Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16 vuotias, imusolmukesyöpä?

nytapuavaltavasti

Hei! Olen erittäin huolissani, joskus tekisi mieli jopa itkeä aiheesta.

Pelkään imusolmukesyöpää, ja haluan mielenrauhan aiheesta. Minulla oli n. 4 tai 5 päivää putkeen palan tunnetta kurkussa, joka kyllä hävisi pariksi päiväksi. Tunne palasi taas parin päivän päästä, ja on ollut minulla taas noin 3 päivää. Tunnetta esiintyy, kun nielen puhtaasti, tunne lievittyy ja ei edes tunnu, kun syön tai juon jotain. Aamulla kurkussa ei tunnu palaa, limainen tunne kyllä, mutta keskipäivällä tuntuu, ja illalla myös. Myös kurkkupastillit ovat auttaneet. Huomasin, että imusolmukkeeni leuan alla ovat turvonneet, mutta ne kyllä liikkuu ja ovat suht-koht pehmeät. Pientä päänsärkyä on myös ollut silloin tällöin. Kävin terveydenhoitajalla, ja sanoi, että kurkku on punoittunut ja imusolmukkeet ovat hieman turvonneet. Nyt parin päivän päästä imusolmukkeeni tuntuvat epätasaisilta, kuin niissä olisi kaksi pattia yhdessä imusolmukkeessa kiinni. Ne muljahtelevat kyllä, mutta kovat ja suht-koht isot ovat.

APUA!

Kommentit (11)

Vierailija

Jos olet todella huolissasi, niin käväise lääkärissä. Muuten sanoisin sinulle, että tunnen läheisesti kolme ihmistä, jotka sairastivat nuorena imusolmukesyövän ja hoidettin ja toipuivat koknaan ja ovat nyt 40-60 v, perheellsiä terveitä ihmisiä.

Tauti ei ole kuolemantuomio, joten rohkeasti lääkäriin, jolloin saat pelot pois. Tod.näköisesti on esim mononukleoosi tms virusperäinen kurkkutulehdus.

kiitoskiitos

Kiitos vastauksestasi! Menen maanantaina kouluterveydenhoitajalle, jos hän pystyisi varaamaan lääkärille ajan. Toivottavavasti tämä on vain jotain ohimenevää flunssaa näin Syksyllä, muutenkin vähän tukkoinen ja flunssainen olo.

Vierailija

Miksi aina pitää pelätä pahinta... Ei se imusolmukesyöpä ihan hetkessä ilmaannu.
Jos kerta muitakin flunssan oireita on, niin eiköhän turvotuskin siitä johdu

Vierailija

Psyykkinen ahdistus aiheuttaa palan tunnetta kurkussa.

Useat nuoret luulevat sairstavansa vakavaa sairautta, tarkkailevat liikaa itseään ja tuntevat oireita.

Imusolmukkeet turpoavat jos on flunssaa. 

Miksi et itse varaa aikaa lääkärille omaan terveyskeskukseen? Ei tällaisia asioita hoideta kouluterveydenhuollossa.

Vierailija

Imusolmukkeet voi myös turvota, jos niitä räpeltää koko ajan. Palan tunne kurkussa on useimmiten psykosomaattista, hyvin harvoin siellä on mitään oikeaa"palaa".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ap on se sama provoaja joka esittää aina teiniä jolla on milloin pedofilia, milloin mikäkin syöpä.

Nyt nauratti. Taudin kuvaa kerrakseen..

Mä tunnen irl tommosen tyypin. Se on neuroottinen sairastaja, jos joku juttu on otsikoissa niin hänellä on se. Siis aidosti uskoo ja ravaa lääkäreissä jatkuvasti. Kai luulosairauskin on sairaus.

Vierailija

Jos imusolmukkeet ovat turvonneet flunssan takia niitä ei kannata koko aikaa sitten näprätä tai turpoavat vaan lisää. Eli anna niiden olla ihan rauhassa ja mene lääkäriin jos eivät rauhotu tai pää meinaa hajota.

Vierailija

Minä olisin myös vastausta vailla, jos joku tietäisi aiheesta enemmän. Minulla on nyt viidettä viikkoa lämpö mennyt 37.0 - 37.5 väliä eikä ole laskenut kuin muutaman kerran hetkeksi normaaliin 36.6, tiedän että on normaalia jos lämpö on 37.0, koska sehän vaihtelee päivän mittaan mutta mukana on vahvaa sydämentykytystä jota tunnen aina kuumeessa. Olen ollut muutaman kerran lääkärissä mutta tulehdusarvoista ei löydy mitään ja myös verenkuva näytti normaalilta. Kaulallani on kuitenkin ollut muutaman vuoden suurentunut imusolmuke josta ei sen ilmestyessä löydetty mitään, mutta mahtaisiko nyt löytyä.. ihmettelen vain kun on lämpöä mutta tulehdusarvoissa ei näy mitään. Ruokahalu on myös vähentynyt ja väsymys on suuri..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat