tottunut syömään joulukinkkua kylmänä, mutta kun itse omaa joulukinkkua teen, tarjoan sitä lämpinä. Eihän mikään estä jäähdyttämästä sitä ja syömästä kylmänä. Iso kinkku pysyy kyllä lämpinä sen aikaa mitä laatikoitten lämmitys vie. Onni on leivinuuni, jonka voi lämmittää ja jossa ruuat, varsinkin ne hitaasti kypsyvät laatikot voi valmistaa ja pitää lämpimänä.

Meillä jouluateria on nimenomaan sitä, että aattona syödään vastapaistettua kinkkuna, laatikoita ja muita jouluherkkuja eikä suinkaan kanneta jo lokakuussa pakastimeen varastoituja ruokia pöytään. Kinkku laitetaan paistumaan edellisenä iltana, samoin osa laatikoista ja siinähän ne päivän aikana kypsyvät uunissa ihan itsekseen.

Miten iso uuni teillä on....?

Vierailija

Meillä kinkku otetaan uunista jouluaattoaamuna, ja siitä sitten vuollaan ekat palat hieman lämpimänä aamupalapöytään. Kinkkua ei kuitenkaan saa tuhota vielä aamulla sen enempää, vaan sitten kun on illalla jouluruuan aika, kinkku tarjoillaan tuolloin kylmänä eikä sitä enää lämmitetä. Itä-Suomessa asutaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat