Lentokenttäjuna ei nopeuttanut matkaa lentokentälle eikä Espoon metro nopeuta
matkaa Espoosta keskustaan.
Hienoja nämä joukkoliikennehankkeet.
Kommentit (29)
615 lähtee lentokentän ulko-oven edestä.
Juna lähtee jostain hevon kuusen tunnelista, johon päästäkseen pitää kiertää puoli Vantaata. Ei kiitos.
Ollaan kuitenkin nyt saatu kattava maanalainen verkosto, jonka kautta voidaan näppärästi räjäyttää koko pk-seutu taivaan tuuliin, jos kunnon kriisiä joskus pukkaa.
Kohta juna lähtee myös lentokentältä. Ja sitten se nopeuttaa jos asut radanvarressa. Jee - mä pääsen suoraan kotiin lentokentältä junalle kohta.
Helsinki-Vantaan lentokenttäjuna on todellakin vitsi. Muissa kaupungeissa junaan tai metroon pääsee vaivattomasti suoraan terminaalista. Mutta ei. Suomessa pitää kulkea ensin lähes kilometri asemalle, ottaa viisi kerrosta liukuportaita maan alle, jonka jälkeen kuljetaan taas pitkän, pitkän - pitkän matkaa laiturille. Bussilla olisi ollut jo perillä.
Ulkosuomalainen
Toi uus metrolinja olisi pitänyt rakentaa ihan helsingin alueelle. Espoo on peltolähiö, sieltä voivat ihan hyvin tulla bussillakin. Kaikissa maailman pääkaupungeissa on kattava metroverkosto, helsingissä olisi varaa vielä laajentaa että ollaan kv-tason metropoli.
En ymmärrä, miksi lentokenttäjunasta tehtiin niin massiivinen projekti. Tikkurilan asemahan on "ihan vieressä" muutaman kilometrin päässä. Siitä olisi voitu tehdä sellainen kevyt ilmaratajuna, joka kulkee Tikkurilan asemalta suoraan lentoaseman eteen. Tällaisia virityksiä näkee maailmalla, eli se viimeinen pätkä mennään tosiaan kevyellä pikkujunalla varsinaiselle rautatieasemalle. Tällainen olisi saatu murto-osalla siitä hinnasta, mitä tämä projekti maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Toi uus metrolinja olisi pitänyt rakentaa ihan helsingin alueelle. Espoo on peltolähiö, sieltä voivat ihan hyvin tulla bussillakin. Kaikissa maailman pääkaupungeissa on kattava metroverkosto, helsingissä olisi varaa vielä laajentaa että ollaan kv-tason metropoli.
Haha. Helsinki onneton kyläpahanen metropolien rinnalla. Ratikkaverkko riittää ihan hyvin tässä tuppukylässä.
Vierailija kirjoitti:
Toi uus metrolinja olisi pitänyt rakentaa ihan helsingin alueelle. Espoo on peltolähiö, sieltä voivat ihan hyvin tulla bussillakin. Kaikissa maailman pääkaupungeissa on kattava metroverkosto, helsingissä olisi varaa vielä laajentaa että ollaan kv-tason metropoli.
Oikean metron ideahan on se, että se kulkee maan alla keskusta-alueella. Helsingissä se kulkee pääasiassa maaseutumaisemissa maan päällä...
Vierailija kirjoitti:
615 lähtee lentokentän ulko-oven edestä.
Juna lähtee jostain hevon kuusen tunnelista, johon päästäkseen pitää kiertää puoli Vantaata. Ei kiitos.
615 kiertää joka perähikiälähiön ja matka kestää keskustaan 45 minuuttia. Minusta juna paljon mukavampi ja nopeampi. Eikä se matka junalla ole kuin kai 350 metriä lentokentälle. Ha ne bussit sinne junalta menee 5 min. Välein. Itse tykkään enemmän tästä junasysteemistä. Ja eihän se ole vielä valmis edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
615 lähtee lentokentän ulko-oven edestä.
Juna lähtee jostain hevon kuusen tunnelista, johon päästäkseen pitää kiertää puoli Vantaata. Ei kiitos.
615 kiertää joka perähikiälähiön ja matka kestää keskustaan 45 minuuttia. Minusta juna paljon mukavampi ja nopeampi. Eikä se matka junalla ole kuin kai 350 metriä lentokentälle. Ha ne bussit sinne junalta menee 5 min. Välein. Itse tykkään enemmän tästä junasysteemistä. Ja eihän se ole vielä valmis edes.
Niin kiertää nykyään, koska matkustajat halutaan pakottaa hitaaseen junaan tekemällä bussimatkasta vielä hitaampi. Aikaisempi 615 oli nopeampi kuin nykyinen juna.
Länsiväylältä keskustaan tulo bussilla on helppoa, koska moottoritien päättymisen jälkeen mennään parit valot ja sitten bussi menee tunneliin ja suoraan linja-autoasemalle. Siksi metron vaikea kilpailla bussin kanssa, koska:
- bussit kulkee länsiväylää käytännössä yhtä nopeasti kuin metrokin
- bussit pääsevät lähiöihin, metro ei, eli metroon tarvitaan erikseen liityntäliikenne
- bussilla pääsee suoraan ihmisten ilmoille, mutta metroasemalta pitää kivuta pitkä matka ylös
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kuitenkin nyt saatu kattava maanalainen verkosto, jonka kautta voidaan näppärästi räjäyttää koko pk-seutu taivaan tuuliin, jos kunnon kriisiä joskus pukkaa.
Löysää vähän sitä foliohattua ja lähde matkalle vaikkapa Lontooseen.
Vierailija kirjoitti:
Länsiväylältä keskustaan tulo bussilla on helppoa, koska moottoritien päättymisen jälkeen mennään parit valot ja sitten bussi menee tunneliin ja suoraan linja-autoasemalle. Siksi metron vaikea kilpailla bussin kanssa, koska:
- bussit kulkee länsiväylää käytännössä yhtä nopeasti kuin metrokin
- bussit pääsevät lähiöihin, metro ei, eli metroon tarvitaan erikseen liityntäliikenne
- bussilla pääsee suoraan ihmisten ilmoille, mutta metroasemalta pitää kivuta pitkä matka ylös
Pöhköä tehdä metrolinja moottoritien viereen! Tuohon suuntaan kun oli jo olemassa täysin toimia joukkoliikennejärjestelmä.
Metro on parhaimmillaan kaupunkialueilla, joissa ei pysty kulkemaan bussilla nopeasti. Olisiko ollut fiksumpaa tehdä toinen metrolinja Helsingin sisälle? Esim. keskustasta Meilahden suuntaan?
Suomessa on viisi miljoonaa liikenteen asiantuntijaa ja noin 500 liikennetekniikan diplomi-insinööriä.
Off topic mut itteä ketuttaa suunnattomasti et toi lentokenttäjuna on jatkuvasti myöhässä!! Aivan liia pitkä matka yhelle lähijunalle kuljettavaks noin monel pysäkillä. Asun ite radan varrel... Haluun vanhan M junan takas! :'( pakko varaa nykyää extra10min joka matkalle koska juna on nii usein myöhäs tai jopa peruttu..
Lentokentälle menoa ei voi jättää junan varaan, koska lentokone ei odota.
Vaikka P-ja I-junien päätepysäkki on lentoasema, ne junat eivät ole varsinaisia lentokenttäjunia. Ne ovat myös Vantaankoski-radan varrella ja pääradan varrella asuvien ihmisten palvelemiseen tarkoitettuja lähijunia ( eli Hki-Vantaankoski, Hki - Tkl. Suurin osa matkustaa niillä koti-Hki:n keskusta väliä. Kehäratakin, joka yhdistää nuo kaksi rataa toisiinsa on myös alueelle rakennettavia lähiöitä varten eikä yksinomaan lentokenttämatkustajia varten. Siellä on Kivistö, Vehkala ja Leinelä jotka saadessaan lisää asukkaita tulevien vuosien aikana, tulevat edelleen hidastamaan junan kulkua. Miksi? Koska useamman ihmisen nousu junaan ja junasta pois kestää kauemmin. Lisänä vielä myöhästelijät jotka jäävät pitämään ovea auki kavereilleen/painavat junan oven napista ovet auki vaikka junan pitäisi jo jatkaa matkaa. Varsinkin viikonloppuisin kun lähden myöhäisellä junavuorolla kotiin, on juna aina myöhässä erilaisten järjestyshäiriöiden takia. Viimeksikin oli tappelu ja odoteltiin järkkäreitä ja poliisia. Yleisesti ottaen, joukkoliikenteessä voi aina olla häiriöitä joten kannattaa mennä lentokentälle ajoissa ettei jää siitä kiinni että juna perutaan tai myöhästyy. Tekniset viat ovat oma lukunsa, en tiedä onko matkustajien aiheuttamia viivästyksiä otettu aikatauluissa lainkaan huomioon? Juuri uutisoitiin, että Kannelmäkeen ja Malmille avataan uudet neulanvaihtopisteet narkomaaneille. P-juna pysähtyy Kannelmässä ja I-juna Malmilla. Jos kyseessä olisi pelkkä lentokenttäjuna, se pysähtyisi vain isommilla risteysasemilla eikä lainkaan noissa lähiöissä. Nuo asemat olisivat Hki-Pasila-Huopalahti-Lentoasema-Tikkurila. Tämä ei ole käytännössä varmaankaan edes mahdollista koska on vain 3 rataa ja siellä pitäisi kuitenkin olla myös tilaa lähiöjunille.
Oletko kulkenut ruuhkassa länsiväylällä kohti Helsinkiä? Metro ei juuri ruuhkaan. Entäs saasteet ja melu joka autoista lähtee. Loistava asia tuo juna ja länsimetro.